رشد ۴۰۰ درصدی مشوِرَپ در روزهای کرونایی

گفت‌وگو با امین دولتی مدیرعامل مشوِرَپ

شیوع ویروس کرونا مردم دنیا را خانه‌نشین کرده و آن‌ها را به سمت استفاده از خدمات آنلاین از خرید مایحتاج منزل و لوازم شخصی گرفته تا ویزیت پزشک سوق داده است. به‌گونه‌ای که در بعضی از بخش‌ها شرکت‌ها برای ارائه بهتر خدمات خود تعداد کارمندان خود را افزایش داده‌اند. در این بین اما استارتاپ‌های حوزه سلامت به رشدهای چند صد برابری رسیده‌اند و در کشورهایی همچون ایران که استفاده از خدمات آنلاین پزشکی چندان جا نیفتاده بود، توانسته‌اند رشد چشم‌گیری را تجربه کنند.

مشوِرَپ یکی از استارتاپ‌های حوزه سلامت است که در بخش ارائه مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی به مردم، خدماتی را ارائه می‌دهد. به گفته امین دولتی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل این استارتاپ در دوره شیوع ویروس کرونا ۴۰۰ درصد رشد را تجربه کرده‌اند که در نوع خود در این زمان کم، کم سابقه است.

استارتاپ مشوِرَپ توسط امین دولتی و مسعود طاهری در فروردین ۹۵ راه‌اندازی شده است. این استارتاپ در ابتدا در حوزه روانشناسی آنلاین به کاربران خدماتی را ارائه می‌داد که با مرور زمان و بازخوردی که کاربران دریافت کرد، بخش‌های دیگری همچون پزشکی به آن اضافه شد.

برای شروع از راه‌اندازی استارتاپ مشوِرَپ بگویید.

همیشه با تجربه‌های ناخوشایندی مانند انتظارهای طولانی برای ویزیت با پزشک و مشاوره روانشناسی، ترافیک و… مواجه می‌شدم. همین عامل باعث شد تا ایده استارتاپ مشوِرَپ شکل گیرد. آن زمانی که این استارتاپ شکل گرفت هیچ سیستم و سامانه‌ای نبود تا بتواند خدماتی مانند مشاوره آنلاین در حوزه‌های روانشناسی و پزشکی را به مردم ارائه دهد و باعث تسهیل امور شود. بنابراین مدتی پس از شروع فعالیت با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شدیم و حیطه فعالیت این استارتاپ را گسترده‌تر کردیم. درحال حاضر مشوِرَپ به‌صورت متن، تلفن و ویدیو خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های روانشناسی و پزشکی به مردم ارائه می‌دهد.

مشوِرَپ اکنون ۴۵۰ هزار کاربر دارد و ۵۰۰ پزشک و روانشناس در آن فعالیت می‌کند. تاکنون ۱ میلیون پانصد هزار دقیقه مشاوره به کاربران در دو حوزه روانشناسی و پزشکی به کاربران ارائه داده شده است.

 شیوع ویروس کرونا باعث رونق کسب‌وکارهای آنلاین به‌خصوص در حوزه سلامت شد. این رشد برای مشوِرَپ چگونه است؟

در این دوران حجم و تعداد کاربران مشوِرَپ بسیار زیاد شده است. بیشتر کاربران مشوِرَپ، از طریق جست‌وجو در گوگل و سایر راه‌های ارتباطی دیگر که تمرکز ما بر روی آن‌ها بوده است، جذب شده‌اند.

اما به‌طورکلی در این مدت برروی مارکت‌ها و همچنین وب‌سایت مشوِرَپ چیزی در حدود ۴۰۰ درصد رشد داشتیم.

