اخبار و گزارش هااستارتاپ های ایران و جهاناستارتاپ های گردشگریاسلاید اصلیاکوسیستم ایران

کرونا همه امیدها را ناامید کرد

جاجیگا

بابک سهرابی، بنیان‌گذار جاجیگا در مصاحبه با خبرنگار آی‌چیزها از تاثیر مشکلات سال ۹۸ بر کسب‌وکارش می‌گوید

این روزها به سختی می‌توان استارتاپی را یافت که از حوادث سال ۹۸ جان سالم به‌در برده چراکه به گفته خیلی از بنیانگذاران با هر حادثه از ابتدای امسال کسب‌وکارها کاهش فروش چشمگیری را تجربه کرده‌اند. به برخی از این استارتاپ‌ها سال ۹۸ به اندازه یک قرن گذشته و شیوع کرونا هم آخرین تلاش این سال پر از فرازو نشیب برای ضربه زدن به اقتصاد استارتاپی است. در این میان استارتاپ‌های حوزه گردشگری که بسته به نوع خدماتشان موجی از نشاط را در جامعه سرازیر می‌کنند بدون شک در تیررس این اتفاقات قرار گرفته‌اند. جاجیگا استارتاپی فعال در حوزه گردشگری است، در این‌باره با بابک سهرابی، بنیانگذار جاجیگا، گپی کوتاه زدیم تا برایمان از وضعیت کسب‌وکارش بگوید.

سهرابی در رابطه با تاثیر اتفاقات سال ۹۸ بر روی جاجیگا می‌گوید: «مشکلات ما عملا از آبان‌ماه شروع شد. ابتدای سال۹۸، با جاری‌شدن سیل در بعضی از استان‌ها ضرر و زیان زیادی متحمل شدیم؛ بیشتر رزروها لغو شدند و پیرو مصوبه‌ای همه وجوه رزروها عودت داده شد. خیلی از رزروها هم به‌خاطر وضعیت جوی و ترس و دلهره مردم، کنسل شدند. متاسفانه در عودت وجه هم شکایاتی داشتیم و هنوز هم دادگاه این پرونده‌ها خاتمه پیدا نکرده است. باتوجه به اینکه کسب‌وکار ما و صنعت گردشگری، فصلی است، رشد را نسبت به ماه مشابه فصل یا سال قبل می‌سنجیم در همه ماه‌ها در تعداد رزرو و مبلغ رزرو بین ۷، ۹ برابر سال گذشته رشد داشتیم.

بعد از فروردین ۹۸ تا آبان‌ماه، رشدی در همین حدود را تجربه کردیم. اما افزایش نرخ بنزین در آبان‌ماه روی سفرهای جاده‌ای که مرتبط با گردشگری بود تاثیر منفی داشت. از طرفی اعتراضات آبان ماه، فضای جامعه را ناامن کرد و گردشگری از این قضیه هم دوباره ضربه خورد. در نتیجه این اتفاقات ما در آبان‌ماه از رشد ۸ درصدی به رشد ۴ درصدی رسیدیم و افت ۵۰ درصدی را هم تجربه کردیم.»

از طرفی اعتراضات آبان ماه، فضای جامعه را ناامن کرد و گردشگری از این قضیه هم دوباره ضربه خورد. در نتیجه این اتفاقات ما در آبان‌ماه از رشد ۸ درصدی به رشد ۴ درصدی رسیدیم و افت ۵۰ درصدی را هم تجربه کردیم.

