در رویداد فینوداد۲۰۲۰چه گذشت؟

رویداد زمستانه فینوداد۲۰۲۰، دوم بهمن‌ماه برگزار شد

رویداد زمستانه فینوداد۲۰۲۰ با محوریت فین‌تک و باحضور امیرحسین یافتیان، پژوهشگر حوزه فین‌تک، سمیرا منصوری، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشاورزان و عشایر و حسین نظام دوست مدیر نهادهای مالی و نوآوری فرابورس و صاحبان کسب‌وکارهای و علاقه‌مندان به حوزه فین‌تک در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

امیرحسین یافتیان، پژوهشگر حوزه فین‌تک در رویداد زمستانه فینوداد۲۰۲۰ در خصوص Credit Scoring گفت: «Credit Scoring بحث جدیدی در لند تک نیست و این مهم به آن‌ها کمک می‌کند تا ریسک خود را بهتر مدیریت کنند. امروز مسئله‌ای که در سرمایه‌گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ میزان ریسک و بازدهی آن است  که متأسفانه در سرمایه‌گذاری‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد به میزان بازدهی بیشتر از ریسک سرمایه‌گذاری توجه می‌شود؛ از همین رو بازگشت سرمایه در برخی سرمایه‌گذاری‌ها در معرض مخاطره قرار می‌گیرد.»

او در ادامه گفت: «ریسک در حوزه مالی به دو دسته سیستماتیک و غیر سیستماتیک تقسیم‌بندی می‌شود، ریسک سیستماتیک وابسته به عوامل بیرونی مانند شرایط اقتصادی هر کشور است و ریسک‌های بازار و سیاسی را شامل می‌شود. ریسک غیر سیستماتیک وابسته با عوامل درون سازمانی است که از جمله آن ریسک اعتباری را می‌توان نام برد. ریسک اعتباری و مفهوم اعتبار از گذشته‌های دور وجود داشته ولی در بازه‌هایی دچار مشکلات اخلاقی شده است. اعتبارسنجی و رتبه‌بندی امروز راهکار نهایی برای برطرف نمودن عدم تقارن اطلاعاتی در بسیاری از حوزه‌ها است. بر اساس اعتبار سنجی و رتبه‌بندی اعتباری افراد برای گرفتن تسهیلات یا شرکت‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری رتبه‌بندی می‌شوند.»

او همچنین بیان کرد: «اعتبار سنجی بر اساس مدل‌های اعتباری عبارتند از تصادفی، آماری و اکتشافی که ترکیبی از دو مدل قبلی است و در دنیا شرکت‌های فعال در حوزه اعتباری به چهار گروه اعتبار سنجی، رتبه‌بندی اعتباری، دفاتر اعتباری و استارتاپ‌ها تقسیم می‌شوند.»

مطالب مرتبط:

فراخوان تامین مالی جمعی به زودی منتشر می‌شود
تسریع در فرآیند تامین مالی استارتاپ‌های فین‌تک
استارتاپ‌های فین‌تک سنگاپور مشمول حمایت بانک‌های می‌شوند

سمیرا منصوری، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشاورزان و عشایر با موضوع وام دهی خرد، در رویداد فینوداد زمستانه ۲۰۲۰گفت: «وام دهی خرد متفاوت از تمامی سیستم‌های رایج تا امروز است و جامعه هدف آن قشر کم درآمدی است که به دلیل نداشتن وثیقه بانکی دسترسی به امکانات را ندارند. تمرکز وام دهی خرد روی قشر فقیر جامعه است.»

او ادامه داد: «در کشورهای در حال توسعه این وام‌ها با هدف کاهش فقر انجام می‌شود و هر شخصی که بخواهد وام دریافت کند باید گروهی را تشکیل و برای گروه یک مدیر تعیین کند. ۹۵درصد  این نوع وام‌‌ها به زنان تعلق می‌گیرد که به این ترتیب شرایط افراد فقیر زودتر تغییر پیدا خواهد کرد. مقدار و بازپرداخت وام در این بخش برای افراد هر گروه می‌تواند متغیر یا برای همه ثابت باشد و اگر بازپرداخت وام یک فرد دیر شود اعضای گروه باید این تأخیر را جبران کنند و اگر این روند استمرار یابد آن فرد از آن گروه حذف و دیگری جایگزین می‌شود.»

منصوری همچنین اضافه کرد: «بر اساس داده‌ها برخی افراد می‌توانند به‌صورت مستقل وام دریافت کنند که این امر به دلیل ریسک بالا از اعتبار سنجی سخت‌تری برخوردار است و چون ریسک نکول تسهیلات در مدل P2P Landing  بالا است نرخ سود آن نیز به نسبت نرخ سود بانک‌ها بالاتر است که این نرخ سود بالا عامل مشوقی برای سرمایه‌گذاران است.»

حسین نظام دوست مدیر نهادهای مالی و نوآوری فرابورس در رویداد زمستانه فینوداد۲۰۲۰ در رابطه با تامین مالی جمعی گفت: «یک ایده نوآورانه برای تبدیل به کسب‌وکاری نوآور نیازمند برخورداری از تسهیلات است، البته در مراحل ابتدایی کار می‌تواند با کمک شتاب‌دهنده‌ها موجودیت خود را حفظ کند و در مراحل بعدی از طریق  کرادفاندینگ تامین مالی شود. در کشور ما تأمین مالی جمعی از طریق نهادهای بورس و فرابورس محقق می‌شود که صندوق‌های جسورانه‌ ایجاد شده در فرابورس به همین منظور است.»

نظام دوست با اشاره به تصویب تدوین دستورالعمل جامع برای تأمین مالی جمعی اضافه کرد: «پلتفرم‌هایی که قصد فعالیت در حوزه کراد فاندینگ را دارند باید مجوزهای لازم را از کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی در بورس دریافت کنند که تا امروز ۵ پلتفرم موفق به دریافت مجوز و موافقت اصولی شده‌اند.»

در این رویداد همچنین پنلی با موضوع شیوه‌های جدید تأمین مالی نوآوری با تأکید بر Crowdfunding با حضور پرهام خلیلی، مشاور سرمایه‌گذاری و تأمین مالی نوآوری، علی عمیدی، مدیرعامل کارن کراد، امیرحسین یافتیان ،پژوهشگر حوزه فین‌تک و به مدیریت پویا کندری،  عضو هیئت‌مدیره شتاب‌دهنده فارابی برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.