در شیراز بیرقیبیم
گپی کوتاه با فرزاد نصیرزاده، مدیرعامل شیرازتخفیف
فرزاد نصیرزاده پای تخفیف گروهی را به شیراز باز کرد و حالا همه او را بهعنوان بنیانگذار و مدیرعامل شیرازتخفیف میشناسند. فرزاد 30ساله، دانشآموخته کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات، گرایش طراحی و تولید نرمافزار از دانشگاه آزاد کرمان است. شیرازتخفیف یک سامانه تخفیف گروهی محلی است که 4 تیرماه 92 فعالیت خود را در شیراز شروع کرد. تیم 50 نفرهای است که بهصورت تماموقت و پارهوقت کار میکنند. این سامانه در زمینه فروش کوپنهای تخفیفی از مراکز خدماتی شامل رستورانها، فستفودها، مراکز تفریحی مثل استخرها، مراکز کلینیکهای بهداشتی و زیبایی پزشکان و کلینیکهای زیبایی بانوان، سینماها و کنسرتها فعال است. در کنار این کار، در زمینه ارتقاء و بهبود کسبوکارهای شیرازی هم فعالیت میکند. حدود 350 هزار کاربر فعال و 600 هزار مخاطب در شیراز و شهرهای دیگر دارد و با 5000 کسبوکار در شیراز همکاری تجاری دارد.
ایده شیرازتخفیف چگونه شکل گرفت؟
در سال 91، من و شهروز بهارلو، همبنیانگذار شیرازتخفیف با الهام از سایت groupon و سایتهای مشابهی که در ایران فعال بودند، تصمیم گرفتیم برای خود کسبوکاری راهاندازی کنیم. یکی از دلایلی که سایت گروهی تخفیف را انتخاب کردیم، بیزینسمدل آن بود؛ وینوینوین، یعنی هم مصرفکننده، هم فروشنده، هم شیرازتخفیف همه در این مدل برنده هستند و برای همه منفعت دارد.
آیا برای کسبوکارتان سرمایهگذارجذب کردید؟
تا الان سرمایهای جذب نکردیم و متکی به رشد و درآمد شرکت بودیم. اگر هم بخواهیم خدماتمان را گسترش دهیم، ترجیح میدهیم، از سرمایهگذارانی کمک بگیریم که هوشمند هستند و برای بیزینس، آوردهای بهجز سرمایه هم داشته باشند. یعنی بهصورت همکاری مشترک از آنها کمک بگیریم. این گزینه بهتری است برای ما.
اندازه این بازار در شیراز چقدر است و چه میزان از سهم بازار را گرفتید؟
با در نظر گرفتن ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی افراد به اینترنت، یک میلیون و پانصد هزار نفر است. پیشبینی ما صد هزار تراکنش در روز است. از لحاظ تعداد فروشگاه و فروش، حدود 80 درصد سهم بازار شیراز را در اختیار داریم و بازیگر بلامنازع این بازار هستیم و کل بازار زیرنظر و کنترل ماست.
آیا به نقطه سربهسری رسیدید؟
شش ماه بعد از راهاندازی شیرازتخفیف، به نقطه سربهسری رسیدیم و این فرایند همچنان ادامه دارد. چهار سال اول فعالیتمان، علاوه بر افزایش درآمد به توسعه هم فکر کردیم و سعی داریم همیشه خودمان را در نقطه سربهسر حفظ کنیم.
