محمد موسوی، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بهماند: نیازمند فرهنگ‌سازی در استفاده از خدمات استارتاپ‌های تفکیک پسماند هستیم

بهماند یکی از استارتاپ‌های شرکت‌کننده در بخش نمایشگاهی دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند بود؛ رویدادی که در روزهای ۱۹ و ۲۰ آذر در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در حاشیه این رویداد گفتگویی با محمد موسوی، هم‌بنیان‌گذار این استارتاپ انجام دادیم که در ادامه خواهید خواند. گفتنی است استارتاپ بهماند در اختتامیه رویداد تهران هوشمند به عنوان یکی از سه استارتاپ برتر نمایشگاه نیز برگزیده شد.

بهماند چه می‌کند؟

به گفته محمد موسوی، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بهماند، این استارتاپ خدمات محیط زیستی و تفکیک پسماند خشک را در مبدا و با استفاده از بستر IT انجام می‌دهد. بهماند در حال حاضر یکی از تیم‌های مستقر در مرکز شتابدهی سامسونگ امیرکبیر در مرکز رشد دانشگاه امیرکبیر است. موسوی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط در منطقه ۴ شهرداری تهران مشغول به فعالیت هستند، نحوه عملکرد بهماند را به این صورت توضیح می‌دهد: «فرایند همکاری بهماند و شهروندان در حوزه تفکیک پسماند خشک به این صورت است که شهروندان با نصب اپلیکیشن بهماند، پس از جداسازی پسماند خشک و تر، درخواست صادر می‌کنند و ما به محل ایشان مراجعه می‌کنیم و در قبال دریافت پسماند خشک، مقداری به اعتبارشان در اپلیکیشن اضافه می‌شود.»

او در ادامه روش‌های خرج کردن اعتبار یا استفاده از آن را نام می‌برد: «با این اعتبار می‌توانند کدهای تخفیف از پذیرنده‌های مختلفی مانند اسنپ‌فود، شهروند، بامیلو، سینما تیکت و …. دریافت کنند. کاربران می‌توانند با اعتبارشان شارژ ایرانسل، همراه اول و رایتل بخرند. در روش دیگر، می‌توانند با اعتبارشان، از فروشگاه ما اقلام محیط زیستی تهیه کنند؛ اقلامی مانند کیسه‌های پارچه‌ای یا گل. روش بعد برای استفاده از اعتبار کاربران، کمک به موسسات خیریه و حامیان کودکان کار است. حتی کاربران با اعتبار خود می‌توانند در پروژه‌های محیط زیستی شرکت کرده و سهیم شوند، به این وسیله برای انجام اقدامات خیر کمک کنند؛ و در آخر می‌توانند از اعتبارشان برداشت نقدی هم داشته باشند.»

هم‌بنیان‌گذار بهماند اشاره می‌کند که از اول مهرماه سال ۹۷ فعالیتشان در منطقه ۴ را شروع کرده‌اند و در منطقه ۵ به صورت B2B کار می‌کنند. موسوی اضافه می‌کند: «با توجه به این که منطقه ۴ تراکم جمعیت و وسعت بالایی دارد تصمیم گرفتیم که به این منطقه راه‌ پیدا کنیم. در نهایت توانستیم با شهرداری در زمینه پسماند خشک به توافق رسیدیم و تا امروز هم مشغول به کار و فعالیت در این منطقه هستیم.»

موسوی از برنامه آینده این تیم ۱۰ نفره به این صورت صحبت می‌کند: «هدف ما این است که بتوانیم کل مناطق تهران را تحت پوشش قرار دهیم و به کل شهروندان تهران خدمت‌رسانی کنیم و در مرحله بعد بتوانیم به کل شهرستان‌های ایران و در مراحل بعد در بازار کشورهای منطقه فعالیت داشته باشیم.»

حمایت شهرداری از استارتاپ‌ها

موسوی اقداماتی که شهرداری‌ در حمایت از استارتاپ‌ها می‌تواند انجام دهد را به این صورت تشریح کرد: «شهرداری در تبلیغات و اطلاع‌رسانی، همچنین در فرهنگ‌سازی برای مردم به منظور استفاده از خدمات و محصولات استارتاپی می‌تواند کمک‌های زیادی داشته باشد. در رابطه با حوزه فعالیت ما هم می‌تواند روند و فرایند دریافت مجوزهای لازم برای کار در حوزه پسماند را در تمامی مناطق تهران تسهیل کند. به عنوان مورد آخر، در دستورالعمل‌های مربوط به کسب‌وکار، استارتاپ‌ها را به رسمیت بشناسند و شرایط خاص این دسته کسب‌وکارها را هم در نظر داشته باشند.»

مصاحبه و تنظیم: عالیه عزتی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.