فرانسه می‌خواهد سرزمین استارتاپ‌ها باشد اما چطور؟

امانوئل مکرون با جذب سرمایه و نیروی نخبه خارجی و تسهیل قوانین کسب‌وکار در حال ریبرند کردن چهره نوآوری فرانسه است

فرانسه وارد یک فرآیند برندسازی مجدد یا ریبرندینگ در حوزه نوآوری شده است. بسیاری تصور می‌کنند که ریبرندینگ فقط برای شرکت‌ها و کسب و کارها معنا دارد ولی واقعیت چیز دیگری است. یک دولت یا کشور هم می‌تواند با اقداماتی که انجام می‌دهد خود را به عنوان برندی در یک زمینه خاص معرفی کند.

دولت فرانسه، یکی از دولت‌هایی که به فکر برندسازی مجدد یا ریبرندینگ افتاده است. این کشور قصد دارد به عنوان سرزمین استارتاپ‌ها یا کشور استارتاپی شناخته شود. سوالی که برای بسیاری از متخصصان و کارشناسان پیش می‌آید، این است که دولت فرانسه از چه راه و مسیری می‌خواهد این کار را انجام دهد؟

فرانسه از منظر و دیدگاه بسیاری از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، کشوری است که راه انداختن کسب و کار در آن چندان آسان نیست. قوانین محدود در مورد کار و بوروکراسی و کاغذبازی زیاد، باعث می‌شود که کارآفرینان علاقه‌ای به فرانسه نداشته باشند. البته این وضعیت بعد از ریاست جمهوری امانوئل مکرون تاحدودی تغییر کرده است. حالا او قصد دارد فرانسه را به سرزمین استارتاپ‌ها تبدیل کند.

سال ۲۰۱۸، سال پرباری برای کشور فرانسه بود. بیش از ۶۰۰ هزار شرکت در فرانسه آغاز به کار کردند. دولت مکرون با جدیت تمام می‌کوشد که موانع سهولت راه اندازی کسب و کار در فرانسه را بردارد و فرانسه را به کشوری پربازده و جذاب برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و سرزمین استارتاپ‌ها تبدیل کند.

چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در سال جاری میلادی (۲۰۱۹) قانونی به نام طرح اقدام برای رشد و تحول اقتصادی و تجاری (PACTE) در فرانسه به تصویب رسید. هدف از این قانون، بازسازی و شکل‌دهی مجدد به اقتصاد و تشویق مردم فرانسه و خارجی‌ها به راه اندازی و توسعه کسب و کار در فرانسه است.

مهم‌ترین و جدیدترین اقدام دولت فرانسه برای تبدیل شدن به سرزمین استارتاپ‌ها ، تصمیم به فروش دارایی‌های دولتی به سرمایه‌گذاران خصوصی است. دولت با فروش این دارایی‌ها می‌تواند منابع مالی لازم برای گسترش نوآوری و صنعت را فراهم کند. این منابع مالی می‌تواند برای کمک به کارآفرینان هزینه شود و اشتیاق آن‌ها به راه اندازی کسب و کار را افزایش دهد. اگر آشنایی مختصری با پیشینه فرانسه در مورد مالکیت دولتی داشته باشید، متوجه می‌شوید که این اقدام دولت، واقعاً نوگرایانه و خلاقانه است.

دولت فرانسه در مسیر تبدیل شدن به سرزمین استارتاپ‌‌ها ،قصد دارد که سه شرکت بزرگ دولتی را خصوصی‌سازی کند. یکی از این شرکت‌ها خصولتی و دو مورد دیگر دولتی هستند. یکی از این شرکت‌ها، “Aéroports de Paris” نام دارد. خصوصی‌سازی این شرکت، چالش‌های زیادی پیش روی دولت قرار داد. کار به جایی رسید که ۶۰۰ هزار نفر، یک طومار آنلاین را امضا کردند و از دولت خواستند که در مورد خصوصی‌سازی این شرکت، همه‌پرسی (رفراندوم) برگزار کند.