او ضمن تاکید بر اینکه قطعی اینترنت ناامنی ایجاد کرد در ادامه در رابطه با اینکه تلاش‌هایشان برای به پایان رساندن سال ۹۸ با شیوع کرونا زمین خورد می‌گوید: «در این میان قطعی اینترنت شاید بزرگ‌ترین ضربه‌ای بود که به کسب‌وکارهای آنلاین خورد، چراکه همه کسانی که کسب‌وکار آنلاین داشتند و استارتاپ‌های بر پایه وب، همه متضرر شدند و در نهایت مخاطبان‌شان را از دست دادند و جو ناامیدی در کسب‌وکارهای اینترنتی به‌وجود آمد. کسب‌وکارهای آنلاین در حوزه گردشگری بعد از گذراندن اتفاقات مختلف سال ۹۸، تمام امیدشان به روزهای آخر سال و تعطیلات نوزوز بود و سینه‌خیز خود را به انتهای سال رسانده بودند که شیوع ویروس کرونا تمام امیدها را ناامید کرد. تا امروز بیش از  ۹۸ درصد رزروها کنسل شده است و طبق مصوبه میراث فرهنگی در حال عودت وجوه هستیم و پیش‌بینی که برای اسفند کرده بودیم ‌اسفند کاملا نابود شد.»

بنیانگذار جاجیگا در رابطه با ضرر و زیان‌های وارده و وضعیت کنونی استارتاپش ادامه داد: «این روزها شرایط استارتاپ‌ها خیلی ناگوار است. البته میزان این مشکلات در استارتاپ‌های مختلف با توجه به جریان نقدی و مدیریت مالی که دارند و میزان آسیب‌پذیری‌شان از این اتفاقات، متفاوت خواهد بود. در مورد جاجیگا به این دلیل که بوت‌استرپ جلو آمدیم و هزینه‌هایمان خیلی کنترل شده است، به‌نظر می‌رسد بتوانیم از این شرایط عبور کنیم. اما در ماه جاری حدود چند صد میلیون تومان دچار ضرر و زیان شدیم. با این حال پیش‌بینی‌مان این است که بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.»

او در ادامه با اشاره به تزریق وجوه از طریق سهامداران برای جلوگیری از تعدیل نیرو گفت: «کسب‌وکار ما روی نقطه نیاز به نیروی انسانی حرکت کرده است، خیلی کارآمد کار می‌کنیم و تمام نیروها حفظ می‌شوند، ولی نگران ماه‌های آینده هستیم. این روند، به اسفند ختم نخواهد شد تا فروردین هم ادامه خواهد داشت. درواقع  تمام امید گردشگری این است که از خرداد بتوان کاری کرد و به‌نوعی به زندگی برگشت که فاصله زیادی تا آن زمان و به خیلی از برنامه‌های توسعه‌ای ما ضربه وارد خواهد شد.»

درواقع  تمام امید گردشگری این است که از خرداد بتوان کاری کرد و به‌نوعی به زندگی برگشت که فاصله زیادی تا آن زمان و به خیلی از برنامه‌های توسعه‌ای ما ضربه وارد خواهد شد.

سهرابی همچنین در رابطه با تاثیر شرایط پیش آمده بر فرآیند جذب سرمایه جاجیگا گفت: «قبل از اینکه اتفاقات آبان‌ماه را تجربه کنیم در آذرماه قرار بود نیروهایمان را گسترش دهیم و تیم را بزرگ کنیم که این اتفاقات جذب سرمایه را هم به‌نوعی تحت‌تاثیر قرار داد. حتی در این شرایط قرنطینه به تهران آمدیم و جلساتی را با سرمایه‌گذاران برگزار کردیم، ولی شرایطی که در آن قرار داریم  بر نحوه تعامل ما با سرمایه‌گذار بسیار تاثیر می‌گذارد، البته به‌دلیل رکودی که وجود دارد عجیب نیست، اما کار را برای ما سخت می‌کند.»

او در رابطه با بیانیه میراث فرهنگی، وزارتخانه‌های راه و بهداشت مبنی بر عودت پول‌های مشتریان به خبرنگار آی‌چیزها گفت: «نکته مهم دیگر، وظایف دولت است، مثل میراث فرهنگی، وزارتخانه‌های راه و بهداشت که اعلام کردند باید پول‌های رزرو را عودت دهید. قطعا این کار را خواهیم کرد. اما طبق استاندارد بین‌المللی، فرض این است که حکومت از کسب‌وکارها حمایت کند، ولی تا امروز ما هیج نشانه‌ای از حمایت ندیده‌ایم و متاسفانه نگرانیم که خیلی از کسب‌وکارها از بین بروند و حتی درگیر مالیات و بیمه خواهیم شد.»

به اعتقاد سهرابی این روزها که کسب‌وکارها دچار رکود شدند دولت وظیفه دارد هزینه‌های بیمه و مالیات را صفر کند که کسب‌وکارها بتوانند منابع انسانی خود را حفظ کنند و هزینه کمتری متقبل شوند. او اضافه کرد: «متاسفانه دولت قدمی برای کمک به استارتاپ‌های گردشگری برنمی‌دارد و هزینه‌هایی که برعهده گردشگری کشور و کسب‌وکارها می‌گذارد، سنجیده نمی‌شود و در تصمیم‌های اشتباه بعدی، عملا تکرار می‌شود که این موضوع باعث نگرانی است، چراکه این اتفاقات دورنما را تاریک و تیم را ناامید می‌کند.»

دولت باید سازوکاری بیندیشد که به این چرخه کمک کند که هم از لحاظ اقتصادی مفید باشد و هم مردم بتوانند در سبد هزینه‌هایشان، سفر و گردشگری را بگنجانند تا نشاط اجتماعی در جامعه حفظ شود.

بنیانگذار استارتاپ جاجیگا درباره آینده استارتاپ‌های گردشگری به خبرنگار آی‌چیزها گفت: «چشم‌انداز ما برای ماه‌های آینده خیلی نگران‌کننده است، به این دلیل که وقتی چرخه اقتصادی فلج می‌شود تفریحات و سفر از سبد هزینه خانواده‌ها خارج و معطوف به کالاهای ضروری می‌شود. این رکود حتی با فرض حل‌شدن همه این مسائل ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه با وقوع اتفاقاتی چون افزایش قیمت بنزین و سقوط هواپیمای اوکراینی مردم از نظر ذهنی احساس ناامنی می‌کنند که اولین بیزینس‌هایی که از ناامنی ذهنی مردم صدمه می‌بینند، حوزه گردشگری است.»

به گفته سهرابی اتفاقات اخیر، بازار گردشگری بیشترین آسیب را نسبت به کسب‌وکارهای دیگر دیده است. او در ادامه اضافه کرد: «ما این بحران را با کنترل گردش مالی سپری خواهیم کرد. امیدواریم با اقدامات نسنجیده دیگری در ماه‌های آینده روبرو نشویم. زمانی که سفر و تفریح از سبد هزینه خانوارها خارج می‌شود به‌جز تبعات اقتصادی وسیعی که بر افرادی که از طریق گردشگری ارتزاق می‌کند، دارد، از سوی دیگر، در جامعه خمودگی و ناامیدی به‌وجود می‌آورد.

سفر و گردش یک کارکرد شادی‌بخش و امیدبخشی در جامعه دارد، بنابراین زمانی که این نیاز، حذف می‌شود به روح و روان جامعه لطمه می‌زند و این لطمات در درازمدت کارایی افراد را پایین می‌آورد. دولت باید سازوکاری بیندیشد که به این چرخه کمک کند که هم از لحاظ اقتصادی مفید باشد و هم مردم بتوانند در سبد هزینه‌هایشان، سفر و گردشگری را بگنجانند تا نشاط اجتماعی در جامعه حفظ شود.»

مطالب مرتبط:

کرونا فاتحه‌خوانی را آنلاین کرد

سایه سیاه کرونا بر سر استارتاپ‌های خدمات منزل 

اعلام آمادگی اسپید برای توزیع اقلام بهداشتی در تهران

خدمات جدید سامانه تهران من برای مقابله با کرونا 

کرونا و استارتاپ‌هایی برای ارتباط تصویری با پزشکان 

خداحافظی ۱۸۲نفر از علی‌بابا

دیدگاهتان را بنویسید