آرشیو اخباراخبار و گزارش هااسلاید اصلیاکوسیستم ایران

رونمایی از دستاوردها و برنامه‌های آینده نشان

بعد از حدود دو سال از راه‌اندازی نقشه و مسیریاب نشان، اولین نشست خبری آن روز ۱۰ خرداد ۹۸ برگزار شد

برندی که در گرماگرم بازار پرطرفدار و محبوب مسیریاب‌های اینترنتی آمده بود سهم‌خواهی کند و ظاهرا این کار را کرده است. مدیران این برند اولین کنفرانس خبری‌ را نه به صورت حضوری، بلکه به صورت آنلاین برگزار کردند و از گذشته و راهی که آمدند تا به امروز رسیدند، اقدامات اخیر این اپلیکیشن در دوران کرونا، قابلیت‌های نسخه جدید، جذب سرمایه و در نهایت آینده‌ای که برای این سرویس ترسیم کرده‌اند، گفتند.

از شروع به کار تا جذب سرمایه از فناپ

«جواد عامل»، مدیرعامل نقشه و مسیریاب نشان، درباره نحوه شکل‌گیری این برند گفت: «راژمان، شرکت مادر مسیریاب نشان است که از سال ۹۰ در حوزه سرویس‌های نقشه موبایلی فعالیت خود را آغاز کرده و اولین خروجی این شرکت، «نقشه ترافیک‌ مشهد» بود که در سال ۹۱ منتشر شد. و پس از آن، راژمان در ۱۷ شهر بزرگ کشور «نقشه‌ همراه» را راه‌اندازی کرده است.» مدیرعامل نشان درباره جزئیات همکاری با شهرداری‌ها و آینده‌ای که برای این همکاری متصور بوده، گفت‌: «از اواسط سال ۹۵ به این فکر افتادیم که اپ‌های شهرداری‌های مختلف را یکپارچه کرده و به عنوان نقشه کل کشور ارائه دهیم، اما این هدف به دلیل بروکراسی‌های موجود به نتیجه نرسید. در آذر ۹۶ با تکیه بر داده‌های باز و آزاد OpenStreetMap و با استفاده از فناوری‌ و تجربه‌ای‌ که طی این سال‌ها به دست آورده بودیم، کار توسعه نشان را آغاز و اولین نسخه را در دی ۹۶ منتشر کردیم. تعداد کاربران نشان در نوروز ۹۷ و تنها چند ماه پس از عرضه، به ۴۰۰ هزار نصب رسید.»

وی با اشاره به جذب سرمایه‌‌ای که در سال ۹۷ که ۶ ماه پس از شروع به کار گرفته‌اند اعلام کرد: «ما برای استقلال از شهرداری‌ها و و تمرکز روی رشد نشان تصمیم به جذب سرمایه گرفتیم. این سرمایه‌گذاری در خرداد ۹۷ با گروه مالی پاسارگاد و شرکت فناپ به نتیجه رسید و توانستیم ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه نقدی همراه با تامین سخت افزاری مورد نیاز با ارزش تقریبی ۵ میلیارد تومان دریافت کنیم.»

۵ میلیون کاربر فعال

مدیرعامل نشان با اشاره به روند رو به رشد این برند در طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: «بیشترین رشد نشان به شکل  طبیعی و ارگانیک بوده است و تنها ۱۰ درصد سرمایه را برای تبلیغات استفاده کرده‌اند.» به گفته عامل تعداد کاربران این اپلیکیشن در حال رسیدن به پنج میلیون کاربر رسیده است. وی مبنای این تعداد کاربران فعال نشان را گزارش وزارت ICT و پنل گوگل فایربیس اعلام کرد که گفته‌اند اپلیکیشن نشان بر روی نزدیک به ۵ میلیون موبایل نصب شده است.

