اخبار و گزارش هااکوسیستم ایران

معرفی دستگاه‌های برتر ارائه خدمات الکترونیکی

کارنامه دولت الکترونیکی

در نشست خبری کارنامه دولت الکترونیکی مطرح شد

نشست خبری کارنامه دولت الکترونیکی و بررسی ارائه خدمات الکترونیکی دستگاه‌ها، با حضور رضا باقری‌اصل، دبیرشورای اجرایی فناوری اطلاعات و امیر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران صبح روز شنبه ۲۵ خردادماه برگزار شد.

رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در نشست خبری ارائه کارنامه دولت الکترونیک دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی، یکی از منسجم‌ترین اقدامات را ارزیابی خدمات دولت الکترونیک دانست و گفت: «در ارزیابی دوره پنجم ما به مطالبه عمومی و آثار عملکردی دولت الکترونیکی توجه کرده و میزان رضایت مردم، اندازه و تعداد کارکنان و ساختار دستگاه‌ها در ارزیابی‌ها را لحاظ کردیم.»

او با بیان اینکه در حال حاضر با داشتن دولت همراه، برخی دستگاه‌ها، مردم را برای دریافت خدمات به نرم‌افزارهای مختلف ارجاع می‌دهند، بیان کرد: «برای مثال وزیر صنعت یا وزیر نیرو، به فکر ایجاد یک اپلیکیشن جدا برای امور هستند در حالی‌که زیرساخت تمام این امور به صورت کامل توسط وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات فراهم شده و آماده است ولی در برخی موارد می‌بینیم ظاهرا تمایلی به یکپارچه شدن نیست و این موضوع حاکی از آن است که عزمی برای یکپارچه‌سازی وجود نداشته.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات قبل از ارائه فایل گزارش دوره پنجم، اشاره کرد که نتایج این گزارش به همراه خود بیم‌ها و امیدهایی دارد؛ با دیدن دستگاه‌هایی که در این دور به ارزیابی‌ها پیوستند، امیدواریم می‌شویم و بیم ما از شتاب توسعه دولت الکترونیک است که در مقایسه با گزارش ۶ ماه قبل، به نظر باید کمی برای تحقق دولت الکترونیک نگران بود.

باقری‌اصل با بیان اینکه در پنجمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی، ۱۰۵دستگاه اجرایی پایش شده‌اند، توضیح داد: «میزان تحقق دولت الکترونیکی در این ارزیابی به ۶۲٫۸ درصد رسیده است که امتیاز عمومی دستگاه‌ها برای ایجاد درگاه خدمات ۸۴ درصد، حضور در وب ۶۶.۹ درصد، خدمات تعاملی ۷۰.۴۴ درصد، خدمات تراکنشی ۷۰.۲۲ درصد و یکپارچگی خدمات ۵۰.۱۹ درصد بوده است.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نتیجه ارزیابی پنجم را اینگونه اعلام کرد: «بیمه مرکزی، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، سازمان تنظیم مقررات، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان نهضت سوادآموزی و شرکت ارتباطات زیر ساخت، ۱۰ دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیکی بوده‌اند.

رسانه جایگاه مناسبی برای بازخورد فعالیت دولت الکترونیک

در دولت الکترونیکی باید شبکه اطلاعاتی دستگاه‌ها به یکدیگر متصل شوند

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه این جلسه با اشاره به گزارش ۱۲۰ صفحه‌ای دولت الکترونیکی که در سایت payesh.iran.gov.ir در دسترس عموم است، گفت: «در ارزیابی‌ها تلاش داریم که ارزیابی داخل دستگاهی به ارزیابی اتصال دستگاه‌های اجرایی به یکدیگر نزدیک شود تا وزن ارزیابی خدمات دولت الکترونیکی بیشتر شود.»

او با بیان اینکه بسیاری از خدمات مورد نیاز شهروندان، مجموعه استعلامات بین دستگاهی است، اشاره کرد: «دولت الکترونیکی باید به سمتی حرکت کند که سیلوهای اطلاعاتی دستگاه‌ها به یکدیگر متصل شوند بنابراین از ارزیابی دوره چهارم، فرض ما بر این بود که به یک نوع دموکراسی دیجیتال یا الکترونیکی برسیم.»

ناظمی با تاکید بر اینکه در آخرین دوره ارزیابی تنها دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر مقایسه نمی‌شوند، گفت: «دولت الکترونیکی صرفا ناظر به قوه مجریه نیست و سایر قوا را هم شامل می‌شود. زیرا بخش عمده‌ای از خدمات نیازمند اطلاعاتی است که در پایگاه قوه قضاییه وجود دارد که باید به سامانه GSP تبادل اطلاعات دولت متصل شوند.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز به شاخص‌های ارزیابی دولت الکترونیکی افزوده شده است، تصریح کرد: «ارزیابی‌های شش ماهه به شفاف شدن کمک می‌کند تا نقاط ضعف را شناسایی و آنها را برطرف کنیم.»

ناظمی با بیان اینکه در ارزیابی‌ها رتبه برخی دستگاه‌ها با توجه به استعلامات پایین است، گفت: «در برخی از دستگاه‌ها تعداد استعلامات و مجوزها بسیار زیاد است اما باوجود اینکه تعدادی از آنها الکترونیکی شده است اما هنوز بسیاری از خدمات به صورت داخلی الکترونیکی شده و هنوز برای استفاده شهروندان به دولت الکترونیکی متصل نشده‌اند.»

او به این صورت ادامه داد: «با افزایش شاخص‌ها در ارزیابی دولت الکترونیکی معیارها تغییر پیدا می‌کند و برای اینکه به نیارهای شهروندان نزدیک شویم نیاز به مشارکت عمومی داریم.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر مشارکت رسانه‌ها برای مطالبه‌گری عمومی خاطرنشان کرد: «در صورت ارزیابی رسانه‌ها و مطالبه‌گری عمومی از خدمات دولت الکترونیکی، سازمان‌ها خود را موظف به مشارکت و گسترش این خدمات می‌بینند.»

ناظمی با اشاره به نتایج بازخورد ارزیابان مستقل از عملکرد دولت الکترونیکی گفت: «این گزارش‌ها می‌توانند در تغییر مسیر به ما کمک کنند و رسانه‌ها جایگاه مناسبی برای بازخورد فعالیت دولت الکترونیکی هستند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید