دومینوی جذب سرمایه در استارتاپ‌های گردشگری سیلیکون‌ولی

بررسی تأمین مالی استارتاپ‌های گردشگری و مسافرتی در سیلیکون‌ ولی فقط در یک هفته!

برنامه‌ریزی و رزرو سفرهای بین‌المللی ترکیبی، همچنان به عنوان یکی از کارهای دشوار شناخته می‌شود و Tourlane، Skylark و TravelLocal از جمله شرکت‌هایی هستند که می‌کوشند راهکارهای زیرکانه و منطقی را پیش پای مسافران و گردشگران بگذارند.

این هفته‌ استارتاپ‌های گردشگری اعلام کردند که بیش از ۷۵ میلیون دلار روی آن‌ها سرمایه گذاری شده است.

  • Tourlane (تورلین)

یک آژانس مسافرتی آنلاین است که برای رزرو تورهای چندروزه طراحی شده و در دوره‌ تأمین مالی سری C، ارزش آن ۴۷ میلیون دلار بیشتر شده است. رشد این شرکت بسیارسریع است و در گذشته توانست دوره B سرمایه گذاری خود را پشت سر بگذارد.

Sequoia و Spark Capital رهبری این دوره را بر عهده داشتند. DN Capital و HV Holtzbrinck Ventures هم به آن‌ها کمک کردند. Nate Blecharczyk از Airbnb، Johannes Reck از GetYourGuide، Rolf Schrömgens از Trivago، Wolfgang Heigl از Swoodoo و Hometogo و  Fritz Demopolous از Qunar فرشتگان این کسب‌وکار بودند.

این استارتاپ در برلین قرار دارد و تاکنون توانسته است ۸۱ میلیون دلار (۷۱.۶ میلیون یورو) بر سرمایه‌های قبلی خود اضافه کند. اندرو رید، سرمایه گذار این کسب‌وکار از Sequoia اذعان داشت: «پیچیدگی چیدمان سفرهای چندروزه با اسناد و رزروهای بی‌شماری که نیاز دارد، هم‌بنیان‌گذاران این کسب‌وکار را بر آن داشته است که مجدداً ساختار شرکت مسافرتی آنلاین را طراحی کنند. در نتیجه این کسب‌وکار منحصربه‌فرد به وجود آمد که بتواند به صنعت گردشگری آنلاین کمک کند و مدل فعلی رزرو آفلاین در آژانس‌ها را متحول کند.»

تورلین، نیازهای خود را به صورت مستقیم از ارائه‌دهندگان خدمات تأمین می‌کند و پروازها، منازل، تورها، فعالیت‌ها و گزینه‌های نقل و انتقال را به صورت یک‌جا به مشتریان ارائه می‌دهد. این پلتفرم امکان ارائه قیمت، قابلیت دسترسی، تجسم فوری سفر و تنظیمات لازم برای ساده‌تر کردن برنامه‌ریزی سفرهای چندروزه را فراهم می‌کند.

تورلین در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد و در برلین قرار دارد. گفته می‌شود که بیش از ۲۰۰ کارمند دارد و سال گذشته ادعا کرد که درآمدش سال به سال ۸۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

استارتاپ تورلین

  • MintHouse (مینت هاوس)

مینت هاوس به مسافران کاری، منازلی با امکانات منحصر به فرد و استاندارد ارائه می‌دهد. این کسب‌وکار در دوره‌ تأمین مالی سری A توانست ۱۵ میلیون یورو به سرمایه‌ خود اضافه کند. Revolution Ventures رهبری این دوره را برعهده داشت. تیم منگاس، مدیرعامل سابق Starwood Hotels و کارل اسپارکس، مدیرعامل سابق Travelocity، هم در این سرمایه گذاری شرکت داشتند.