یکی دیگر از استارتاپ‌های آنلاین این حوزه استارتاپ پزشکِت است که با توجه به آمار کافه بازار رشد بسیار زیادی را تجربه کرده. چه عاملی باعث شده است که مشوِرَپ در این مارکت رشد بسیار کمتری را داشته باشد؟

به‌طورکلی رشد مشوِرَپ بسیار بیشتر از پزشکِت است اما نه در کافه بازار، بلکه این رشد در حضور در بازار ایران است. ما به دلیل سیاست‌هایی که کافه بازار در مواجه با اپلیکیشن‌‌های مشابه دارد مانند دریافت هزینه یا کارمزد برای گفت‌وگوهای متنی در اپلیکیشن، چندان بر روی این مارکت فعال نیستیم. اما همانطور که گفتم در سایت و سایر مارکت‌ها چیزی در حدود ۴۰۰ درصد رشد تجربه کردیم.

با توجه به اینکه این رشد در دوران شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده است، به نظر شما در پساکرونا این رشد با کاهش چشم‌گیری مواجه خواهد شد؟ 

نکته‌ای که وجود دارد این است که استفاده خدمات آنلاین برای همه مفید بوده است. به‌طورکلی در حوزه روانشناسی تا حدود ۷۰ درصد و در پزشکی تا ۳۰ درصد مراجعه حضوری لازم نیست. چه بسا که مراجعه حضوری مشکلات بسیاری مانند رزروهای وقت طولانی، ترافیک‌های شهری و … را به‌وجود می‌آورد. شیوع ویروس کرونا باعث شد تا افراد با دریافت خدمات به‌صورت آنلاین و نکات مثبت بیشتر آشنا شوند. این نکته باعث تغییر فرهنگ در بین عموم شده که به عقیده من در پساکرونا بازار به مرور بزرگتر خواهد شد.

درآمد مشوِرَپ قبل و بعد از کرونا چگونه بوده است؟

به‌طورکلی می‌توان گفت که حدود ۴ برابر رشد تجربه کردیم. مشوِرَپ به مدت دو ماه به‌صورت رایگان مشاوره کرونا به کاربران ارائه داده است که در این مدت چیزی در حدود ۸ هزار پرسش از سوی کاربران مطرح شد. قصد و هدف ما این بود از آب گل‌آلود ماهی نگیریم، بنابراین تا جایی که در توانمان بود خدمات مرتبط با کرونا را به‌صورت رایگان ارائه دادیم. همچنین در بخش‌های دیگر هم نیز هزینه‌ها را کاهش دادیم تا مردم بتوانند از خدمات آنلاین حوزه پزشکی و روانشناسی بیشتر استفاده کنند.

باتوجه به این فعالیت‌ها درآمد به نسبت افزایش تعداد کاربر نبوده است. تعداد کاربر ۴ برابر و درآمد بین ۲ تا ۳ برابر رشد داشته است.

با چه تعداد نیرو در حال فعالیت هستید. آیا در این مدت افزایش یا کاهش نیرو داشتید؟

در ابتدا با توجه به تجربه‌هایی که با فعالیت در استارتاپ‌های مختلف داشتیم، تصمیم گرفتیم که با کمترین نیروی انسانی، کار را پیش ببریم و کل سامانه را مکانیزه کنیم. بنابراین تیم مشوِرَپ قبل از کرونا ۸ نفر و در این دوران با اینکه ۴ برابر رشد را تجربه کردیم تنها ۴ نفر به مجموعه اضافه شدند و ۱۲ نفر هستیم.

مشوِرَپ بیشتر در کدام نقاط کشور فعالیت دارد؟

مشوِرَپ یک سیستم آنلاین و یکپارچه است که خدمات مشاوره پزشکی، روانشناسی و… را به همه فارسی‌زبانان ارائه می‌دهد. به همین منظور حتی درگاه‌هایی را برای ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور طراحی کرده‌ایم که فارسی‌زبانان خارج از کشور هم بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

پزشکان و مشاوران هم تقریبا از سراسر ایران در این سامانه حضور دارند که حدود ۵۰۰ نفر هستند.

بیزنس مدل مشوِرَپ چگونه است؟

مشوِرَپ درواقع یک پل ارتباطی بین مشاوره و پزشک با کاربر است.

