کدام استارتاپ، اجازه تبلیغ در تلویزیون را ندارد؟

کمیسیون ساماندهی استارتاپ‌های کشور هم جا پای توسکا می‌گذارد

سیدمحمدصادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، در مصاحبه مفصلی که روزنامه شرق آن را منتشر کرده توضیحاتی درباره چرایی مخالفت رییس سازمان صداوسیما با تبلیغ کسب‌وکارهای استارتاپی و موانعی که توسکا در این زمینه ایجاد کرده؛ داده است.

امامیان در بخشی از این مصاحبه در دفاع از صداوسیما گفته که در برخی موارد این نهادهای دیگر از جمله نهادهای دولتی بوده‌اند که جلوی تبلیغ یک اپلیکیشن خاص را در تلویزیون گرفته‌اند و نباید همه تقصیر را به گردن صداوسیما یا توسکا انداخت.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در این باره گفته «استعلام‌هایی که اداره کل بازرگانی از ما می‌کند، اگر مشکل حقوقی و قانونی داشته باشند، حتما مطرح می‌کنیم؛ مثلا یکی از استارتاپ‌های حوزه دیجیتال تقاضای تبلیغ کرده بود و اداره کل بازرگانی درخواست را نزد ما فرستاد. متوجه شدیم کمیسیونی در معاونت علمی ریاست‌جمهوری وجود دارد، به نام «کمیسیون ساماندهی استارتاپ‌های کشور» که هم معاونت علمی و هم چند وزارتخانه و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور در آن حضور داشتند. رسما آن کمیسیون به ما نامه زد و گفتد این اپلیکیشن فعلا اجازه تبلیغ ندارد. چند تا ایراد گرفته بودند؛ مثلا اینکه سهام عمده این اپلیکیشن مربوط به یک یا چند شرکت خارجی است. مدیران آن استارتاپ را دعوت کردیم و ایرادات را اطلاع دادیم و به آنها گفتیم اگر جواب‌تان قانع‌کننده باشد، نامه‌ای به اداره کل بازرگانی می‌نویسیم. پس آن چیزهایی که از ما استعلام می‌شود، مبنای حقوقی و قانونی داریم که تأیید یا رد کنیم.»

امامیان اضافه کرده طبق روالی که آن‌ها دارند، هر رسانه و اپلیکیشنی که درخواست تبلیغ دارد، باید به اداره کل بازرگانی یا شرکت توسکا تقاضا دهد و اگر به گفته او فعالیت آن‌ها خلاف قانون باشد یا ایراد قانونی داشته باشد، نمی‌توان آن را پخش کرد.
مشخص نیست کدام استارتاپ بوده که نتوانسته به دلیل داشتن سرمایه‌گذار خارجی تبلیغات تلویزیونی‌اش را انجام دهد اما شاید حدس زدن در این‌باره کار سختی نباشد.

از دو سال پیش تا کنون برخی استارتاپ‌های اکوسیستم استارتاپی با بهانه و اتهام جذب سرمایه خارجی یا داشتن سهامداران عمده خارجی زیر فشار بوده‌اند؛ فشاری که هم از سوی برخی رقبای استارتاپی‌شان وارد شده هم حالا مشخص است دامنه آن آنگونه که امامیان ادعا کرده تا نهادهای دولتی از جمله معاونت علمی ریاست‌جمهوری هم گسترده شده است.

مطالب مرتبط:

واکنش استارتاپی‌ها به انحصارگرایی صداوسیما

مدیرعامل الوپیک: قرارداد توسکا را موقتا فسخ کنید

توضیحات توسکا درباره قرارداد ۱۰۰۰ میلیاردتومانی تبلیغات تلویزیونی!

توسکا کیست و چیست و چرا راه تبلیغات استارتاپ‌ها در تلویزیون را بسته؟
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.