گزارش اول نشان: به‌ گزارش نشان: مراکز درمانی با کاهش۴۶ درصدی، شلوغ‌ترین نقاط پایتخت بوده‌اند

ثبت بیش از ۷۳۰ هزار مکان منحصر به فرد

عامل معتقد است که گوگل با همه مزیت‌هایی که دارد در بسیاری از موارد کاربران ایرانی را نادیده می گیرد. او در ادامه به نحوه رقابت نشان با گوگل اشاره کرد و گفت که در طول ۲ سال و نیم فعالیت نشان با مشارکت کاربران و استفاده از OpenStreetMap بیش از ۷۳۰ هزار مکان منحصر به فرد در نشان ثبت شده است و به صورت مستمر در حال تکمیل است. آنطور که مدیرعامل نشان می‌گوید این اطلاعات شامل مکان‌های گردشگری، مکان‌های تجاری، کسب و کارها و… است. وی با بیان اینکه تکیه اصلی نشان در ثبت نقاط منحصر به فرد و گزارش پلیس بر کاربران است، افزود: «در کنار این مشارکت، هوش مصنوعی اپلیکیشن نشان توسعه یافته که در زمینه صحت‌سنجی و بهبود به ثبت اطلاعات کمک می‌کند.» عامل بهترین مثال در زمینه بهبود فرآیند افزودن اطلاعات در نشان را ثبت سرعت‌گیرها دانست که به گفته او تاکنون بیش از ۲۳ هزار سرعت‌گیر توسط کاربران ثبت و بعد از تجمیع هوشمند و افزایش دقت روی نقشه منتشر شده است.

نشان در دوران کرونا چه کرد؟

مدیرعامل نشان در ادامه آمارهای چشمگیری از استفاده کاربران از نشان پیش از آغاز کرونا در کشور به اشتراک گذاشت. آنطور که جواد عامل، در این نشست خبری گفت پیش از شیوع کرونا و در روز‌های پر ترافیک بهمن‌ماه به صورت روزانه تقریبا ۵میلیون بار سرویس مسیریابی نشان توسط کاربران استفاده شده است است. به گفته عامل، در این مدت تقریبا ۱۳ میلیون دقیقه اپلیکیشن نشان بر روی دستگاه‌های کاربران جلوی کاربران باز بوده و روزانه نیز بیش از ۷۰۰.۰۰۰ جستجو در این اپلیکشن انجام شده است.

مدیر تیم ترافیک نشان با اشاره به این موضوع که شیوع بیماری کرونا و لغو شدن سفرهای نوروزی باعث تغییر برنامه‌ی آن‌ها برای تعطیلات نوروزی شد، گفت: «با وجود کرونا و کاهش شدید سفرهای نوروزی، برخی برنامه‌ها را تغییر دادیم و با تغییر اولویت‌ها قابلیت‌هایی را به کاربران ارائه دادیم که در این ایام بیشترین کاربرد را برای آن‌ها داشته باشد. در این زمینه از نمونه‌های موفق اپلیکیشن‌های مسیریابی در چین، تایوان و سنگاپور نیز الگو گرفتیم.» داوود امینی در ادامه اشاره کرد به این نکته که در مرحله اول که می‌خواسته‌اند قابلیت‌‌های کاربردی نشان در دوران کرونا را توسعه دهند، تلاش کردند داده‌ها را از سازمان‌های مرتبط بگیرند اما موفق به اینکار نشدند که در نتیجه خودشان داده‌ها را تحلیل کردند و آن‌ها را در دسترس گذاشته‌اند تا دیگران بتوانند از آن برای برنامه‌ریزی‌های شهری استفاده کنند. آنطور که امینی در این نشست خبری گفت، تاکنون شهرهای قم و شیراز این اطلاعات را دریافت کرده‌اند و ۲ شهر دیگر نیز از روی نقشه اقدامات خود را طراحی کرده‌اند.

حریم خصوصی امن در نشان

امینی با ابراز اطمینان از رعایت حریم خصوصی کاربران در اپلیکشن نشان، چنین توضیح داد: «نشان تنها اپلیکیشن نقشه و مسیریابی است که به اطلاعات کاربران در پس زمینه دسترسی ندارد و تنها زمانی این اطلاعات را دارد که کاربر در حال استفاده از اپلیکیشن است. اما برای مثال اطلاعات مربوط به کاربران پیاده و مشخص کردن نقاط پرتردد از طریق کاربرانی به دست می‌آید که پس از استفاده، اپلیکیشن را نبسته‌اند یا در نقشه دنبال مکان خاصی می‌گردند. خروجی اولیه در شهر‌های مشهد و تهران تست شد و پس از بررسی حضوری این مناطق و تکرار و تنظیم خروجی‌ها نتیجه قابل اعتمادی حاصل شد که منجر به نمایش نقاط پرتردد عابرپیاده در نقشه نشان شد.» به گفته امینی این سرویس در دو بخش فعال است. در مرحله اول داده‌های آنلاین نیم ساعت اخیر را که بر اساس تراکم گزارش به رنگ‌های زرد و نارنجی در نقشه مشخص شده و محل‌هایی که طی ۲۴ ساعت گذشته شلوغ بوده، به رنگ بنفش درمی‌آیند.