مینت هاوس در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و ۲۰۰ مرکز در سراسر ایندیاناپولیس، دنور، نشویل، میامی، دیترویت دارد و قصد دارد مراکز خود را در سن‌دیگو و مینیاپولیس افتتاح کند. بازار اجاره‌‌های خدماتی و هتل ‌مانند به شدت شلوغ شده است. مینت هاوس قصد دارد به صورت یک اپلیکیشن تلفن همراه به بازار بیاید و ابزارهایی دارد که وقتی مسافر به یه خانه یا ملک نزدیک می‌شود، آن را شناسایی می‌کند، او را راهنمایی می‌کند و می‌توان از آن گوشی هوشمند به عنوان یک کلید بی‌سیم استفاده کرد.

minthouse

  • Skylark Travel (اسکای‌لارک تراول)

Skylark Travel، یک آژانس رزرو برای مسافرت‌های لوکس است که توانست در ‎سرمایه‌گذاری مرحله کشت ایده، ۴ میلیون دلار از طریق سهام به سرمایه خود اضافه کند. شرکت Madison25 که یک استودیوی استارتاپ و موتور سرمایه‌گذاری است، این دوره را رهبری کرد. BCD Travel، Bessemer Venture Partners،  Vectr Ventures و Clarim Holdings نیز در این دوره‌ سرمایه‌گذاری شرکت کردند.

Ovation Travel Group که رابطه استراتژیک و طولانی‌مدتی با این استارتاپ دارد، سهام‌دار اقلیت باقی ماند. این استارتاپ قبلاً هم ۳.۵ میلیون دلار تأمین مالی شده بود.

Skylark در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. هدف این استارتاپ ترکیب آسودگی فنی در آژانس مسافرتی آنلاین با خدمات مشتریان سطح بالا در کنار بهره‌گیری از دانش آژانس‌های قدیمی بود. این شرکت به دنبال مسافران سی، چهل و پنجاه ساله‌ای است که رزرو آنلاین برایشان راحت باشد. در حال حاضر اکثریت مسافرت‌های لوکس متعلق به کودکان نسل انفجار است که پس از جنگ جهانی دوم به دنیا آمدند و تمایل دارند که سفر خود را به صورت آفلاین رزرو کنند. این افراد به مرور زمان مسافرت خود را کم خواهند کرد و جای خود را به نسل دیجیتال خواهند داد.

پاول تامپوفسکی، بنیان‌گذار و مدیرعامل این استارتاپ بر این باور است که Skylark می‌تواند روی موج تغییر نسل سوار شود. این کسب‌وکار در نیویورک قرار دارد و ۱۱ کارمند تمام‌وقت دارد.

Skylark Travel

  • TravelLocal (تراول لوکال)

یک نماینده آنلاین مسافرتی است که ارتباط مسافران را با اپراتورهای تور محلی در سراسر دنیا برقرار می‌کند. هدف این استارتاپ خلق تعطیلات شگفت‌انگیز برای کاربران است و اخیراً دوره تأمین مالی سری A را به صورت محرمانه پشت سر گذاشت.

Active Partners رهبری این دوره را بر عهده داشت. Gresham House Ventures نیز برای برستول، شرکت واقع در انگلستان، که در سال ۲۰۱۶ با مشارکت هیو اون و تام استپلتون، مدیران عامل، تأسیس شد، تأمین مالی انجام داد.

اون گفت: «ما بازاری مدیریت‌شده هستیم که مبنای هزینه ارائه خدمات مسافرتی را برای مشتریان مهندسی می‌کنیم. ما کسب‌وکاری هستیم که دوست داریم ترکیبی، دیجیتال و مسئول جوامع محلی باشیم.»

TravelLocal

  • Rare Planet (ریر پلنت)

بازاری برای صنایع دستی معتبر هندی است. این استارتاپ تأمین مالی مربوط به مرحله کشت ایده را به صورت محرمانه انجام داد. Venture Catalysts بزرگ‌ترین سرمایه گذار آن بود. این برند سوغات واقع در کلکته در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و امکان فروش کالاها و سوغات صنایع دستی را برای هنرمندان و شاغلان این حوزه فراهم کرد. این افراد می‌توانند محصولات خود را بیش از ۵۰ فرودگاه و فروشگاه‌های سطح بالا بفروشند. این شرکت نمونه بارز یک کسب‌وکار با دارایی سبُک است.

