هانا: روانشناسی در گوشی‌های موبایل

بنیا‌ن‌گذار سرونا هانا در گفت‌وگو با آی‌چیزها از ظرفیت بازار بکر روانشناسی می‌گوید تا راه‌اندازی این استارتاپ و چالش‌هایی که از سر گذراندند

حوزه روان‌شناسی، در طی چند دهه اخیر یک فرایند ثابت و مشخص را طی کرده است. یعنی تأسیس یک مرکز روان‌شناختی، ارائه مشاوره‌ و برگزاری دوره‌های مختلف روان‌شناسی. اما با توجه به مقتضیات روز و گسترش شبکه‌های اجتماعی و هم‌چنین وجود فناوری‌های مختلف نحوه آموزش نیز تغییر کرده است؛ در همین راستا افرادی که در این حوزه متخصص بودند به این فکر افتادند که از راه‌های مدرن و نوین بتوانند اموزش‌های لازم را به خانواده‌ها و کودکان انتقال دهند. سرو هانا، استارتاپی است که در حوزه روانشناسی برای خانواده‌ها و کودکان فعالیت می‌کند. زینب‌سادات، جهرمی به همراه همسرش، مهدی زاهدی‌اول بنیان‌گذار این استارتاپ هستند. جهرمی ۳۲ سال دارد و در دانشگاه کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی و در مقطع کارشناسی نیز تحصیلات روان‌شناسی خوانده است. او پیش از این در مدرسه و حوزه‌های مختلف روان‌شناسی مربوط‌به‌آن فعالیت داشته‌ است و  مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز دوماهنامه روان‌شناختی بهروان را به‌عهده دارد. جهرمی روایت این کسب‌وکار را بازگو کرده است.

ایده این استارتاپ چگونه به ذهن‌تان رسید؟

با توجه به مقتضیات روز و گسترش شبکه‌های اجتماعی و هم‌چنین وجود فناوری‌های مختلف برآن شدیم روان‌شناسی را از طریق شاه راه‌های دیگر به افراد انتقال دهیم. از همان اول راهبردمان این بود که خدمات روان‌شناسی را ساده‌ و کاربردی در اختیار افراد قرار دهیم.

برای همین سراغ ساخت اپلیکیشن برای کودکان و بزرگ‌سالان رفتیم. بزرگ‌ترین معضلی که ما بررسی کردیم در این حوزه وجود دارد، مسئله‌ی ارتباطِ کم‌رنگ و شاید نه‌چندان زیاد مردم با روان‌شناسی بود. از طرف دیگر، از آن‌جایی‌که خدمات روان‌شناسی ممکن است برای بسیاری هزینه‌های بالایی داشته باشد، تصمیم گرفتیم در این زمینه نیز اقداماتی کاربردی طراحی کنیم. بگذارید با یک مثال ساده این مقوله را شفاف‌سازی کنیم. اگر کسی بخواهد فرزندش در یک مرکز مشاوره، مورد ارزیابی شناختی قرار بگیرد، ممکن است هزینه‌ای معادل بر ۳۰۰‌هزارتومان داشته باشد.

اما با اتکا به اپلیکیشن بازی هانا، با هزینه‌ ۱۵هزارتومان برای دانلود کامل و نیز با ۵۰‌هزارتومان برای گزارش‌های بازی می‌شود این مهم در بستر بازی مورد سنجش قرار بگیرد. به‌عبارت دیگر ما تلاش کرده‌ایم، در حین این‌که کودک بازی می‌کند به تقویت مهارت‌های شناختی‌، مفاهیم پایه، دانش عمومی اجتماعی و مهارت‌های یادگیری تحصیلی‌اش بپردازد. ما تصمیم و تلاش داریم آموزه‌های روان‌شناسی را که خصیصه افزایش توان‌مندی دارند، از طریق مدیاهای مختلف در اختیار افراد بگذاریم.

تیم سرو هانا در حال حاضر شامل چند نفر است؟

در مجموع گروه ما ۳۳نفر است.