خلوت‌ترین مکان‌ها در دوران کرونا

امینی با اشاره به این موضوع که یکی از نیاز‌های ضروری شهروندان در ایام کرونا، خرید مایحتاج روزانه بود، گفت: «با ایده گرفتن از گوگل و تحلیل داده‌های نشان، ساعات شلوغ مراکز خرید و مراکز پر تردد شهرها را به نشان اضافه کردیم تا کاربران برای حضور در این مکان‌ها با برنامه‌ریزی بتوانند در ساعات خلوت‌تر به این مکان‌ها مراجعه کنند.»

وی در ادامه از همکاری نشان با اپلیکیشن ماسک و ارائه زیرساخت نقشه به آن توضیح داد و گفت: «در این خصوص زیاد از ما خواسته می‌شد که کار مشابهی را انجام دهیم اما ورود به این حوزه اولویت ما نبود. چون مایل نبودیم خط قرمز خود در خصوص عدم برداشت داده‌های هویت‌دار را نقض کنیم. از این‌رو زمانی که تیمی از دانشگاه شریف این ایده را مطرح کردند زیرساخت نقشه را به رایگان در اختیار آنان قرار دادیم و اکنون نرم‌افزار ماسک بزرگترین سرویس گیرنده نشان است و روزانه درخواست‌های بسیار قابل توجهی را از سوی این اپلیکیشن پاسخ می‌گوییم.»

 

حذف ایران از گزارش‌های گوگل

مدیر ترافیک نشان با اشاره به گزارش گوگل و تحریم‌های ایران اظهار کرد: «در اواسط نوروز گوگل گزارشی از میزان تردد به مکان‌های مختلف برای بیش از ۱۳۰ کشور دنیا منتشر کرد، ولی ایران را به دلیل قوانین تحریمی از این لیست حذف کنار گذاشته بودند. این موضوع موجب شد که ما گزارش جامعی از میزان ترددهای کاربران، سفرهای نوروزی و چندین گزارش دیگر در همین راستا تهیه و منتشر کنیم. در گزارش میزان سفرهای نوروزی مشخص شد که تعداد سفرها در نوروز ۹۹ نسبت به نوروز ۹۸، ۷۱٪ کاهش داشته و این به خاطر شرایط کرونا اتفاق افتاده است.» به گفته امینی، نشان میزان تردد کاربران به مکان‌هایی مانند مساجد، ادارات دولتی، مراکز خرید و… در قالب یک گزارش مفصل برای کل ایران و هشت کلان‌شهر دیگر در ایران تهیه و منتشر کرده که این گزارش در برخی شهرها به صورت مستقیم به شهرداران ارائه شد و برای تصمیم‌گیری درباره سفرهای نوروزی نیز به کمک وزارت بهداشت و وزارت کشور آمد.

گزارش دوم نشان: کرونا خیابان‌ها را ۵۷ درصد خلوت کرد

قابلیت‌های نسخه جدید نشان

در ادامه این نشست مصطفی جلمبادانی، مدیر محصول تیم نشان از قابلیت‌های جدید در نقشه و مسیریاب نشان خبر داد. به گفته او مسیریابی اتوبوس و حمل‌ونقل پاک، مسیریابی موتور سیکلت، دوچرخه و البته مسیریابی آفلاین از قابلیت‌های نسخه جدید نشان هستند.

