سهم استارتاپ‌ها از بازار ۲۰۰ میلیاردی فروش سینمای ایران؟

مصاحبه با مهدی سلیمانی هم‌بنیانگذار سلام سینما

سلام سینما ، یک مرجع آنلاین فیلم و سینما است که به‌صورت هدفمند و بر مبنای تحلیل و آنالیز سلیقه مخاطب، فیلم و سریال پیشنهاد می‌دهد. مهدی سلیمانی یکی از ‌هم‌بنیانگذاران این استارتاپ، آی‌تی خوانده و قبل‌تر تجربه فعالیت در بخش‌های هنری مانند مجری‌گری، آواز  و تئاتر داشته است. او، همراه دیگر بنیانگذاران سلام سینما به‌دلیل علاقه‌ و دغدغه‌ای که در حوزه سینما داشته‌اند این استارتاپ را راه‌اندازی کردند. با سلیمانی به گفت‌وگو نشستیم تا برایمان از تجربه فعالیت در اکوسیستم استارتاپی بگوید.

ایده سلام سینما چه سالی و چطور شکل گرفت؟ استقبال از این پلتفرم چطور بود؟

ایده سلام سینما اواخر سال ۹۲، با راه‌اندازی یک سایت خبری، تحلیلی و محتوایی شکل گرفت. من و دیگر اعضای تیم به حوزه سینما علاقه‌مند بودیم و اخبار این حوزه را به‌صورت جدی پیگیری می‌کردیم. در همین راستا دغدغه‌هایی شکل گرفت و در نهایت تصمیم گرفتیم ایده سلام سینما را عملی کنیم، بنابراین با دو نفر از اعضای تیم یعنی محمد نفتط‌چی و هادی راسخ کار شروع شد، در ادامه راضیه جعفری به‌عنوان مسئول محتوا و من به عنوان مدیر روابط عمومی و ارتباطات به تیم اضافه شدیم. به این ترتیب سایت اولیه سلام سینما راه‌اندازی شد. همزمان با شروع ۳۲مین جشنواره فیلم فجر ،سایت راه‌اندازی و فعالیت اصلی ما آغاز شد. سلام سینما اولین تجربه ما برای ورود به اکوسیستم کارآفرینی بود.

در ابتدای کار، استقبال زیادی از این پلتفرم شد، به‌طوری که سلام سینما در تمام سرچ‌های گوگل، رتبه اول تا سوم را کسب کرد. علاوه بر این، در روز اختتامیه جشنواره فجر سال ۹۲، یعنی ۱۰ روز بعد از شروع کار، ۳۳هزار ورودی برای سایت گرفتیم.

به‌تدریج با اهالی سینما و رسانه از جمله بازیگران، کارگردانان و بیزینس‌های دیگر ارتباط گرفتیم و توانستیم سلام سینما را به جامعه بزرگ‌تری معرفی کنیم. در حال حاضر سلام سینما بین تمامی اهالی سینما یک اسم شناخته‌شده  است و اهالی سینما اخبار مربوط به فیلم  را از سایت ما دنبال می‌کنند.

سلام سینما در حال حاضر چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

این پلتفرم در قالب وب اپلیکشین فعالیت می‌کند. کار اصلی آن  تولیدمحتواست، اما هدف کلانش این است که به دغدغه‌های افراد مختلف در حوزه  سینما  مثل  عوامل سینمایی، تهیه‌کنندگان، کارگردان، بازیگران و مخاطبان پاسخ دهد.

سلام سینما به‌صورت هدفمند به مخاطبانش  فیلم پیشنهاد می‌دهد. درواقع تمامی خدمات ما زیرمجموعه یک سایت محتوایی است  که در قالب خبر، عکس، گزارش تصویری، نقد کوتاه و بلند فیلم ارائه می‌شود. علاوه بر این، صفحاتی مختص فیلم، پوستر، آنونس و تیزر و اسامی بازیگران داریم که مردم می‌توانند نظرات و امتیازات خودرا ثبت کنند، همچنین امتیازات منتقدان را مشاهده کنند. همچنین در سایت صفحه مختص هنرمندان داریم که رزومه آن‌ها و فیلم‌هایی که در آن ایفای نقش یا کارگردانی و… کرده‌اند، وجود دارد.

یکی از خدماتی که سلام سینما ارائه می‌کند، پیشنهاد فیلم و فروش قانونی آن است. به این  صورت که سلیقه مخاطب بعد از ورود به سایت و امتیازدهی به فیلم‌ها، براساس الگوریتم هوش مصنوعی سنجیده می‌شود و متناسب با آن، فیلم‌های ایرانی و خارجی پیشنهاد می‌شود. مذاکراتی هم با سایت‌های بلیت‌فروشی داشتیم.

