صنایع‌دستی ایران به آمازون می‌رسد

گپی کوتاه  با محمد  شهاب شهوازیان، هم‌بنیانگذار چونک

استارتاپ چونک در حوزه فروش آنلاین محصولات صنایع‌دستی فعالیت می‌کند. محمد شهاب شهوازیان ۳۲ ساله که دانشجوی دکترای مخابرات است، مدیر ارشد اجرایی این کسب‌وکار است. این جوان یزدی به‌جز بیزینس‌هایی که در آن فعال است، مشاور و منتور هم است. به گفته محمد شهوازیان، تیم چونک با فرهنگ‌سازی سعی کرده نگاه مردم به صنایع‌دستی صرفا تزئینی نباشد، بلکه  به‌شکل کاربردی در زندگی ایرانی‌ها استفاده شود.

او می‌گوید: «ما طرح اولیه پایگاه لجستیکی صادرات را ارائه کردیم و با توجه به تلا‌ش‌هایی که کردیم و به‌زودی محصولات صنایع‌دستی ایران در لیست خرید آمازون قرار خواهد گرفت. چونک فعالیت خود را در یزد شروع کرد، اما در سال ۹۶ به تهران آمد. این احتمال وجود دارد دوباره چونک در یزد فعالیت داشته باشد، چراکه چونک متعلق به یزد است.»

ایده چونک چگونه شکل گرفت؟

ایده چونک سال ۹۳ شکل گرفت، درواقع این ایده، یعنی فروش آنلاین صنایع‌دستی توسط یکی از دوستان به من داده شد. فعالیت اصلی آن، فروش صنایع‌دستی در شبکه‌های اجتماعی و گالری‌داری بود. چونک دو شعبه گالری در یزد داشت و محصولات خود را از طریق پیج اینستاگرام می‌فروخت. در سایت هم کارهای کوچکی انجام شده بود. از آنجایی که اطلاعات زیادی از کسب‌وکارهای آنلاین داشتم به تیم چونک پیوستم، بنابراین تصمیم گرفتیم برای گسترش چونک، سرمایه جذب کنیم.

با برخی از دوستان و آشنایان شرکتی در حوزه توسعه کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری خطرپذیر تاسیس کردیم که  من به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شدم. شرکت ما، روی چونک سرمایه‌گذاری کرد. حدود یک سال و نیم به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی در چونک بودم تا رشد کند. سال ۹۶، تصمیم گرفتیم چونک علاوه بر گالری‌داری فعالیت خود را روی حوزه آنلاین هم بیشتر کند.

چونک ابتدا فعالیت خود را در یزد شروع کرد، اما  در سال ۹۶ فعالیتش را در تهران ادامه داد. این احتمال وجود دارد دوباره چونک در یزد فعالیت داشته باشد، چراکه چونک متعلق به یزد است.

استارتاپ شما چه خدماتی ارائه می‌کند، آیا سرمایه‌گذار جذب کردید؟

فعالیت چونک بیشتر روی فروش آنلاین محصولات صنایع‌دستی مدرن و سنتی است. این کسب‌وکار سال ۹۶ موفق به جذب سرمایه شد و خیلی رشد کرد، به همین دلیل در حوزه فروش صنایع‌دستی، برند اول ایران و افتخارات زیادی هم در این چند سال کسب کرده است و به‌عنوان اولین شرکت‌های خلاق در ایران شناخته می‌شود. در نمایشگاه میدکس ۲۰۱۷  ما نماینده سازمان میراث فرهنگی برای اجرای خانه ایرانی بودیم همچنین در نمایشگاه‌های مختلف به‌عنوان غرفه برتر انتخاب شدیم.

فروشنده برتر صنایع‌دستی در ایران  و حامی جهانی‌سازی زیلوی میبد هم بودیم. در بسته‌بندی محصولات کارهای خیلی ارزشمندی انجام داده‌ایم، چون بسته‌بندی صنایع‌دستی یکی از چالش‌های این حوزه به‌شمار می‌آید. چونک کارهای خلاقانه و هنرمندانه‌ای در بحث بسته‌بندی انجام داده است. حتی ما وارد حوزه طراحی محصول‌های یونیک توسط هنرمندان خاص شدیم تا یکسری محصولات متفاوت نسبت به محصولات بازار داشته باشیم. همه این موارد منجر به تقویت برند چونک شد و درواقع کمک کرد مارکت‌پلیس چونک را هم راه‌اندازی کنیم.