یکی از دلایلی که سایت گروهی تخفیف را انتخاب کردیم، بیزینس مدل آن بود؛ وینوینوین، یعنی هم مصرفکننده، هم فروشنده، هم شیرازتخفیف همه در این مدل برنده هستند و برای همه منفعت دارد
بیزینسمدل شما به چه شکل است؟
بیزینسمدل ما بهصورت CBC است. یعنی از یک طرف مصرفکنندگانی داریم که کوپنهای ما را میخرند و از طرفی مشتریهایی داریم که مدیران فروشگاهها هستند. درواقع واسطی هستیم بین فروشگاهها و شرکای تجاریمان؛ فروشگاهها، مراکز خدماتی و مصرفکنندگان شیرازی. به این صورت که ما تخفیفهایی از فروشگاههای شیراز دریافت میکنیم و آن را به مصرفکنندگانی که علاقهمند به کوپنهای تخفیفی شیراز هستند، ارائه میکنیم. نقش ارتقای کسبو کارها از طریق افزایش کیفیت خدمات و تعداد مشتریان را داریم.
با وجود رقبای قدرتمندی در بازار مثل نتبرگ و تخفیفان، چه برنامهای برای رقابت دارید. وجود رقبای بزرگ، کسبوکار شما را تهدید نمیکنند؟
رقبای مطرحی مثل تخفیفان و نتبرگ، تا الان چندین بار برای تصاحب بازار شیراز اقدام کردند که هربار شیرازتخفیف با ارائه خدمات قویتر و منسجمتر توانسته سهم بازار خود را حفظ کند. از طرفی چون ما بیزینس محلی هستیم، رابطه قویتری ما مشتریانمان داریم و خدمات را با تمرکز و جزئیات بیشتری ارائه میکنیم. در حال حاضر شرکای بیزینسهای قدرتمند کشوری در شیراز فعال نیستند و فقط سایتهای شیرازی در حوزه تخفیفهای گروهی فعالاند. هدفمان این است که خدماتمان را با همین کیفیت و انسجام در شمال و جنوب کشور توسعه دهیم و این بستگی دارد چقدر در جذب سرمایهگذار موفق عمل کنیم و این بیزینسمدل موفقی را که متفاوت از سایر روشهای کسبوکارهایی که در تهران انجام میدهند، در سایر شهرها هم توسعه دهیم.
ما سعی کردیم با حفظ کیفیت کارمان و جلب رضایت مشتری، همیشه سهم خودمان را در شیراز حفظ کنیم. البته به شهرهای دیگر هم فکر میکنیم و رقابت را تهدیدی برای خودمان بهحساب نمیآوریم. اگر رقبای قدری مثل نتبرگ و تخفیفان هم بخواهند در شیراز فعالیت کنند، میتوانند سهم بازار جدیدی برای خود بهوجود بیاورند و لزوما بهمعنای تهدید شیرازتخفیف نیست.
بیزینس شما با چه چالشهایی روبهرو است؟
عمده مشکل ما کمبود منابع انسانی است. در شیراز تعداد نیروی متخصص کم است. تقریبا با این چالش کنار آمدهایم و نیروهای قوی در تیم داریم. چالش دیگر، عدم جذب سرمایهگذار است. در صورتی که سرمایهگذار هوشمندی بتوانیم جذب کنیم، خدماتمان با سرعت بیشتری رشد میکند.
رقبای مطرحی مثل تخفیفان و نتبرگ، تا الان چندین بار برای تصاحب بازار شیراز اقدام کردند که هربار شیرازتخفیف با ارائه خدمات قویتر و منسجمتر توانسته سهم بازار خود را حفظ کند
کسبوکارهای آنلاین با چه مشکلات و چالشهایی مواجه هستند؟
چالشی که استارتاپها در شیراز و سایر شهرها با آن روبهرو هستند، این است که فرهنگ خرید اینترنتی نسبت به تهران کمتر است. البته خوشبختانه این موضوع با سرعت بالایی رو بهبود است، چراکه با نفوذ اینترنت و تبلیغاتی که توسط بیزینسهای دیگر صورت میگیرد، این فرهنگ رشد پیدا کرده است. اکوسیستمها معمولا در شهرستانها ضعیف هستند؛ افراد و ارتباطات قوی و چرخه بیزینس در اکوسیستم خیلی قوی نیست.
