می‌خواهیم برند بزرگ بازار گردشگری باشیم

گفت‌وگو با حمیدرضا اشجع مدیرعامل مستربلیط

حمیدرضا اشجع مدیرعامل هولدینگ عتیق گشت اصفهان که استارتاپ مستر بلیط ۲۵ ساله و متولد اصفهان است. او از سال ۹۲ وارد حوزه گردشگری می‌شود و با راه اندازی وب سایت airplaneticket اولین قدم‌ها را در فروش آنلاین بلیط هواپیما برمی دارد.

او در این باره می‌گوید: «در سال۸۷ به صورت خانوادگی یک شرکت خدمات گردشگری و آژانس مسافرتی خانوادگی تاسیس کردیم. من در آن زمان ۱۴ ساله بودم و زمانی که دوران دبیرستان را تمام کردم در سال ۹۲ همزمان با دوران دانشجویی در رشته مدیریت بازرگانی وب سایت airplaneticket را راه اندازی کردم که به صورت تلفنی به فروش بلیط هواپیما می پرداخت و جز اولین وب سایت‌هایی بودیم که در سال ۹۳ فروش آنلاین بلیط هواپیما را راه انداختیم. پس از آن بعد از اینکه علی بابا وارد بازار شد و رقابت در این بازار بیشتر شد تصمیم گرفتیم که در سال ۹۴ مستر بلیط را ایجاد کنیم. در ابتدا فقط بلیط ارزان قیمت هواپیما را عرضه می‌کردیم ولی به تدریج بلیط اتوبوس و قطار را نیز اضافه کردیم و در حال حاضر یک تیم ۱۰۰ نفره هستیم که در تهران و اصفهان دفتر داریم.»

چه تفاوتی بین مستر بلیط و airplaneticket وجود دارد چرا خدمات را از طریق دو وب سایت ارائه می دهید؟

دلیل راه‌اندازی مستر بلیط این بود که بتوانیم برندی را ایجاد کنیم که خدمات برای اکثریت جامعه کاربردی باشد و بتوانند با هزینه کمی خدمات خرید آنلاین بلیط هواپیما را دریافت کنند. به عبارت بهتر برای کاهش بیشتر هزینه‌ها برای کاربر تمام خدمات از جمله کنسلی و تعویض پرواز توسط خود کاربر به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد. در واقع تفاوت اصلی بین این دو وب سایت هم همین است ما در airplaneticket خدمات را به طور کامل به صورت آنلاین ارائه نمی‌دهیم و مشتریان خاصی داریم که تمایل دارند خدمات را اپراتور برایشان انجام دهد به همین دلیل هزینه خدمات در این سایت از مستر بلیط بالاتر است. علت اینکه این خدمات را به صورت تفکیک شده در دو وب سایت ارائه می‌کنیم وجود نیازهای مختلفی بود که در بازار وجود داشت.

در مورد مستر بلیط بیشتر توضیح دهید چه خدماتی را ارائه می دهید؟

در حال حاضر تمام پروازهای داخلی را و خارجی را پوشش می‌دهیم و بلیط آن به صورت آنلاین برای عرضه وجود دارد. علاوه بر این بلیط اتوبوس و قطار‌های داخلی نیز از دیگر خدماتی است که ارائه می‌شود و در آینده قصد داریم بلیط اتوبوس و قطار خارجی را نیز ارائه کنیم تا به یک بستر حمل و نقل داخلی و خارجی برای ایرانیان تبدیل شویم.

با چه سرمایه اولیه کار را شروع کردید آیا جذب سرمایه داشتید؟

در سال ۹۴ کار را با سرمایه ۱۰۰ هزار تومانی خرید یک هاست شروع کردیم و تاکنون به صورت سرمایه شخصی رشد کردیم و جذب سرمایه نداشتیم و فکر می‌کنیم در حال حاضر بازار نیاز به سرمایه مالی ندارد بیشتر به سرمایه انسان نیاز دارد. در حال حاضر هزینه‌های شرکت میلیاردی است ولی موفق شده‌ایم به صورت سرمایه شخصی کار را پیش ببریم و نیازی به جذب سرمایه تا کنون نداشته ایم.

مستر بلیط
از آنجایی که خرید آنلاین قدرت انتخاب بیشتری به خریداران می‌دهد و می‌توانند قیمت‌های مختلف را در هر لحظه از شبانه روز مشاهده و با هم مقایسه کنند تمایل برای خرید آنلاین در بین مشتریان وجود دارد.

