سفارشی‌سازی آنلاین سازه‌های چوبی با ایده‌رو

مصاحبه با مرتضی ساقری‌چی‌ها، بنیانگذار استارتاپ ایده‌رو

ایده‌رو استارتاپی برای سفارشی‌سازی آنلاین سازه‌های چوبی مانند میز، کتابخانه و … منطبق با نیاز مشتری است. مرتضی ساقری‌چی‌ها، مدیرعامل این استارتاپ، فارغ‌التحصیل مهندسی فرآیند از دانشگاه تهران است و به‌واسطه پروژه‌‌ای که در مقطع ارشد در زمینه تشخیص عیوب فرآیندها داشته برای اولین‌بار با هوش مصنوعی آشنا شده است. او بعد از ۷-۶ سال تجربه کدنویسی و گذراندن دوره آنلاین کارآفرینی، کم‌کم متوجه می‌شود به کار در زمینه سفارشی‌سازی آنلاین مصنوعات چوبی، علاقه دارد و به‌همراه سیدجواد موسوی استارتاپ ایده‌رو  را راه‌اندازی کرده‌است. موسوی مدیرمارکتینگ ودیگر بنیانگذار ایده‌رو نیز کارشناسی ارشد بازرگانی و تجربه کار در شرکت‌های مختلف را دارد. با ساقری‌چی‌ها به گفتگو نشستیم تا برایمان از شکل‌گیری ایده تا اجرای ایده‌رو بگوید.

ایده ایده‌رو چطور شکل گرفت ؟

سال ۹۲ که بنده ازدواج کردم و با همسرم وارد منزل شخصی خودمان شدیم، چند وسیله چوبی را برای منزلمان سفارش دادیم و به‌این دلیل که منزلمان مقداری فضای پرت داشت، قصد داشتیم از فضا استفاده بهینه‌ای داشته‌باشیم. بعد از سفارش ما،  اندازه‌گیری‌ها انجام شد و وسایل را برایمان ساختند. یکی دوسال بعد متوجه شدیم احتیاج به کتابخانه هم داریم . این‌بار من و همسرم بخاطر علاقه‌ای که به این حوزه داشتیم تصمیم گرفتیم خودمان طراحی کتابخانه را مطابق با آنچه مدنظرمان بود انجام دهیم. من برای اولین تجربه، به کمک سلول‌های نرم‌افزار اکسل ابعاد و اندازه‌های طرح را متناسب کردم و کشیدم البته دانش طراحی نداشتم و بعد سفارش دادم برایمان ساختند. بعد از این تجربه و تجربیات شبیه به این، ایده‌ رسام در ذهن من شکل گرفت. سال۹۶ تحقیقات بازار را شروع کردم . نشانه هایی نظیر وجود نمونه های خارجی مرا به تولد ایده‌رو امیدوارتر کرد. با تحقیق بیشتر به این نتیجه رسیدم که این حوزه بازار خوبی دارد و می‌توانم با سرمایه کم و در یک فضای بدون رقیب یا اصطلاحا اقیانوس آبی فعالیت را شروع کنم. با این دید جلو رفتم و ایده و رویایم را جدی گرفتم و بالاخره آبان ۹۷ کار را استارت زدم.

ایده‌رو دقیقا چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

در حال حاضر دنیا درحال حرکت به سمت سفارشی‌سازی و کل رسالت ما نیز بر روی سفارشی‌سازی است. مشتری هر سفارشی در زمینه محصولات چوبی، داشته باشد برای ما قابل اجرا است. ایده‌رو برای اولین‌بار در کشور از رابط کاربری رسام استفاده کرده است، کاربر سایت ما به‌کمک سامانه رسام می‌تواند به‌صورت آنلاین تمام مشخصه‌های وسیله سفارشی خود را انتخاب و تعیین کند و مطلع شود سازه مدنظرش در چه مرحله‌ای قرار دارد. مشتری حتی می‌تواند طرح‌هایی را که در کاتالوگ‌ها و بروشورهای مختلف می‌بیند،  با ابعاد و اندازه دلخواه یا حتی مطابق با طرحی که روی کاغذ می‌کشد و وجود خارجی ندارد، سفارش دهد. ایده‌رو علاوه براینکه خدمات طراحی در این زمینه ارائه می‌دهد پیش‌طراحی نیز انجام می‌دهد و بعد از تایید مشتری، دقیقا همان  طرح را پیاده‌سازی خواهد کرد. استارتاپ ما با همین دارایی‌ها و امکانات موجود در کشور می‌تواند،۹۰درصد سفارش‌های موردنیاز مشتریان را بسازد. کار ما بیشتر از ابزار و مواد اولیه نیاز به حوصله و زمان دارد، توان ساخت در داخل موجود است .

در صورت جذب سرمایه پیش‌بینی می‌شود در پایان دوسال به نقطه سربه‌سر برسیم و پایان سال چهارم ۳میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سود خالص داشته‌ باشیم. اگر ما روزی یک سفارش به ارزش تقریبی ۳میلیون تومان دریافت کنیم، درآمدسالیانه ما چیزی حدود ۹۰۰ میلیون تومان خواهد بود. دریافت یک سفارش به‌صورت روزانه خیلی دور از ذهن نیست ضمن اینکه  ما سفارشاتی تا سقف ۱۰-۲۰ میلیون تومان هم داشته‌ایم.