تا کنون جذب سرمایه داشتید؟ قصد سرمایه‌گذاری دارید؟

تا کنون بیرون از سازمان سرمایه جذب نکرده‌ایم و کلیه منابع مورد نیاز از طریق خودمان تامین شده است با توجه به اینکه طرح‌هایمان بسیار نوآورانه بود ترجیح دادیم به‌جای توجیه سرمایه‌گذار تلاش و تمرکز خود را بر روی بیزینس قرار دهیم حالا که محصولات و زیرساخت‌ها به شرایط اولیه خود رسیده‌اند به‌نظر می‌رسد که شرایط جذب سرمایه‌ رسیده است.

اندازه بازار در حوزه فعالیت شما چقدر است؟ و شما تاکنون چقدر بازار را گرفته‌اید و یا قصد دارید تا پایان سال چقدر را از آن خود کنید؟

با توجه به محصولات متفاوتی که داریم اندازه بازار هر یک متفاوت خواهد بود بطور مثال بازار بازی هانا را کودکان ۱ تا ۹ سال کشور که ۱۲.۷ میلیون نفر هستند تشکیل می دهند که ۶٫۷ میلیون نفر آنان در رده سنی ۳ تا ۸ سال هستند اما خوب به‌نظر می‌رسد اگر ضریب نفوذ اینترنت و آگاهی والدین را بخواهیم در نظر بگیریم بسیار کمتر از این عدد خواهد بود ما فکر می‌کنیم بتوانیم در انتهای سال اول فعالیت بازی هانا به تعداد ۱۰۰ هزار یوزر فعال دست یابیم. برای اپ فارگو نیز بازار داخلی و ایرانیان مقیم خارج از کشور را می‌توان ۸۲ میلیون نفر برآورد نمود اما خوب مجدداً سبد خرید خانوار و همچنین ضریب نفوذ اینترنت و توجه افراد به حوزه روان خانواده را نمی‌شود بیشتر از ۳ درصد کل این عدد درنظر گرفت که سهم فارگو را از این بازار را در طی سال اول ۰٫۵ درصد آن ۳ درصد یعنی ۱۰ هزار نفر برآورد کرد.

تاثیر کرونا روی فروش و عملکرد استارتاپتان چقدر بوده است؟

کرونا برای هانا که در دی ماه رونمایی شد، باعث افزایش کاربر شد اما فارگو که از ابتدای سایت به بهره‌برداری رسیده است را نتوانسته‌ایم در اندازه فارگو تبلیغ کنیم تا از آن نیز استفاده معقولی شود تا در حال حاضر شاهد تنها ۸۰۰ کاربر در حال استفاده از این نرم‌افزار کاربردی هستیم که با شروع کمپین‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی شده این کسری در مجموعه پوشش پیدا خواهد کرد.

دوران پساکرونا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از سه منظر می‌توان به مجموعه ما در پساکرونا نگریست اول میزان تقاضا که با توجه به کرونا و فشارهای روانی که جامعه در طی چند ماه گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده است و منظر دیگر فرهنگ استفاده از مشاوره آنلاین و یا مشاوره غیرحضوری است که به‌نظر می‌رسد در این راستا کرونا به ما خدمت هم کرده است اما نظر آخر که واقعا ناخوشایند است کاهش توان خرید جامعه و کوچک شدن سبد خرید خانوار است که شاید درخواست خدمات روانشناسی را در این مقطع زمانی کاهش دهد که بخشی از چاره را کاهش نرخ ارائه خدمات بدانیم ما نیز کارهایی را در برنامه داریم که بتوانیم این بحران را مدیریت کنیم.

چه انتظاری از مسئولان اکوسیستم استارتاپی یا افراد دولتی مرتبط دارید؟

فرایند اخذ مجوزها را اگر کاهش نمی‌دهند حداقل به همان قوانین احترام بگذارند.

به عنوان حرف آخر، آروزی شما برای استارتاپتان تا پایان سال ۹۹؟

آروزی ما محقق‌شدن پروژه‌های دیگرمان و تبدیل آن به فرایندها و تحقق درآمد برای حفظ مجموعه است تا نیازی به جذب سرمایه‌گذار جدید نباشد و مجموعه ما به‌صورت ارگانیک به رشد خود ادامه دهد. ما؛ ایده‌های دیگری در زمینه‌ی آموزه‌های روان‌شناسی داریم که قرار است آن‌ها را از طریق مدیاهای دیگر عرضه کنیم که تحقق آن به مجموعه بسیار کمک خواهد نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.