آشنایی با شتابدهندههای استارتاپی: کارا؛ شتابدهی در حوزه سلامت
مروری بر عملکرد و استارتاپهای شتاب دهنده کارا
مدت زیادی از ظهور اولین استارتاپها و کسبوکارهای آنلاین نمیگذرد و به موازی آن شتابدهندهها هم کمتر از یک دهه است که فعالیت میکنند. اولین شتابدهنده به نام Y Combinator با هدف حمایت از ایدههای استارتاپی و کسبوکارهای آنلاین سال 2005 در کمبریج تاسیس شد. به دنبال آن کم کم شرکتهای مشابه دیگر هم روی کار آمدند. تاریخچه تولد شتابدهندهها در ایران به سال ۹۳ برمیگردد. اولین شرکت شتابدهنده در ایران با نام تجاری آوای تک پردیس و با نام تجاری آواتک در دانشکده علوم فنی دانشگاه تهران شروع به کار کرد. پس از آن شرکتهای شتابدهنده دیگر در دانشگاهها و مراکز دانشبنیان، شروع به فعالیت کردند.
ما در آیچیزها قصد داریم شتابدهندههای مختلف را همراه با استارتاپهایشان و خدماتی که ارائه میدهند معرفی کنیم.
شتابدهنده چه کاری انجام میدهد؟
فعالیت شتابدهندهها به مانند اسمشان، شتاب دادن به رشد و توسعه استارتاپها و کسبوکارهای نوپا است. به طور کلی فعالیت شتابدهندهها از نظر ماهیت اصلی مشابه هستند و تنها در جزئیات و نحوه اجرایی کردن است که آنها با هم تفاوت دارند. به این صورت است که آنها در زمان آغاز یک استارتاپ، آن را شناسایی کرده و اعتبارسنجی میکنند. برخی در یک زمان محدود ۲ تا ۶ ماهه با استارتاپ موردنظر همراه و برخی نیز مداوم با آنها در تعامل هستند.
معرفی شتاب دهنده کارا ، شتابدهنده حوزه سلامت
شتاب دهنده کارا از اواخر سال۹۶ کار خود را آغاز کرده است و از مرداد 97 در کارخانه نوآوری مستقر است. این شتابدهنده در مراحل مختلف روی استارتاپ سرمایهگذاری میکند و به ازای آن درصد مشخصی از سهام دریافت میکند. سپس فضای کار مجهز برای مستقر شدن به تیمها تعلق میگیرد. خدمات مشاوره و منتورینگ در حوزههای مختلف مارکتینگ، سازمانی و حقوقی و غیره نیز در اختیار استارتاپها قرار میگیرد. معمولا سقف سرمایهگذاری در مرحله شتابدهی حدود ۱۰۰ میلیون است و در مرحله بعد از شتابدهی اگر تیمها تمایل داشته باشند همچنان اگر در شتاب دهنده کارا بمانند امکان سرمایهگذاری در مبالغ بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان هم وجود دارد.
استارتاپهای مستقر در شتاب دهنده کارا
«لایف اند می»، سبک زندگی براساس ژنتیک افراد
سید عارف و میرعماد سلیمانیان به همراه تیمشان در استارتاپ لایف اند می، این استارتاپ را راهاندازی کردند. عارف ۲۹ ساله و فارغ التحصیل MBA دانشگاه شریف و عماد ۳۲ ساله و کارشناس ارشد صنایع از همان دانشگاه است. عماد همچنین در بیزینس اسکول دانشگاه UBC کانادا دکترای خود را اخذ کرده و در حال حاضر نیز بهعنوان هیئت علمی این دانشگاه در حوزه بیگ دیتا و مارکتینگ فعالیت میکند.