کاربران بیشتر در کدام حوزه‌های پزشکی از مشوِرَپ استفاده کرده‌اند؟

در بخش درمان حوزه آنلاین همیشه چند بخش بیشتر از سایر بخش‌ها فعال است که به ترتیب شامل بخش اطفال، زنان و زایمان، پوست و مو، طب اورژانس است. در طب اورژانس افراد در زمان‌های مختلف به‌صورت ناگهانی دچار دردهایی در ناحیه‌های مختلف بدن می‌شوند که لازم می‌بینند در آن زمان با پزشک مشورت کنند.

در بخش دارو هم نیز مشاوره‌های بسیاری صورت می‌گیرد. کرونا هم یکی دیگر از بخش‌هایی که در این مدت کاربر بسیاری را به‌ خود جذب کرد. همانطور که قبل اشاره کردم در این حوزه پرسش‌های بسیاری از سوی کاربران مطرح شده است.

مشوِرَپ چه زمانی به درآمدزایی و سوددهی رسیده است؟

حدود دو سال پیش دوره شتابدهی را پشت‌سر و به درآمدزایی رسیدیم. در پاییز ۹۸ هم به سوددهی رسیده و اکنون هم رشد خوبی را تجربه می‌کنیم.

البته مشوِرَپ بسیار چراغ خاموش حرکت کرد و همه تبلیغات در مکان‌هایی صورت گرفت که کاربر در آنجا حضور داشته است. درواقع برای تبلیغات هیچ بیلبورد، بنر و… را در هیچ سایت و فضای شهری استفاده نکردیم.

یکی از معضل‌های کسب‌وکارهای آنلاین فشارها و عدم حمایت‌ ارگان‌های دولتی و  مجوزهایی است که باید توسط آن‌ها صادر شود. همکاری وزارت بهداشت به‌عنوان یکی از نهادهای مسئول با مواجه با استارتاپ‌های سلامتی مانند مشوِرَپ چگونه است؟

به‌طورکلی مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی حوزه بسیار نوپایی در کشور است که هنوز قوانین و شرایط خاصی برای آن‌ها درنظر گرفته نشده است. تاکنون چند جلسه با مسئولان مرتبط در وزارت بهداشت برای معرفی و برطرف کردن بعضی از مشکلات داشتیم. آن‌ها هم در وزارت‌خانه  در تلاش هستند تا قوانینی را برای سامان دادن به این حوزه طرح و اجرا کنند.

در اسفند ۹۸ جلسه‌ای برای شناسایی کسب وکارهای آنلاین پزشکی در وزارت بهداشت برگزار شد. وزارت‌خانه برای این شناسایی وب‌سایتی را طراحی کرده تا فعالان و استارتاپ‌هایی که در این حوزه سلامت و بهداشت کار می‌کنند در آن خودشان را معرفی کنند و عملا تحت نظارت وزارتخانه قرار گیرند.

وزارت بهداشت کاملا باید بر عملکرد و ارائه خدمات استارتاپ‌های این حوزه نظارت کند؛ زیرا هیچ چیز مهمتر از سلامت افراد جامعه نیست و فعالیت در این حوزه بسیار حساس است. با توجه به این مهم علاوه‌بر وزارت بهداشت ما در مشوِرَپ هم بسیار سختگیرانه با این موضوع برخورد می‌کنیم. برای نمونه حتما همه مدارک مورد نیاز پزشک برای مشاوره آنلاین به‌صورت ریزبینانه بررسی می‌شود. درواقع یک‌سری قوانین و چارچوب‌هایی را برای پزشکان درنظر گرفتیم تا مشکلات و ناراضایتی کاربران به پایین‌ترین حد خود برسد. طبق آخرین آمار ثبت شده در مشوِرَپ بیش از ۹۱ درصد کاربران از مشاوره‌های دریافت شده رضایت داشتند.

گفت‌وگو: افروز کریمی

1 نظر
  1. […] مصاحبه آی‌چیزها با بنیان‌گذار مشوِرَپ: رشد ۴۰۰ درصدی مشوِرَپ در روزهای کرونایی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.