حکم حبس برای مدیرعامل دیوار؛ جرم: اشاعه فحشا!

باز هم استارتاپ‌های بزرگ کشور مشمول برداشت نادرست از مفهوم پلتفرم شدند

نشست کلاب‌هاوسی نصر تهران با موضوع چالش‌های رگولاتوری پلتفرم‌ها برگزار شد. این نشست که با حضور برخی چهره‌های صنفی و مدیران پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی برگزار شده بود با بحث بر سر چالش‌های سیاست‌گذاری این حوزه شروع شد و با اشاره به موارد و مصادیقی از برخوردهای غیرکارشناسی با پلتفرم‌ها و جرم‌انگاری در آن‌ها راهکارهایی را برای قانون‌سازی درست در این زمینه به گفت‌وگو گذاشت.

در بخشی از این نشست اشکان آرمندهی، مدیرعامل سایت دیوار از محکومیت اخیر خود به یک سال حبس به دلیل یک پرونده کیفری آن‌هم به جرم اشاعه فحشا اشاره کرد و گفت این پرونده مروبط به سال گذشته و یک آگهی بوده که عده‌ای روی سایت دیوار قرار داده بودند. اما قاضی دادسرا علاوه بر محکومیت آگهی‌دهندگان، سایت دیوار را هم مجرم شناخته و رای به محکومیت او داده است.

آرمندهی در این نشست در مورد جزئیات بیشتر این ماجرا گفت: «یک سال است که درگیر یک پرونده در سایت دیوار هستیم و متاسفانه اخیرا قاضی در دادسرا حکم به مجرم بودن سایت دیوار و من به عنوان مدیرعامل آن داده است. آن‌هم به جرم اشاعه فحشا! درحالی که صرفا یک نفر یک آگهی را روی دیوار گذاشته و تخلف را او کرده اما قاضی در کنار آن‌ها من را هم مجرم شناخته و حکم یک سال حبس صادر کرده است!

در محتوایی که ما منتشر کرده‌ایم چیز مجرمانه‌ای نبوده و اصولا محتوای مجرمانه محسوب نمی‌شود. ولی بعدا در زمینه ارتباطات خریدار و فروشنده یا خدمات گیرنده و خدمات‌دهنده که ما اصلا در آن دخالت نداریم اتفاقاتی افتاده و پرونده در دادسرای پلیس امنیت اخلاقی تشکیل شده است. صحبت از یک سال و نیم پیش است. اتفاقی که افتاده است، حالا در آن زمان رسیدگی شد و بعد از یک بازداشت ده دوازده ساعته در پلیس امنیت با یک وثیقه یک میلیارد و صد میلیون تومانی در آن زمان من توانستم بیرون بیایم ولی حالا قاضی حکم حبس صادر کرده است.

این درست شبیه رایی است که برای مدیرعامل سایت آپارات چندماه پیش صادر شد. البته شنیده‌ام که خوشبختانه رأی برائتی اخیرا برایشان صادر شده است و ما هم تلاش داریم مستنداتمان را به دادگاه تجدیدنظر اعلام کنیم. ولی بحث اصلی، اصلاح رویه است. صرفا بحث امروز  نیست. این رویه اگر بخواهد ادامه پیدا کند امروز برای دیوار پیش آمده است، دیروز آپارات بوده است و بعد هم پلتفرم‌های دیگر هستند…»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.