در این مدتی که در بازار گردشگری فعالیت می‌کنید کشش بازار را چطور ارزیابی می‌کنید؟ به عبارت بهتر چقدر فکر می‌کنید مردم تمایل دارند عادات قبلی خرید بلیط به صورت سنتی را رها کنند و به شیوه های جدید خرید بلیط آنلاین روی بیاورند؟

از آنجایی که خرید آنلاین قدرت انتخاب بیشتری به خریداران می‌دهد و می‌توانند قیمت‌های مختلف را در هر لحظه از شبانه روز مشاهده و با هم مقایسه کنند تمایل برای خرید آنلاین در بین مشتریان وجود دارد. و ما تقریبا تجربه خوبی در ارائه این خدمات داشته‌ایم.

شاید برایتان جالب باشد:

سهم علی بابا از فروش بلیت هواپیما آب رفته؟

ما تقریبا با فاصله زیادی از رقبا دومین بازیگر بازار در فروش آنلاین بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس هستیم و بازار را بازار پر کشش و رو به رشدی می‌بینیم.

به طور کلی اکوسیستم گردشگری را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید و چه ظرفیت‌هایی را در آن شناسایی کرده‌اید؟

همانطور که می‌دانید گردشگری صادرات معکوس است و در شرایط فعلی می‌تواند راه گشا باشد. در گردشگری موضوعات مختلفی چه از نظر دسترسی، اطلاعاتی و مدریتی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم بخشی از این بازار را برای پر رنگ و پر رونق کردن این صنعت در دست بگیریم.

در حال حاضر تمرکز اصلی شما بر روی گردشگران داخلی است یا خارجی؟

ما یک هولدینگ خدمات گردشگری هستیم که در جنبه‌های مختلفی فعالیت می‌کنیم. از سال ۹۶ به قبل تمرکز ما بیشتر بر روی گردشگری داخلی بوده، اما از سال ۹۶ رویکرد خود را عوض کرده‌ایم و در زمینه‌های مختلفی در حال فعالیت هستیم. در حوزه گردشگری خارجی نیز فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم البته هنوز قابل توجه نیست ولی فرصت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد و ما هم تلاش می‌کنیم به قدر توانمان از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

در مورد گردشگری سلامت چه نظری دارد آیا قصد دارید به این حوزه نیز ورود کنید؟

بله گردشگری سلامت نیز حوزه پر کششی است که درآینده قصد داریم به آن ورود کنیم. از جمله این ویژگی‌ها هزینه‌های پایینی است که در این حوزه برای گردشگران خارجی وجود دارد، از طرف دیگر متخصصان و پزشکان ایرانی از دیگر این مزیت‌ها هستند که کمک می‌کند تقاضای خوبی برای این حوزه وجود داشته باشد. علاوه بر این در حال حاضر روادید کشور عراق برداشته شده و تعداد زیادی گردشگر روانه ایران می‌شوند که ظرفیت خوبی را برای فعالان این حوزه ایجاد می‌کند. البته این حوزه قابل گسترش است و فعالیت‌هایی هم که در حال حاضر انجام شده است به نظر من رقم ناچیزی از بازار بالقوه این حوزه را پوشش می‌دهد.

تا کنون با چه موانع و مشکلاتی در این حوزه روبرو بودید؟

در حوزه گردشگری مسائل مختلفی از جنبه های مختلفی وجود دارد و از مهمترین این مسائل عقب ماندن قوانین از سرعت رشد بخش خصوصی در این حوزه است. از طرف دیگر تصویر منفی که نسبت به ایران در دنیا وجود دارد و عدم وجود فرهنگ گردشگری در داخل ایران از دیگر این مشکلات است که نیاز است به تدریج برطرف شود.

شاید برایتان جالب باشد:

ژاپن پلتفرم گردشگری مبتنی بر بلاک‌چین راه‌اندازی می‌کند

۳ نظرات
  1. صابر می گوید

    مستر بلیط از استارتاپ های موفق حوزه گردشگری هست که بی سروصدا داره رشد می کنه. به نظرم آینده به استارتاپ های اصفهانی تعلق خواهد داشت و بازار گردشگری رو اونا حتما می گیرن

  2. ابی می گوید

    مستر بلیط و فلایتیو و علی بابا و بقیه بلیت فروش های آنلاین اولین کاری که باید بکنن اینه که سیستم های پاسخگویی شون رو به روز کنن. منظور اینه که کاربر بتونه به شکل آنلاین درخواست یا شکایتش رو بذاره و فوری به خواسته ش برسه. راه اندازی کال سنتر و اپراتورهای تلفنی با روح استارتاپ های آنلاین جور در نمیاد. یعنی چی که باید زنگ بزنی به ۱۰۰ نفر تا مصلا بلیتت رو عوض کنن یا پولت رو برگردونن

  3. رضا می گوید

    در حوزه بلیط فروشی آنلاین سایتهایی مثل علی بابا ، تیکیتو و فلایتیو رقابت شدیدی دارند و به نظرم استارت آپ هایی که به صورت شخصی کار میکنند و به جایی وصل نیستند کار سختی خواهند داشت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.