فاطمه جلالی مسئول مارکتینگ و فروش لایف اند می است. او ۲۲ ساله و دانشجوی سال پنجم داروسازی دانشگاه تهران است. او درباره انگیزه راهاندازی این استارتاپ میگوید: «آقای عارف سلیمانیان پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه، دغدغه کارآفرینی داشت بههمین سبب چند استارتاپ در حوزههای مختلف ازجمله آموزش راهاندازی کرد. در سال ۹۵ عماد سلیمانیان برادر ایشان با بررسی استارتاپهای خارجی حوزه سلامت ایده این استارتاپ را مطرح میکند و آنها تصمیم میگیرند که با راهاندازی استارتاپ لایف اند می، قدمی در ارتقا کیفیت سلامت بردارند. درواقع ایده این استارتاپ از بررسی فعالیت شرکت ۲۳&me که شرکتی فعال در ژنتیک در آمریکا است و پیشنهاد سبک زندگی براساس دادههای ژنتیکی افراد را مطرح کرده است، شکل میگیرد. این دو برادر تصمیم میگیرند که با سفارشی سازی و مطالعات ژنتیکی این خدمات را در ایران اجرا کنند؛ تا با جمعآوری دادههای ژنتیکی از افراد برای جامعه و نظام سلامت ارزش آفرینی کنند. ما اکنون یک تیم ۱۶ نفر هستیم و از اولین خدمات این استارتاپ در اسفند ۹۷ رونمایی شده است.»
او در ادامه گفت: «خدمات ما در حال حاضر در سه حوزه تغذیه، فیتنس و تاریخچه خانوادگی دستهبندی میشود. در بخش تغذیه حدود ۱۸ مولفه تغذیهای مانند چاقی، چربی خون، کمبود ویتامین دی و سدیم، فشار خون و… را از لحاظ ژنتیکی وضعیت افراد بررسی میکنیم و با توجه به سایر مولفههای تاثیرگذار کارشناسان تغذیه، به افراد توصیههایی نیز میشود. بهعنوان مثال در مولفه چاقی با توجه به تست ژنتیکی که از فرد گرفته شده است درصد ریسک ابتلا به چاقی در او بررسی میشود به این منظور که فرد ریسک بالا یا پایینی را برای ابتلا به چاقی دارد. پس از آن، اطلاعات زیر فاکتورهای تاثیرگذار مانند اینکه فرد در چه بازه سنی قرار گرفته و یا چه BMI ای دارد با دادههای ژنتیکی ترکیب شده و یک توصیهنامه کامل در مورد مولفه چاقی به او داده میشود تا روند تغذیه و فعالیتهای ورزشی فرد متناسب با دادههای ژنتیکی او باشد تا تاثیر بیشتر و بهتری را بر روی زندگی او بگذارد.»
«آوید»؛ در خانه بمانیم، کلاس درس به خانه میآید
نسرین مهرانمهر، همبنیانگذار سایت آوید در مورد فعالیت تیم خود گفت: «کار تیم استارتاپی آوید، آموزش به افرادی است که در حوزه سلامت فعالیت دارند یا در این زمینه تحصیل میکنند. هدف ما ایجاد تغییراتی در روشهای مرسوم آموزش و بازآموزی در این حوزه و ارائه روشهای نوین آموزشی است. با این رویکرد، مدتی است که فعالیت خود را در قالب سایت انجام میدهیم و در آینده اپلیکیشن خود را هم ارائه خواهیم کرد.»
مهرانمهر در مورد فعالیتهای استارتاپ خود در مبارزه با کرونا در شتاب دهنده کارا توضیح داد: «تیم ما برای مقابله با بحران کرونا، چندین دوره آمورشی رایگان و دو دوره تخصصی آموزشی در مورد کرونا برای متخصصان به صورت رایگان در سایت ارائه کرد. همچنین تمامی دورههای آموزش مجازیِ ما از 15 اسفند تا 15 فروردین با 60 درصد تخفیف ارائه شدند که افراد در قرنطینه بتوانند از آنها استفاده کنند.»
وی افزود: «همچنین پلتفرم آموزشی خود را هم به صورت رایگان در اختیار دانشگاهها و مراکز آموزشی گذاشتیم که در شرایط ممنوعیت برگزاری کلاس حضوری بتوانند از آن استفاده کنند. به زودی قابلیت پخش زنده این پلتفرم هم راهاندازی میشود. در بازه زمانی بین 15 اسفند تا 15 فروردین بیش از 12 هزار ساعت محتوای آموزشی مجازی در سایت ما مشاهده شده است.»
«فیت شیپ»؛ ورزش در خانه بدون هیچ وسیله ورزشی
محمد قنبری، همبنیانگذار استارتاپ فیت شیپ درباره فعالیت این استارتاپ گفت: «فیت شیپ تلاش میکند تا با استفاده از فناوریهای نوظهور در حوزه سلامت و سبک زندگی، از ابتلای مردم به بیماریهای غیر واگیردار به ویژه بیماریهایی مانند دیابت، فشار خون بالا و چاقی، پیشگیری کند. ما دو خدمت به کاربران خود ارائه میکنیم. یکی مجله مجازی تناسب اندام فیت شیپ است که بازدید چند ده هزار نفری دارد و دیگری اپلیکیشن «سبک» است که نوعی باشگاه مجازی است.»
وی توضیح داد: «در این اپلیکیشن ابتدا از کاربر سوالاتی در مورد وضعیت بدنی، سابقه پزشکی و … پرسیده میشود و پس از مشاوره با متخصصان پزشکی، تغذیه و ورزش، برنامه غذایی و ورزشی به صورت اختصاصی برای او تهیه شده و در طول مدت استفاده از دوره نیز، مورد پیگیری و حمایت قرار میگیرد.»
قنبری در مورد فعالیت فیت شیپ برای مبارزه با کرونا گفت: «ما برای مقابله با تاثیرات سو قرنطینه به سبب مقابله با کرونا، شروع به تهیه ویدئوهای آموزشی «ورزش در خانه بدون هیچ وسیله ورزشی» به صورت رایگان کردیم. همچنین مطالبی در مورد عادات غذایی سالم برای زمان بحران کرونا تولید کردیم.»
«هلیکس»؛ پزشک به خانه میآید
هلیکس به نوعی یک دستیار هوشمند سلامت است که کار خود را از 2 سال پیش شروع کرده و حدود شش ماه است که به بازار عرضه شده است. فعالیت ما بر یک بستر نرمافزاری شامل مطب، داروخانه و بیمار انجام میشود. تاکنون موفق به جمعآوری اطلاعات بسیاری از پزشکان، مراکز درمانی، داروخانهها، داروها و بیماریها و ارائه آن به کاربر خود شدهایم.
مرتضی عبداللهی، همبنیانگذار استارتاپ «هلیکس» در مورد فعالیت این استارتاپ توضیح داد: «هدف ما برقراری ارتباط بین بیمار و پزشک به صورت هدفمند است. به عبارت دیگر وقتی کاربر سایت، مشکلات خود را ثبت کرد، شرایطش با یکی از پزشکان عمومی عضو سایت ما در میان گذاشته شده و او تشخیص میدهد که فرد به کدام پزشک متخصص مراجعه کند.»
عبداللهی در مورد فعالیت استارتاپ خود در جهت مقابله با کرونا گفت: «از همان ابتدای شروع کرونا ما بخش ویژه کرونا را راهاندازی کردیم که به صورت رایگان به مخاطبان مشاوره میداد. همچنین کاربران، میتوانستند از طریق اپلیکشن ما نزدیکترین مرکز درمانی مخصوص کرونا به محل زندگی خود را پیدا کنند. ضمن اینکه ما با استفاده از منابع رسمی در جهت آگاهی مردمی، در مورد کرونا تولید محتوا کرده و به مخاطبان ارائه میدهیم. در اپلیکیشن ما بخشی وجود دارد که کاربران مشکوک به مبتلا به کرونا میتوانند علائم خود را ثبت کنند. اطلاعات آنها توسط پزشکان بررسی شده و نتایج به اطلاع کاربران خواهد رسید.»
«دکتر چکاپ»؛ آزمایشگاه خانگی
پلتفرم دکتر چکاپ با هدف ورود غربالگری سلامت به ایران فعالیت خود را آغاز کرد. در غربالگری، فرد برای بررسی وضعیت سلامت خود درخواست غربالگری نمونه خود را میدهد تا در صورت داشتن بیماری یا مستعد مبتلا شدن به آن پیشگیری کند.
آرش هدایتپناه، مدیر استارتاپ «دکتر چکاپ» توضیح داد: «فرآیند این کار به این صورت است که اگر کسی درخواست غربالگری و بررسی نمونه خود را ثبت کند، پرستاران همکار ما به خانه یا محل کار او مراجعه کرده و بزاق دهان(مخصوص کرونا) یا خون او را به عنوان نمونه میگیرند. سپس این نمونه در آزمایشگاههای تخصصی بررسی میشود. بعد از بررسی، نتیجه آزمایش به صورت مجازی به دست کاربر میرسد. در این گزارش مشخص است که فرد به چه بیماری مبتلاست یا بر اساس ویژگیهای بدنی ممکن است به چه بیماریهایی مبتلا شود. در نهایت بر مبنای نتیجه آزمایش تیم ما مشاورههای پزشکی و اصلاح سبک زندگی در راستای افزایش سطح سلامت فرد متقاضی، به او ارائه میکند. کاری که ما انجام میدهیم، کار درمانی نیست؛ کاری بهداشتی و در راستای سلامتی است.»
هدایتپناه در مورد لزوم انجام آزمایشهای غربالگری بیان کرد: «11 درصد جمعیت مبتلا به دیابت هستند. بین 30 تا 70 درصد از افراد دچار کبد چرب یا در آستانه داشتن کبد چرب هستند. مردم در مورد بیمارهایمقاربتی آگاهی زیادی ندارند و مدتی پیش دچار سونامی زگیل تناسلی شدیم. همه این موارد و مواردی از این دست باعث میشود لزوم غربالگری مشخص شود. تشخیص هر کدام از این بیماریها نیازمند رفت و آمدها و هزینه کردن پول بسیار است. در شهرهای بزرگ که افراد بخش زیادی از زمان روزانه خود را به کار و بخشی دیگر را به رفت و آمد میگذرانند، پیگیری بیماری کار بسیار زمانبری است که گاهی باعث میشود فرد به همین دلیل آن را رها کند. ما در دکتر چکاپ هزینه زمانی و مالی را بسیار کم کردهایم. همین باعث میشود افراد راحتتر پیگیر پیشیگری از بیماری و ارتقا سلامت خود باشند.»
مدیر استارتاپ دکتر چکاپ در مورد فعالیتهای این تیم در مبارزه با کرونا گفت: «بعد از شیوع کرونا یکی از دلایل مراجعه مردم به مراکز درمانی و آزمایشگاهها برای تست تشخیص کرونا بود. این مسئله به معنی رفت و آمد بیشتر در سطح شهر و تجمع در محلهایی است که امکان انتقال ویروس در آنها بالاست. نتایج بررسی ما نشان میدهد کشورهایی که در مهار کرونا موفق بودهاند از روش غربالگری استفاده کردهاند. ما هم از توانایی غربالگری در محصول خودمان استفاده کردیم.»
وی در مورد فرآیند استفاده از پلتفرم دکتر چکاپ در زمان شیوع کرونا توضیح داد: «در بازه زمانی 15 اسفند تا 15 فروردین افرادی که علائم کرونا داشتند، به دکتر چکاپ مراجعه میکردند. تیم ما به آن ها مشاوره داده و اگر با توجه به علایم نیاز به تست وجود داشت، پرستاران به خانه آنها مراجعه کرده، بزاق دهان آنها را به عنوان دریافت میکردند و نتیجه بررسی آن پس از آزمایش در آزمایشگاه، به صورت مجازی به متقاضیان گزارش داده میشد. تمامی مراحل آنلاین انجام میشود. در این شرایط که در خانه ماندن نقش بسیار مهمی در زمینه مقابله با کرونا دارد، ما با این روش میتوانیم مراجعه به آزمایشگاهها را کاهش دهیم. تیم دکتر چکاپ در بازه زمانی 15 اسفند تا 15 فرودین به حدود 1500 نفر به صورت تلفنی مشاوره داده است که خود باعث کاهش حجم مراجعات به مراکز درمانی است. استفاده از تست تشخیص کرونا دکتر چکاپ همچنان از طریق سایت ما قابل دسترسی است.»
