فرابورس، پای صحبت فعالان فین‌تک

نشست هم‌اندیشی با موضوع  بررسی چالش‌های حوزه فین‌تک روز یکشنبه ۲۷ مرداد در سازمان فرابورس ایران برگزار شد.

علی عبداللهی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند، امیرهامونی، مدیرعامل فرابورس ایران و فعالان حوزه فین تک در این نشست حضور داشتند.

هامونی هدف از این نشست را فرصتی برای شنیدن دغدغه‌های فعالان حوزه فین‌تک عنوان کرد و گفت این جلسات برای حل این مشکلات ادامه خواهد داشت.

بیشترین زمان این نشست به گفت‌وگو فعالان حوزه فین تک اختصاص داشت.

استارتاپ‌ها و مدیران شرکت‌های فین تک دغدغه‌های خود را در حوزه قانون گذاری، زیرساخت‌ها و سیاست‌های نهادهای حاکمیتی در صنعت فین تک مطرح کردند.

یکی از فعالان حوزه فین تک درباره چالش‌های این حوزه گفت: «عدم دسترسی و دیتا یکی از مهم ترین مشکلاتی است که ما با آن درگیر هستیم. ما در داخل کشور در موضوع رگولاتوری صنعت مالی دچار امنیت‌زدگی شده‌ایم.»

همچنین آن ها مشکلاتی دیگر مانند بیمه و مالیات، تفکیک جرم کاربر، عدم دسترسی بخش خصوصی به open data، نبود چارچوب مشخص و شفاف، عدم دسترسی آزاد به دیتا به ویژه در عرصه بانک، را مطرح کرده و از نهادهای حاکمیتی خواستند تا به این موضاعات رسیدگی کنند.

رضا قربانی بنیان‌گذار شبکه عصر تراکنش به عنوان یکی از فعالان این حوزه درباره استارتاپی شدن صنعت فین تک بیان کرد: «متاسفانه این صنعت به شدت استارتاپی شده است و باید از فین تک استارتاپ زدایی کنیم و این عرصه را به بزرگان واگذار کنیم.» او در ادامه سیاست‌های پولی مبهم، عدم اتصال به شرکت های پرداختی، کارمزدهای بانکی را نیز از دیگر چالش‌های این حوزه عنوان کرد.

در پایان این نشست هامونی و عبداللهی جمع بندی خود را اینگونه بیان کردند.

هامونی با اشاره به حضور تاثیر مثبت فین تک در حوزه بیمه بیان کرد: «فرابورس هم‌اکنون در سال سوم برگزاری رویداد فین‌استارز قرار دارد و این رویداد زمینه حضور فین‌تک‌های را  در حوزه هایی مانند بیمه ایجاد کرده‌است.»

او در ادامه درباره موضوعات مطرح شده سخن گفت: «مواردی مانند احراز هویت مشتری، راه‌اندازی سندباکس، فین‌تک‌داری بانک‌ها و Open Data جزو مهمترین دغدغه فعالان این حوزه است که باید نشست‌های تخصصی بیشتری برای بررسی ابعاد آن برگزار شود.»

عبداللهی نیز برگزاری این نشست‌ها را یک قدم رو به جلو دانست و بیان کرد: «امیدواریم با همکاری مشترک فرابورس بتوانیم چالش‌های فعالان حوزه فین‌تک را شناسایی و برای رفع آنان برنامه‌ریزی و تلاش کنیم. تا چند سال پیش ما نمی‌توانستیم واژه استارتاپ را بکار ببریم و این واژه یک تابو به حساب می‌آمد اما امسال شاهد هستیم که رئیس جمهور در تهران هوشمند کلمه استارتارپ را به راحتی بیان کردند.در حال حاضر فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های فعال در این صنعت از جایگاه خوبی برخوردار هستند.»

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.