فرآیند ارائه خدمات شما به چه‌صورت است؟

مشتری برای سفارش میز، کتابخانه، شلف و هر وسیله چوبی دیگری، به‌صورت آنلاین وارد سایت می‌شود، ابعاد و اندازه مدنظر و سایر جزئیات را وارد و نوع متریال را انتخاب می‌کند، تعداد ستون‌ها، طبقات و …. را مشخص درنهایت ثبت سفارش می‌کند. کارشناس ما با مشتری تماس می‌گیرد تا از جزئیات طرح باخبر شود و تایید نهایی را بگیرد.  بعد از ۳-۱بار که مشتری کار را در مراحل مختلف تایید کرد به مرحله پیش پرداخت می‌رسد وبعد از واریز پیش‌پرداخت پروژه کلید خواهد خورد و برای  اجرا می‌رود. در روند آماده‌سازی تا ساخت بخشی از طراحی رایگان است اما طراحی تخصصی، هزینه دارد البته عمدتا مشتریان طراحی تخصصی نمی‌خواهند.

از ابتدای شروع به‌کار جذب سرمایه داشته‌اید؟

از ابتدا با سرمایه شخصی شروع کردیم و به این دلیل که در قالب پلتفرم فعالیت می‌کنیم و خودمان درگیر کار ساخت نمی‌شویم نیاز به سرمایه زیادی از ابتدای کار نداشتیم . کافه سرمایه اولین تجربه ما برای جذب سرمایه بود.

به نقطه‌ سربه‌سر رسیده‌اید؟

خیر. در صورت جذب سرمایه پیش‌بینی می‌شود در پایان دوسال به نقطه سربه‌سر برسیم و پایان سال چهارم ۳میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سود خالص داشته‌ باشیم. اگر ما روزی یک سفارش به ارزش تقریبی ۳میلیون تومان دریافت کنیم، درآمدسالیانه ما چیزی حدود ۹۰۰ میلیون تومان خواهد بود. دریافت یک سفارش به‌صورت روزانه خیلی دور از ذهن نیست ضمن اینکه  ما سفارشاتی تا سقف ۱۰-۲۰ میلیون تومان هم داشته‌ایم.

 سفارش تحویل داده‌اید؟

تاکنون ما ۲۰ پروژه انجام داده‌ایم  و ۱۲۰ میلیون تومان درآمد داشتیم.

نمونه‌کار استارتاپ ایده‌رو

پلن درآمدزایی شما به چه صورت است؟

مثل هر پلتفرم دیگری درآمد ما حق کمسیونی است که از طرفین معامله می گیریم اما درحال حاضر ما در نقش سازنده تمام مسئولیت ساخت را بر عهده داریم و هنوز به شکل پلتفرم کامل درنیامده ایم. استراتژی ما این است که سفارش‌های زیاد بگیریم. وقتی سفارش‌های زیادی داشته باشیم می‌توانیم با کارگاه‌ها مذاکره کنیم و مجابشان کنیم که کیفیتشان را بالا ببرند یا  حتی بین آن‌ها مناقصه برگزار کنیم. در حال حاضر دغدغه اصلی ما کنترل کیفیت است .

از چالش‌هایتان بگویید. استارتاپ‌هایی مثل شما که وارد تعامل با بخش سنتی شده اند، چه مشکلاتی دارند؟ چه راهکاری برای این مشکلات در پیش گرفتید؟

یکی از چالش‌های تیمی ما این است که توسعه دهنده مستقر نداریم و پیداکردن توسعه دهنده هم کار سختی است. چالش دیگر این است که، ارتباطات ما در این بازار کم است و در بازار داشتن ارتباط نقش بسیار مهمی ایفا می کند. کمبود سرمایه مشکل دیگری است که سرعت رشد ما را کاهش داده است. ولی برای ما مسئله غیر قابل حلی وجود ندارد. سازنده‌های سنتی بیشتر سراغ کارهای روتین می‌روند، برخلاف رسالت ما که کار سفارشی است. از سوی دیگر آن‌ها به محض پیچیدگی و سخت شدن کار شانه خالی می‌کنند و یا قیمت را به حد زیادی بالا می‌برند. بخشی از چالش‌های موجود با کسب‌وکارهای سنتی را هم توانسته‌ایم با مذاکره، صحبت کردن و کسب رضایت کارگاه‌ها تاحدودی برطرف کنیم. در کل سعی کرده‌ایم بجای اینکه تمام کارها را خودمان انجام دهیم آدم‌های قابل اعتماد را برای انجام کارها انتخاب کنیم . تعدادی از سرمایه‌گذاران اکوسیستم ایران رویکرد سنتی دارند و هنوز به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌هایی هستند که در بازه کمتر، سود بالا و مطمئن بدهد.  فرآیند جذب سرمایه‌گذار در کشور بسیار زمان‌بر و طولانی است.

گفت‌وگو: بنت‌الهدی فالنجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.