دولت اعلام کرد که قصد دارد با فروش این شرکت، ۱۰ میلیارد یورو به دست آورد و این مبلغ را برای رشد و توسعه کسب و کارها هزینه کند. در واقع این هزینه در اختیار استارتاپ‌ها و کارآفرینان قرار خواهد گرفت.

یکی از اقدامات دیگر دولت فرانسه برای جذب سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، اعطای ویزای فناوری فرانسه است. کارآفرینان در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند با ویزای فناوری وارد فرانسه شوند و در این کشور اقامت داشته باشند.

ویزای فناوری فرانسه به کارآفرینان کمک می‌کند که با راه اندازی یک استارتاپ یا پیوستن به یکی از کسب و کارهای نوپا و فعال در این کشور، به زندگی خود در فرانسه ادامه دهند. هدف اصلی از طراحی ویزای فناوری، این بود که شرکت‌های فرانسوی  فعال در زمینه فناوری بتوانند نیروهای موردنیاز خود را از کشورهای مختلف جذب و استخدام کنند. امروزه می‌بینیم که این ویزا به تمامی افرادی که در شرکت‌های نوآور فرانسوی مشغول به کار هستند، اعطا می‌شود. شایان ذکر است که دولت فرانسه تمام استارتاپ‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و به همین خاطر ویزای مذکور فقط به کارکنان استارتاپ‌های رسمی و قانونی تعلق می‌گیرد.

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در تلگرام آی‌چیزها دنبال کنید

این ویزا باعث می‌شود که شخص و خانواده‌اش بتوانند مسیر ورود به فرانسه را با سرعت بیشتری طی کنند. این ویزا در واقع مجوز رسمی اقامت شخص و خانواده‌اش در فرانسه محسوب می‌شود، چهار سال اعتبار دارد و قابل تمدید است. در صورتی که شهروند اتحادیه اروپا باشید، نیازی به این کارت نخواهید داشت. البته مردم انگلستان با خروج کشورشان از اتحادیه اروپا از این قضیه مستثنی می‌شوند و باید ویزا بگیرند. سه نوع مختلف از این ویزا وجود دارد:

  • بنیان‌گذاران استارتاپ‌های بین المللی
  • کارمندان استارتاپ‌ها
  • سرمایه‌گذران خطرپذیر

هر کدام از این سه دسته هم فرایند اداری مخصوص به خود را دارد.

فرانسه تلاش دارد که تمام شهرهای خود را برای کارآفرینی و کسب و کار آماده کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند در شهر موردعلاقه خود فعالیت کنند. هر کدام از شهرهای فرانسه در حال آماده‌سازی بسترهای لازم را در یک زمینه خاص است. به عنوان مثال شهر برست در زمینه خدمات هتل، گرونوبل در زمینه الکترونیک و منطقه آکس مارسی در حوزه بهداشت و سلامت دیجیتال فعالیت و تمرکز دارد.

با اقدامات دولت فرانسه در زمینه کارآفرینی، احتمالاً به زودی شاهد تغییرات چشمگیری در عرصه کسب و کار در این کشور خواهیم بود. فرانسه عزم خود را برای تبدیل شدن به پایگاه کارآفرینان موفق جزم کرده است. فروش شرکت‌های فرانسوی به آمریکایی‌ها کاهش چشمگیری داشته و استارتاپ‌های تک‌شاخ فرانسوی در حال افزایش هستند. تک‌شاخ به کسب و کاری گفته می‌شود که ارزش آن بیش از یک میلیارد دلار باشد.

یکی از راه‌های دیگر برای رونق بخشیدن به مسیر کارافرینی در فرانسه، دعوت کردن از شرکت‌ها و استارتاپ‌های موفق برای افتتاح شعبه در فرانسه است. البته دولت فرانسه از این مسیر هم وارد شده و اقدامات زیادی انجام داده است. در صورتی که فضای استارتاپ و کسب و کار در این کشور پا بگیرد، می‌توانند به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی بین المللی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند و جهان را با محصولات و خدمات شگفت‌انگیز خود تسخیر کنند.

مطالب مرتبط:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.