هدایتپناه در مورد چالشهای پیشرو استارتاپهای حوزه سلامت گفت: «ما تقریبا دو سال است که کارمان را با دکتر چکاپ شروع کردهایم. در این زمان چالش بزرگ ما تعلل وزارتخانه در ارائه مجوزها بوده است. به عبارت دیگر، نیاز و بازار وجود دارد، زیرساختها هم موجود است اما وزارتخانه میخواهد ما را به سمت این هدایت کند که ذیل آزمایشگاهها یا شرکتهای درمانی کار کنیم. اگراین مسئله رفع نشود، استارتاپهای حوزه سلامت نمیتوانند مسیر رشد و توسعه را طی کنند.»
اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران را در تلگرام آیچیزها بخوانید
«مانیار»؛ انتقال وجه بدون کارت و اسکناس
مانیار یکی از استارتاپهای شتاب دهنده کارا ، ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین است که امکان انتقال وجه را به صورت الکترونیکی میسر میکند. این امکان برای دو گروه افراد حقیقی و کسب و کارها در مانیار فراهم شده است.
مانیار چند ماهی است که از کارخانه نوآوری آزادی به کارخانه نوآوری هایوی نقل مکان کرده است.
مونا مریدی، همبنیانگذار استارتاپ مانیار در مورد ماهیت خدمات پرداخت ارائه شده توسط تیم توضیح داد: «اپلیکشن پنل تحت وبِ مانیار بر زیرساخت پیامرسان و مبتنی بر کیف پول موبایلی پیادهسازی شده است. بنابراین افراد در این اپلیکیشن ضمن استفاده از آن برای گفتگو و پیامرسانی، میتوانند کارهای مالی خود مانند پرداخت قبوض و عوارض، خرید شارژ، مدیریت پرداختهای گروهی و دُنگیو … انجام داده و نیازهای مالی روزمره خود را رفع کنند. مریدی در مورد چگونگی استفاده کسب و کارها از اپلیکشن مانیار در ادامه گفت: «کسب و کارها میتوانند از سرویسهای درگاه پرداخت، کیف پول و پرداخت امن با QR CODE که توسط مانیار ارائه میشود، استفاده کنند. به طور مثال اگر فروشگاهی که به صورت آنلاین فعالیت میکند، اما سایت مخصوص به خود ندارد، میتواند از این سرویس لینک درگاه پرداخت دریافت کند. خیریهها و سازمانهای مردم نهاد هم به جای دریافت وجوه اهدایی مردم از طریق ارائه شماره کارت، میتوانند از زیرساخت پرداخت آنلاین ما استفاده کنند.»
همبنیارگذار سرویس تحت وبِ مانیار در مورد فعالیتهای این استارتاپ در مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: «مانیار برای مقابله با کرونا در دو حوزه فعالیت میکند. یکی از فعالیتهای ما ارائه سرویس پرداخت آنلاین به خیریهها و سازمانهای مردمنهاد است که در زمینه جمعآوری کمکهای مردمی در جهت مقابله با کرونا فعالیت میکنند. دیگر فعالیت ما، ارائه سرویس پرداخت توسط QR CODE به فروشگاههاست. رد و بدل کردن کارت و وجه نقد بین فروشنده و خریدار یکی از راههایی است که باعث انتقال ویروس کرونا میشود. استفاده از این روشِ پرداخت به قطع زنجیره انتقال ویروس کمک قابل توجهی خواهد کرد. در زمان مبارزه با بحران کرونا از متقاضیان این دو سرویس حق اشتراکی برای ارائه آن دریافت نمیشود و رایگان است.»
گفتنی است به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، از 15 اسفند تا 15 فروردین تعدادی از اپلیکیشنها در شتاب دهنده کارا به صورت رایگان و تعدادی دیگر از آنها با تخفیفهای ویژه به کاربران ارائه شد. اپلیکیشن «هلیکس»، در این بازه زمانی به صورت کاملا رایگان فعالیت کرد که به همین واسطه حدود 1 میلیارد ریال خدمت رایگان توسط این استارتاپ ارائه شد. پلتفرم «دکتر چکاپ» در حوزه آزمایش در منزل فعالیت داشته و در این دوران با نمونهگیری از افراد در منزل و تحویل آن به آزمایشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت، به غربالگری آحاد جامعه کمک شایانی داشته و از تجمعات در آزمایشگاهها برای انجام تست کرونا جلوگیری کرده است.»
در ادامه تصاویری از فضای داخلی شتاب دهنده کارا را مشاهده میکنید