یکی دیگر از خدمات سلام سینما این است که ما با بررسی برنامه زمانی جشنواره فجر در سال‌های گذشته دریافتیم، زمان و ساعت برنامه‌ها در قالب ناکارآمد به مخاطبان و شرکت‌کنندگان ارائه می‌شد. برای اولین بارو در راستای حل این مشکل در سلام سینما این برنامه زمانی را به تفکیک سینما، روز و فیلم در قالبی مرتب ارائه کردیم.

در ابتدای کار، استقبال زیادی از این پلتفرم شد، به‌طوری که سلام سینما در تمام سرچ‌های گوگل، رتبه اول تا سوم را کسب کرد. علاوه بر این، در  روز اختتامیه جشنواره فجر سال ۹۲، یعنی ۱۰ روز بعد از شروع کار، ۳۳هزار ورودی برای سایت گرفتیم.

سلام سینما چه میزان کاربر دارد؟

عمر اپلیکیشن سلام سینما به قدمت وب‌سایتش نیست. اپلیکیشن در حال حاضر ۱۰هزار کاربر دارد و وب‌سایت هم در ماه آذر ۴میلیون بازدید داشته است. در ماه  اخیر ورودی ما به‌صورت ارگانیک سه برابر شده و بیش از ۶۰۰هزار کاربر ثبت‌نام کرده‌اند.

کار را با سرمایه اولیه راه‌اندازی کردید یا جذب سرمایه داشته‌اید؟

در آغاز صرفا متکی بر پتانسیل نیروی انسانی کار را شروع کردیم. بعد از گذشت یک سال از فعالیتمان برای حضور در شتاب‌دهنده شریف درخواست دادیم که استقبال شد و ایده را پذیرفتند. دوره شتاب‌دهی را در  شتاب‌دهنده شریف گذراندیم. به‌دلیل ترافیک بالایی که در سایت داشتیم در مرکز محاسبات دانشگاه شریف مستقر شدیم.

در جشنواره vc cup هشتم شریف هم شرکت کردیم و عنوان طرح برتر را کسب کردیم. سال ۹۶ برای اولین بار موفق شدیم از شرکت سرمایه‌گذاری رهنما سرمایه جذب کنیم.

مطالب مرتبط:

VOD ایرانی و کپی‌رایت: افسانه یا واقعیت؟
بازداشت موقت بنیان‌گذار آپارات
چت کردن در سنه ۱۳۶۵!

ما در بازار محتوا فعالیت می‌کنیم، اگر محتوا را از هر جنسی و به شکل آنلاین در نظر بگیریم شامل بخش‌های وی‌اودی، تک‌فروشی و تولیدمحتوا در قالب تبلیغات است. از دیدگاه من، بخش وی‌او‌دی در چند سال آینده، ظرفیت ۵ میلیون کاربر نمایش خانگی به‌صورت آنلاین را خواهد داشت و این تعداد کاربر در حال حاضر می‌تواند ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد درآمد داشته باشد.

فروش فیلم‌های سینمایی کشور بین ۲۰۰-۳۰۰ میلیارد تومان است. سلام سینما تلاش دارد به کمک تولید محتوای خوب و تاثیرگذاری سهم خوبی از تبلیغات این بازار را بدست آورد.

همچنین سعی داریم  حدود ۱۰ درصد از بازار تک‌فروشی تمام سریال‌های نمایش خانگی و فیلم‌های سینمایی را  که معادل ۱۰  میلیارد تومان است تصاحب کنیم.

در این مسیر با چه دغدغه‌هایی روبه‌رو بودید؟

اولین دغدغه‌ ما این بود که فضای کافی برای استقرار تمام اعضای تیم داشته باشیم که با اقداماتی که معاونت علمی و فناوری در جهت تامین فضا برای اکوسیستم در این زمینه انجام داد تاحدودی این مشکل برطرف شد . یکی دیگر از چالش‌های ما در این مسیر، عدم حمایت از فعالیت‌های فرهنگی است. سلام سینما می‌تواند با همکاری و همراهی  معاونت سینمایی در راستای رشد، بقا و گسترش سینما گام بردارد. برای مثال در بحث تحلیل دیتا به کمک هوش مصنوعی می‌توانیم سلیقه مخاطب  را رصد و آنالیز کنیم و فیلم‌سازان را به سمتی سوق دهیم که تولید بهتری داشته باشند.

تیم سلام سینما

آیا به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟

بله تقریبا یک سال بعد از  جذب سرمایه به نقطه سربه‌سر رسیدیم.

وضعیت اکوسیستم ایران را چطور می‌بینید؟

شرایط اکوسیستم استارتاپی امروز سخت و پیچیده شده است، چراکه برخی اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ داده است. درحالی که بسیاری از استارتاپ‌ها به‌خاطر محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد، مجبور شدند کسب‌وکار خود را رها کنند از سوی دیگر بعضی از استارتاپ‌ها منابع‌شان  نامحدود است و روزبه‌روز رشد می‌کنند.