به گفته جلمبادانی قابلیت مسیریاب اتوبوس برخی شهرها در مهرماه ۹۸ به نشان اضافه شد و در حال حاضر کاربران ۲۷ شهر بزرگ ایران می‌توانند در اپلیکیشن نشان به وسیله حمل‌ونقل عمومی مسیریابی کنند. اکنون در شهر‌های مشهد، تهران، کرج و اصفهان، علاوه بر سرویس‌دهی درون شهر، سرویس‌های حمل‌ونقل همگانی شهرهای کناری نیز در نشان به صورت کامل تعریف شده و قابل استفاده کاربران است. برای مثال کاربران می‌توانند از بومهن تا هشتگرد بهترین مسیر با اتوبوس و مترو را پیدا‌ کنند به صورت کلی مسیریابی حمل‌ونقل همگانی بین تهران و کرج و کلیهی شهرهای اقماری پیرامون به صورت یک‌پارچه ارایه می‌شود. در نسخه جدید با کلیک روی هر ایستگاه اتوبوس، لیست اتوبوس‌هایی که از آن ایستگاه عبور می‌کنند نمایش داده می‌شود. علاوه بر این، با همکاری شهرداری مشهد و تهران زمان رسیدن اتوبوس به هر خط نیز در نشان افزوده شده است.

مسیریابی دوچرخه و موتور

جلمبادانی با اشاره به اضافه شدن مسیریابی دوچرخه به نشان گفت: «در تمام شهرهای کشور مسیریابی دوچرخه و پیاده افزوده شده است و کاربرانی که برای رسیدن به مقصد، سعی در استفاده از این شیوه‌‌ها دارند می‌توانند از نشان استفاده کنند. نکته حائز اهمیت این قابلیت این است که در مسیریابی عابر پیاده و دوچرخه، شیب مسیر نیز محاسبه شده است.»

مدیر محصول تیم نشان درباره اضافه شدن مسیریابی موتورسیکلت به نقشه و مسیریاب نشان نیز گفت: «ما در نشان سعی داریم کاربر هر جا که هست بتواند به راحتی مقصدش را پیدا کند و با بهترین وسیله به مقصد برسد و این قابلیت اکنون برای موتورسواران نیز فراهم شده است. این قابلیت با رعایت قوانین تردد موتور نظیر محدودیت‌های عبور از تونل‌ها یا برخی پل‌ها ارایه شده است.  موتورسواران این قابلیت که پیش از این فقط در نرم‌افزار Waze وجود داشت، در نشان نیز قابل استفاده است ضمن آن‌که ترافیک مسیر با نسبت‌های متفاوتی نسبت به ترافیک خودرو در مسیریابی در نظر گرفته می‌شود. زیرا متورسیکلت در شرایط ترافیک نیز با سرعت بیشتری نسبت به خودروها امکان حرکت دارد..»

جستجوی آفلاین نقشه

مدیر محصول تیم نشان به مسیریابی آفلاین نیز اشاره کرد و گفت: «قابلیت جدیدی که به نشان افزوده شده است، قابلیت مسیریابی آفلاین است که پیش از این قابلیت نقشه و جستجو آفلاین در نشان فراهم بود و اکنون مسیریابی نیز به آن افزوده شده است و اکنون نشان تنها اپلیکیشنی است که هر سه قابلیت نقشه، مسیریابی و جستجو را به صورت کاملا آفلاین ارائه می‌دهد.» قابلیت دیگری که به نشان اضافه شده، تصاویر ماهواره‌ای جدید است که در برخی از شهرها از نقشه گوگل نیز داده‌های جدیدتری دارد. جلمبادانی با اشاره به نیاز مستمر نقشه به به‌روزرسانی اطلاعات گفت: «ما برای ارائه سرویس کامل به کاربران و گرفتن جای گوگل‌مپ، برای رفع نیاز روزانه کاربران باید علاوه بر مسیریابی روی داده‌های مختلف نقشه هم کار کنیم و در همین راستا نقشه ماهواره‌ای که یکی از درخواست‌های زیاد کاربران ما بود به نشان اضافه شد و اکنون به روزترین تصاویر ماهواره‌ای بیشتر شهرهای ایران در نشان قابل مشاهده است و در بسیاری از نقاط نقشه نشان از نقشه گوگل مپ نیز به روزتر است.» به گفته جلمبادانی نقشه ۳ بعدی شهر تهران اکنون به نشان افزوده شده و کاربران می‌توانند تمام نقاط تهران را به صورت ۳ بعدی در نشان ببینند. او در اینباره توضیح داد که این نقشه سه‌بعدی با پردازش تصاویر هوایی به روش‌های فتوگرامتری تولید شده است و این ویژگی  در آینده به تدریج در  سایر شهرهای ایران نیز ارایه خواهد شد.» یکی دیگر از قابلیت‌هایی که ظاهرا در نسخه جدید اپلیکشن نشان اضافه خواهد شد، پلاک‌های ساختمان‌هاست که به گفته جلمبادانی، یکی از تفاوت‌های کلیدی نشان با گوگل‌مپ است و ‌هم‌اکنون نیز در شهرهای تهران، مشهد و کرج قابل مشاهده است و به زودی در سایر شهرها نیز فعال خواهد شد.

