دولت چارچوب‌ها را تعیین کند ولی نظارتش با یک نهاد خصوصی باشد

بررسی چالش‌های استارتاپ‌ها در نخستین گردهمایی فصلی انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی

سه شنبه ۱۱ تیرماه ۹۸ گردهمایی تابستانه انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در سالن صدف هتل هما برگزار شد. انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی هدف از برگزاری این گردهمایی را ارائه گزارش عملکرد سالانه، رسیدگی به مشکلات اعضا و همچنین شبکه‌سازی و ایجاد تعامل بین حاضرین اعلام کرد.

به گزارش آی‌چیزها، این رویداد با حضور حمیدرضا اعتدال‌مهر، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، رضا الفت‌نسب، شایان شلیله، دبیر انجمن و عادل طالبی، سولماز صادق‌نیا، مجید خاکپورمقدم، سیدحسام‌الدین شاهرخی، اعضای هیئت مدیره و جمعی از اعضای انجمن و فعالان اکوسیستم استارتاپی برگزار شد.

نشست‌های مشترک انجمن صنفی و اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی

الفت‌نسب در ابتدای سخنرانی خود در این گردهمایی به برگزاری دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: «دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران علاوه بر تهران در شهرهایی مانند اصفهان، یزد، شیراز، رشت، اهواز، گرگان، زنجان و قزوین نیز برگزار خواهد شد. در پایان هر کدام از این رویدادهای یک روزه جشنواره وب و موبایل که در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، از۳ استارتاپ برتر شهر میزبان تقدیر خواهد شد.»

او در رابطه با اقداماتی که در انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی انجام می‌شود و هم‌پوشانی فعالیت‌های این مجموعه با اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: «یکی از مهم‌ترین کارهای انجمن در جهت ایجاد تعامل با اتحادیه، برگزاری نشست‌های ماهانه بوده است که قرار است این نشست‌ها یک ماه در انجمن و یک ماه در اتحادیه برگزار شود.» به گفته الفت‌نسب اولین نشست از این سلسله نشست‌های ماهانه قرار است با موضوع بررسی طرح نوآفرین برگزار شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی در ادامه به فشارهای توامانی که از سمت سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی یا نظارتی روی اتحادیه و انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی وارد می‌شود صحبت کرد و به مباحثی مانند نیازمندی‌های دیوار و شیپور و قاچاق کالا در فضای مجازی به عنوان مثال‌هایی از این موضوع اشاره کرد.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی

تخفیف ۴۰ تا ۷۰ درصدی تبلیغات مترو برای استارتاپ‌ها

الفت‌نسب، در این رویداد از قراردادی که انجمن صنفی با مترو بسته است صحبت کرد و خبر داد که طبق این قرارداد، کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند برای سفارش تبلیغات خود در مترو از ۴۰ تا ۷۰ درصد تخفیف به همراه مهلت تنفس پرداخت بهره‌مند شوند.

اگر مشکلات در سال جاری حل نشوند…

شایان شلیله در توضیح چرایی برگزاری این رویداد گفت: «قرار بر این است که از این پس، انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در هرفصل یک رویداد دورهمی به این صورت داشته باشد؛ معمولا در ماه اولیه هر فصل چنین رویدادی به منظور طرح تمام اتفاقات و مشکلات انجمن و اعضای آن خواهیم داشت چرا که معتقدیم اگر این چالش‌ها و مشکلات در اکوسیستم استارتاپی ایران برطرف نشوند، هر سال فضای کاری نامناسب‌تری از سال گذشته خواهیم داشت.»

او در ادامه از بزرگترین چالش‌های موجود در اکوسیستم کسب‌وکارهای اینترنتی و آنلاین صحبت کرد و گفت: «با نفوذ اینترنت و گستردگی آن، شرایط تغییر کرده است و باید تمام مجموعه‌ها و دستگاه‌ها این تغییر را درک کرده و بپذیرند؛ برای مثال در تمام حوزه‌ها وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مختلف بر سر بر عهده گرفتن نقش پدرخواندگی اکوسیستم استارتاپی، بحث و جدل دارند. باید پذیرفت در جامعه جدید برخی سازمان‌ها ممکن است نقش کنترلی خود را از دست بدهند.»

شلیله تاکید کرد خواست ما این است که دولت چارچوب‌ها را تعیین کند ولی نظارت بر آن توسط یک نهاد خصوصی مانند اتحادیه انجام شود.

به گفته شایان شلیله، یکی دیگر از مشکلات بزرگ در اکوسیستم استارتاپی، عدم آشنایی استارتاپ‌ها با ادبیات دولتی است.

دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در پایان صحبت‌های خود در مورد شفاف‌سازی مالی در این انجمن گفت: «گزارش مالی انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در راستای شفاف‌سازی به صورت فصلی و سالیانه منتشر می‌شود.» در همین راستا، او سود حاصل از برگزاری یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران را ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

دبیر انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی

نیمی از زمان این رویداد نیز به اعضای انجمن و حاضرین در این دورهمی اختصاص داده شده بود تا از مشکلات و دغدغه‌هایشان در کسب‌وکار بگویند و به شناخت و شبکه‌سازی بپردازند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی

 

1 نظر
  1. الیکا حسینی می گوید

    برگزاری این نشست ها بسیار فکر خوبی هست . این نشست ها به آشنایی بیشتر استارتاپ ها کمک می کند. و امیدواریم دولت همکاری بیشتری با انجمن صنفی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.