Rare Planet می‌تواند وام و تجهیزات به هنرمندان ارائه دهد و به طراحی و برند شدن، بسته‌بندی و برچسب‌های آن‌ها کمک کند و محصولات آن‌ها را در بازار عرضه کند.

استارتاپ ریر پلنت

  • TransitScreen (ترنزیت اسکرین)

این شرکت، آگاهی دادن به مسافران در مورد گزینه‌های سفر برای رسیدن به مقصد مورد نظر را آسان می‌کند. این مسافران می‌توانند در هتل‌ها، رستوران‌ها، تیم‌های رهبری شهرهای هوشمند و سایر سازمان‌ها باشند. این شرکت توانست در تأمین مالی، ۳ میلیون دلار به سرمایه‌ خود اضافه کند.

TIMIA Capital رهبری  تأمین مالی از طریق انتشار اوراق قرضه را بر عهده داشت. این استارتاپ تاکنون ۵ میلیون دلار سرمایه خود را افزایش داده است و از ۱۷۷۶ مرکز رشد تأییدیه گرفته است. این شرکت در واشنگتن قرار دارد و امکان مقایسه زمان مسافرت با قطار را با اتوبوس و سایر گزینه‌های حمل و نقل فراهم می‌کند. می‌توان از این ابزار در پلتفرم‌های دیجیتال هتل‌ها و سایر شرکت‌ها استفاده کرد.

TransitScreen

تعاریف استارتاپی

استارتاپ چیست و چه ویژگی هایی دارد: کسب‌وکاری نوپاست که برای تست و ایجاد یک مدل کسب‌وکار تکرارپذیر و توسعه‌پذیر شکل می‌گیرد. برخی از شرکت‌ها این خصوصیات را دارند.

سرمایه‌گذاری اولیه یا مرحله بذری (سیدمانی) چیست: مبلغ پولی است که برای شروع کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرد و عمدتاً توسط فرشتگان کسب‌وکار، دوستان یا خانواده تأمین می‌شود.

تأمین مالی سری A در استارتاپ‌ها: از طرف سرمایه گذاران خطرپذیر انجام می‌شود. این دوره به بنیان‌گذاران کسب‌وکار کمک می‌کند به این اطمینان برسند که محصول آن‌ها همان چیزی است که مشتریان به دنبال آن هستند.

تأمین مالی سری B در استارتاپ‌ها: عمدتاً حول محور شرکت‌های سرمایه گذار خطرپذیر می‌گردد و به شرکت کمک می‌کند که سیع‌تر رشد کند. در این دوره می‌تواند کارگران ماهر استخدام کرد یا بازاریابی مقرون‌به‌صرفه انجام داد.

تأمین مالی سری C در استارتاپ‌ها: معمولا برای کمک به توسعه شرکت انجام می‌شود. علاوه بر سرمایه‌گذاران خطرپذیر، صندوق‌های تأمینی، بانک‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های سهامی خاص نیز در این مرحله سهیم هستند.

تأمین مالی سری D، E و فراتر در استارتاپ‌ها: مخصوص کسب‌وکارهای بالغ است. این دوره‌های تأمین مالی به شرکت کمک می‌کند که برای عمومی شدن آماده شود. در این مرحله انواع سرمایه‌گذاران خصوصی دیده می‌شوند.

ترجمه: جلال شایان

۲ نظرات
  1. محیا رضی می گوید

    گزارشی از مهم ترین استارتاپ های گردشگری ایران هم داشته باشید لطفا

  2. مهدی فتح الهی می گوید

    استارتاپ های گردشگری ایران در وضعیت خوبی به سر نمی برند. هر روز یک آژانس مسافرتی فروش آنلاین بلیت راه می‌اندازد. فلایتیو و علی بابا و اسنپ تریپ در حال از دست دادن سهم فروش بلیت آنلاین هستند. کسی هم سرمایه گذاری در اکوسیستم استارتاپی را دیگر جدی نمی گیرد چرا یک گزارش درباره این شرایط استارت‌آپ‌های گردشگری کار نمی کنید. اینکه خارجی هخا سرمایه جذب می کنند کمکی به استارتاپی های ایرانی نم کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.