برای گذر از چالشها چه سازوکاری دارید؟
برای حل چالشها سعی کردیم تمرکزمان به آموزش معطوف شود، هم در سطح مدیران و هم در سطح نیروهای تازهکار. تا حد امکان با آموزش نیازهایمان را برطرف میکنیم، هرچند این موضوع زمانبر و هزینهبر بوده است. ما برای رسیدن به اهدافمان نیروهایی را خارج از استان شیراز بهصورت حضوری و پارهوقت جذب کردیم تا بتوانیم این نیازهایمان را برطرف کنیم.
در مورد چالش جذب سرمایهگذار هم سعی کردیم با سودآورکردن بیزینسمان از درآمدی که خود بیزینس دارد برای رشدش استفاده کنیم. البته این موضوع سرعت کارمان را پایین آورده است.
قطعی اینترنت در آن برهه زمانی چه تاثیری روی کسبوکار شما داشت؟
با توجه به اینکه سرور ما خارج از ایران است و به هیچوجه این اتفاق را هم پیشبینی نمیکردیم، سه الی چهار روز فروش ما متوقف شد. بعد از آن، 40 درصد در فروش ریزش داشتیم و این موضوع باعث شد اعتماد مشتریها کم شود. اتفاقی ناخوشایندی که رخ داد، ما از ذهن مشتری بیرون رفتیم. الان بهشدت کاربران از خرید اینترنتی منصرف شدند. این موضوع ضربه سنگینی به بیزینس ما زد. طبق آماری که دارم قطعی اینترنت به اکوسیستم استارتاپی ایران آسیب بزرگی وارد کرد و برنامهریزیهای ما را بهطور کل بههم زده است. ما اهداف بسیار زیادی برای دی ماه داشتیم که باید به آن میرسیدیم، اما تمام پروژههایمان متوقف شده. مهمترین دلیل آن هم عدم قطعیت و بیثباتی در وضعیت اینترنت است.البته ما از تلاش دست نکشیدهایم تا مخاطبانمان را برای خرید مجدد اینترنتی بازگردانیم.
آیا برای بازگرداندن کاربران خود موفق بودهاید؟
موفق شدیم تعدادی از کاربران را بازگردانیم، اما خیلی از کاربران فعال در اینترنت مشغول پیگیری اخبار هستند. بهجای اینکه به نیازهایشان فکر کنند، پیگیر اخبار هستند و بیشترین بازدید را از سایتهای خبری دارند. اولویتها عوض شده و مردم کمتر به فراغت و شادی خود فکر میکنند و بیشتر دغدغه آیندهشان را دارند.
با توجه به اینکه سرور ما خارج از ایران است و به هیچوجه این اتفاق را هم پیشبینی نمیکردیم، سه الی چهار روز فروش ما متوقف شد. بعد از آن، 40 درصد در فروش ریزش داشتیم و این موضوع باعث شد اعتماد مشتریها کم شود. اتفاقی ناخوشایندی که رخ داد، ما از ذهن مشتری بیرون رفتیم
آیا خبر جدیدی از شیرازتخفیف در راه است؟
ما در تلاش هستیم خدمات و کیفیت محصولاتمان را ارتقا دهیم. قرار است چند محصول به خدماتمان اضافه کنیم. یکی از این خدمات، ارائه خدمات تخفیفی براساس مکان حضور کاربران است. با توجه به اینکه خدمات ما تقریبا در تمام نقاط شیراز گسترده است، تصمیم داریم از این پس، روی مکان فعلی کاربر تمرکز کنیم و نزدیکترین پیشنهادها را به کاربران دهیم براساس لوکیشنی که دارند.
خواندن این مطالب شاید برایتان جالب باشد:
کسبوکارهای کوچک با آرزوهای بزرگ رستورانداری با سفره چی با این اینترنت، استارتاپها خواهند مرد! بازار را از سایتهای تخفیف گروهی خواهیم گرفت!