آیا به نقطه سربه‌سری رسیدید؟

هنوز  نه، سرمایه‌گذاری زیادی برای نفوذ به بازار انجام داده‌ایم و به نقطه سربه‌سری نزدیک هستیم. متاسفانه در این حوزه رقبای خیلی قوی وجود ندارد، بنابراین تولیدمحتوای خوبی در این حوزه وجود ندارد و بار  آن به دوش یکی، دو برند است و این موضوع باعث شده این بازار رشد خوبی نداشته باشد. وجود رقبای قوی و در فرهنگ‌سازی این حوزه و آشنا کردن مشتریان با مباحث صنایع‌دستی و دست‌سازه‌های سنتی و مدرن، کمک خواهد کرد این بازار خیلی بیشتر از قبل آنلاین شود.

شاید خواندن این مطلب جالب باشد:

رستوران‌‌داری با سفره‌ چی

شرایط اکوسیستم در یزد به‌صورت است؟

اکوسیستم شامل بخش‌های متفاوتی است. ارتباط و هم‌افزایی بین اجزای این بخش‌ها است که منجر به جامع‌سازی و اکوسیستم‌سازی می‌شود. درواقع در یزد خیلی از اجزای اکوسیستم را داریم؛ شرکت‌های بزرگ، منتورها، شرکت‌های خدمات‌دهنده، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و دولت حمایت‌کننده. اما تعداد سرمایه‌گذار خیلی کم است. سرمایه‌گذار و وی‌سی به‌معنای واقعی فقط صندوق پژوهش است. دانشگاه‌های یزد در این حوزه جزء اولین‌ها بودند، اما خروجی دانشگاه در روند این اکوسیستم‌سازی موفقیتی نداشته است. ما اجزای اکوسیستم را داریم، اما هم‌افزایی و ارتباط خیلی شکل نگرفته است. در یزد استارتا‌پ‌های موفقی مثل دکتردکتر و پژوهش۲۴ را داریم و دو، سه استارتاپ هم در حال شکل‌گیری هستند. چند استارتاپ‌ موفقی هم که وجود دارند مربوط به چند سال پیش هستند و متاسفانه استمرار نداشته است. این موضوع نشان می‌دهد که  اکوسیستم به‌معنای واقعی شکل نگرفته است و نیاز به کارهای بیشتری است.

برنامه‌تان برای  آینده چیست؟

برنامه ما برای آینده ایجاد مارکت‌پلیس و گسترش صادرات است، به همین دلیل در این زمینه خیلی فعال هستیم. یکی از کارهایی که انجام می‌دهیم این است که  از صادرات خرد بی‌برنامه به سمت صادرات سیستماتیک برویم تا بتوانیم با اتفاقاتی که رقم می‌زنیم یک لاین جدید در بازارهای خارجی برای چونک ایجاد کنیم. به‌عنوان مثال، ما در نمایشگاه مجارستان محصولات صنایع‌دستی ایران را به‌نحو احسن معرفی کردیم. الان ما ارسال صنایع‌دستی به کل دنیا به‌صورت خرد و عمده داریم.

گپ‌وگفت: مریم مهداد

1 نظر
  1. فریبا حسین پور می گوید

    سلام،،وقتتون بخیر
    ضمن عرض خسته نباشید وتشکر از زحمات شما در زمینه صادرات صنایع دستی،،باید عرض کنم نظر ودیدگاه وتلاش من تاحد زیادی شبیه شماست.
    منتها چون یک زن تنها وبدون پشتیبان هستم ،زحماتم به نتیجه نمیرسد.
    درچابهار زندگی میکنم
    رشته سکه دوزی،،که کم کم دارد فراموش میشود،من علاقمندشده وطراحیهای جدیدی انجام دادم،
    نتایج تلاش من سکه دوزیهای کاربردی وبسیار زیبایی شد،
    از ارگانهای مختلف قول همکاری داده اند،،اما نه فقط برای من،که برای هیچکدام از هنرمندان این منطقه،هیچ همفکری،کمک،بازاریابی،تسهیل حضور در نمایشگاه،وهرگونه توجه ولطفی انجام نشده.
    درمورد شما خواندم،و هدف بازاریابیتان در آمازون،،چون به هدف منهم بسیار نزدیک است،ازشما درخواست کمک وتوجه دارم.
    من خودم راه ارتباطی با آنهارا بلد نیستم
    لطفا در این زمینه حتی اگر همکاری نمیکنید،،راهنمایی کنید.
    بسیار بسیار متشکرم
    با آرزوی موفقیت برای همه تلاشگران هنرمند🌷🌷،،فریبا حسین پور،،از چابهار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.