استراتژی نشان در آینده

در ادامه این نشست خبری، «حسین بخشایی»، مدیر استراتژی نشان، نصب ارگانیک این اپلیکیشن را مایه افتخار آن دانست. وی اعلام کرد که هدف راژمان، که از سال ۹۰ وارد توسعه محصول در حوزه نقشه شد، خلق ارزش برای کاربران ایرانی بوده، به گونه‌ای که دسترسی کاربرانی ایرانی به این سرویس‌های نقشه و مسیریاب محدود نشود. بخشایی در این‌باره گفت: «نشان می‌خواهد تبدیل به پلتفرمی شود که کسب‌و‌کارها بتوانند برای تبلیغات خود روی آن حساب باز کنند و حتی شهرداری‌ها نیز بتوانند از اطلاعات ما استفاده کنند.» وی با ارایه‌ی آماری از پنل گوگل‌پلی از رشد مستمر نصب ماهانه نشان خبر داد. بر اساس این نمودارنشان در  ماه گذشته  بیش از ۵۰۰.۰۰ نصب جدیدداشته است.

بخشایی استراتژی نشان در ۲.۵ سال اخیر را به سه قسمت تقسیم کرد که به گفته او هدف بخش اول و در شروع فعالیت، رانندگان خودرو و تاکسی‌های اینترنتی بوده‌اند. وی در توضیح چنین گفت «با چشم‌انداز موجود نشان در قدم اول به خاطر نیاز بازار رانندگان خودرو سواری اعم از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و شهروندان را مورد هدف خود قرار داد و اکنون در کنار رقیب خوبی مثل Waze، نشان سهم بزرگی از بازار را در دست دارد.»

در گام دوم ارایه‌ مسیر به کاربران با هر وسیله‌ی نقلیه و در هر شرایطی در دستور کار نشان قرار گرفت. مسیریابی حمل‌ونقل همگانی، دوچرخه، پیاده و موتوری با هدف پوشش نیازهای مختلف کاربران در مسیریابی ارایه شده که بخشایی درباره آن هم توضیحاتی داد: «در قدم بعدی ما برای تحقق هدف ساده‌تر به مقصد رسیدن، قابلیت مسیریابی به صورت آنلاین و آفلاین با وسایل حمل‌ونقل عمومی، موتور، دوچرخه و پیاده را به نشان اضافه کردیم. این قابلیت‌ها با هدف در اختیار قرار دادن امکان مسیریابی برای همه افرادی بود که با هر وسیله‌ای قصد تردد شهری یا بین‌شهری دارند.»

مدیر استراتژی نشان در ادامه با اشاره به گام بعدی و سوم این پلتفرم که از امروز شروع می‌شود، خبر داد که نشان می‌خواهد تبدیل به یک نقشه کامل برای کاربران ایرانی شود که افراد و کسب‌وکارها را به هم متصل می‌کند. به این شکل که حتی افرادی که قصد تردد بین شهری و یا شهری را ندارند اما قصد پیداکردن مکان (POI) خاصی را دارند از نشان استفاده کنند و به همین منظور قابلیت‌هایی همچون سرویس ساعات شلوغ مراکز تجاری یا نقشه ماهواره‌ای به نشان افزوده شده است.

بخشایی در پایان با اشاره به نقش پررنگ کاربران در توسعه نشان، گفت: «ما با کمک کاربران نشان توانسته‌ایم بخش زیادی از مشاغل، کسب‌وکارها و… را در نقشه ثبت کنیم و در حال حاضر روزانه نزدیک به ۷۰۰ هزار مکان در روز بر روی نشان جستجو می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تلاشیم این تعداد تا انتهای سال جاری به ۲.۵ میلیون جستجوی روزانه  برسد.»

 

دیدگاهتان را بنویسید