به‌عنوان مثال، اخیرا استارتاپی در جریان مشکلاتی که برایش بوجود آمد  ظاهرا تعطیل شد نتوانست ودیعه کابرانش را بازگرداند و تاحدی باعث ایجاد حس بی‌اعتمادی در کابرانش شد. این نمونه و نمونه‌های مشابه از اتفاقاتی است که در اکوسیستم قابل پیش‌بینی نیست.

ولی به‌طور کلی، شرایط اکوسیستم از ابتدای راه‌اندازی خیلی بهتر شده و اگر از صاحبان کسب‌وکارها حمایت شود، پتانسیل بالایی در اکوسیستم وجود دارد که می‌تواند زندگی را از جنبه‌های مختلف برای مردم آسان‌تر کند.

 

انتظار شما از دستگاه‌‌های دولتی چیست؟

تجربه به من ثابت کرده است که نمی‌شود هیچ‌گونه انتظاری از دستگاه‌های دولتی داشته باشیم. در واقع ما هرکجا رفتیم و صحبت کردیم هیچ حمایتی از سمت دولت برایمان صورت نگرفت.

در خارج از کشور روال به این صورت است که وقتی استارتاپی شروع به فعالیت می‌کند  دولت  یا بخش خصوصی  به‌قدری از آن حمایت می‎کنند که به‌صورت فوق‌العاده رشد  و در واقع یکی از مشکلات مردم و دستگاه‌های دولتی را برطرف می‌کند. در ایران هم  حمایت دولت  از برخی استارتاپ‌ها در حوزه خاص، نه‌تنها باعث رشد این تاکسی‌های آنلاین شده، بلکه برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده است، از طرفی شهروندان هم تردد راحت و سریعی در سطح شهر دارند.

شرایط اکوسیستم استارتاپی امروز سخت و پیچیده شده است، چراکه برخی اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ داده است. درحالی که بسیاری از استارتاپ‌ها به‌خاطر محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد، مجبور شدند کسب‌وکار خود را رها کنند از سوی دیگر بعضی از استارتاپ‌ها منابع‌شان  نامحدود است و روزبه‌روز رشد می‌کنند.

ما به‌صورت مستقیم با معاونت سمعی بصری و امور سینمایی وزارت ارشاد در تعامل هستیم ولی باید گفت  از زمانی که فعالیت‌مان را شروع کردیم  سه بار ریاست آن عوض شده است و تاکنون هیچ حمایتی  از این معاونت دریافت نکردیم. در حالی که اگر از سمت سازمان‌های متولی، حمایت‌هایی همچون معرفی به سینماها صورت گیرد، ما می‌توانیم با دیتاهایی که از آن‌ها دریافت می‌کنیم، سیستم هوش مصنوعی سلام سینما را بهبود بخشیم.

اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد فعالان این عرصه با خدمات ما بیشتر آشنا می‌شوند، ضمن آنکه فیلم‌هایشان از طریق سایت ما فروش می‌رود و حق کپی‌رایت آن هم رعایت می‌شود.

انتشار غیرقانونی فیلم قبل از اکران عمومی و یا همزمان با اکران آن روی پرده سینما مشکلی است که امروز در سینمای ایران شاهد آن هستیم، که تاکنون برای فیلم‌های زیادی از جمله تگزاس۲ همزمان با اکران وبرای فیلم‌های مارموز، متری شش‌ونیم، عصبانی نیستم، خانه پدری و شبی که ماه کامل شد قبل از ورود به نمایش خانگی  رخ داده است. در صورت حمایت جدی سازمان سینمایی از سلام سینما، ما می‌توانیم به اهالی سینما خدمات بهتری بدهیم و در صورت شکل‌گیری همکاری بین سلام سینما و سازمان سینمایی هم می‌توانیم در راستای حفظ حقوق کپی‌رایت  گام موثری برداریم. اگر متولیان این صنعت از استارتاپ‌هایی مثل ما حمایت کنند، نه‌تنها ما رشد می‌کنیم، بلکه به پیشرفت این صنعت کمک خواهیم کرد.

 قرار است چه بخش‌هایی به سلام سینما اضافه شود؟

در بحث سئو و ارگانیک‌سرچ، سلام سینما یک رشد سه برابری را تجربه کرده است‌ و  در ماه آذر حدود ۴ میلیون بازدید داشتیم. در راستای ارتقا سایت سعی کردیم آن را را بازطراحی کردیم و به‌زودی سلام سینما با طراحی جدید بالا خواهد آمد.

یکی از برنامه‌های دیگر ما برای آینده این است که بستری فراهم کنیم تمام افراد از متخصصان گرفته تا علاقه‌مندان به بازیگری، بتوانند با هم در تماس باشند و هرکدام رزومه خود را داشته باشند تا  اگر کسی درخواستی برای جذب نیروی خاص داشت، بتواند در این شبکه شخص موردنظر خود  را پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.