آمارهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر آمریکا در سال ۲۰۱۸

یونیکورن‌ها بیش از ۲۵ درصد جذب سرمایه استارتاپ‌ها آمریکا را به خود اختصاص دادند

طبق آمارهای اکوسیستم استارتاپی آمریکا تعداد زیادی استارتاپ یونیکورن‌ با ارزش بیش‌ از یک میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به وجود آمده استِ استارتاپ‌هایی که توانسته‌اند در راند آخر جذب سرمایه خود بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه دریافت کنند. این یکی از اتفاق‌های مهم و بزرگ در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر آمریکا بود.

یونیکورن به کمپانی‌هایی گفته می‌شودکه ارزششان بیشتر از ۱ میلیارد دلار است. این اصطلاح اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط یک سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر مطرح شد که به معنای اسب تک‌شاخ است.

این آمار برای سال ۲۰۱۸ مسئله عجیبی به شمار نمی‌آید، چراکه تنها در ۱۰ ماهه نخست این سال شرکت‌های آمریکایی موفق شدند ۸۴.۱ میلیارد دلار سرمایه جذب کنند، درحالیکه در سال ۲۰۱۷ کل میزان سرمایه‌گذاری ۸۲ میلیارد دلار بود. تعداد معاملات انجام شده در سال ۲۰۱۷ نزدیک به  ۹۰۰۰ عدد بود اما در سال ۲۰۱۸ این تعداد به ۶۵۸۳ رسید، علی‌رغم اینکه تعداد معاملات کاهش‌ داشته اما میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر افزایش یافته است. علت این مسئله افزایش میزان سرمایه‌گذاری در راند‌های مختلف است.

در فصل سوم سال ۲۰۱۸، ۳۹ مورد جذب سرمایه به ارزش ۷.۹۶ میلیارد دلار فقط مربوط به استارتاپ‌های یونیکورن بوده ‌است. برای مثال، استارتاپی فعال در حوزه پرداخت‌ مانند استرایپ، استارتاپ تاکسی اینترنتی لیفت و همچنین شرکت اسلک که یک ابزار برای ایجاد ارتباط آنلاین بین تیم‌ها است،  ۱۹.۲ میلیارد دلار سرمایه دریافت کرده‌اند که این عدد در سال ۲۰۱۷، ۱۷.۴ میلیارد دلار بوده‌. در حالت کلی، ۲۵ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در سال ۲۰۱۸ مربوط به استارتاپ‌های یونیکورن بوده‌ است.

اکوسیستم سرمایه‌گذاری خطرپذیر آمریکا

به طور خلاصه آمارهای مربوط به سرمایه‌گذاری خطرپذیر آمریکا در سال ۲۰۱۸ به شرح زیر است:

  • در سال ۲۰۱۸ در استارتاپ‌های ارلی استیج ۲۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شد. در فصل سوم ۲۰۱۸ متوسط میزان هر معامله با ۲۵% رشد به ۷ میلیون دلار رسید.
  • در سال ۲۰۱۸ سهام ۱۰ شرکت‌ استارتاپی به مرز ۵۰۰ میلیون دلار رسید. همچنین سهام ۵ شرکت دیگر مانند لایت‌اسپید که ارائه‌دهنده نرم‌افزار فروش و تجارت الکترونیک است و شرکت استارتاپی ایندکس که در حوزه تجارت الکترونیک و فین‌تک فعالیت دارد، نزدیک به ۱ میلیارد دلار رسید.
  • ۷ درصد از معاملات در فصل سوم سال گذشته میلادی مربوط به شرکت‌های استارتاپی در ساحل غربی آمریکا بوده ‌است و مابقی سهام‌ها مربوط به مناطق دیگر مانند نیوانگلند و آتلانتیک شمالی و گریت‌لیک (Great Lakes) بوده است.
  • سرمایه‌گذاری در صنایع ‌دارویی و بیوتکنولوژی در رقمی بالای ۱۴ میلیارد دلار انجام شد.
  • فعالیت‌ شرکت‌ها در حوزه‌ سرمایه‌گذاری خطرپذیر رو به افزایش است. در سال ۲۰۱۸ شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر و یا همان CVCها در استارتاپ‌های آمریکایی بیش ۳۹.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۳ بیش از دو برابر افزایش یافته‌است.
  • در سال گذشته میلادی نحوه خروج شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر از استارتاپ‌ها هم بیش از هر زمان دیگری از طریق فروش اتفاق افتاده.

ترجمه: زهرا قنبری

1 نظر
  1. حسین امیری می گوید

    آمار جالبی است..🖒

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.