یک تصمیم عجیب: اخذ مالیات از استارتاپ‌ها به خاطر تبلیغ در گوگل!

توییت‌خوانی استارتاپی

یکی از جنجالی ترین خبرهای هفته گذشته در اکوسیستم استارتاپی مصوبه تازه مرکز پژوهش‌های مجلس بود. خبر خیلی کوتاه اما به‌شدت شوک‌آور بود. طبق پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس اشخاص حقیقی و حقوقی که تبلیغات خود را توسط گوگل یا سامانه‌های برخط خارجی انجام می‌دهند موظف خواهند شد تا معادل ۵۰ درصد کل مبلغ پرداختی به این شرکت را نزد خزانه‌داری  کشور به عنوان مالیات گوگل ادز یا سرویس موردنظر واریز کنند. خبری که بلافاصله واکنش‌های گسترده‌ای را از سوی صاحبان کسب وکارهای اینترنتی و برخی فعالان این حوزه در پی داشت. امیرناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات با موضع‌گیری منفی نسبت به این مصوبه نوشت: «مرکز پژوهش‌ها برای کسب نظر کارشناسان ساخته شده است؛ اما بدون کسب نظر هیچ نهاد تخصصی قانون تنظیم می‌کند! دوگانه مردم-حاکمیت با همین مسائل ساخته و تقویت می‌شود! سقوط سرمایه اجتماعی دیگر عیان‌تر از آن است که کسی نادیده‌اش بگیرد؛ مشکل اصلی مدیریت بحران در کشور نیز همین است!»

علی‌ ده‌ بزرگی، بنیان‌گذار استارتاپ ورزمان:

گوگل ادز هم مالیات دار شد. مبارک است!۵۰ درصد!!!  وقتی کفگیر بودجه به ته دیگ میخورد.

 عادل طالبی مدیرعامل تیزلند:

۱-قرار شده هر کس گوگل ادز می‌دهد، ۵۰ درصد عوارض بدهد. یا یک همچین چیزی.

بر این ماجرای عوارض (یا مالیات یا خشکه یا هرچیز دیگری که اسمش را بگذاریم) حداقل چهار ایراد اساسی را وارد می‌دانم.

۱- اول اینکه بگویید در مرکز به اصطلاح پژوش‌ها دقیقا چه افرادی با چه تخصص‌هایی و بر اساس چه صلاحیت یا اطلاعات یا دانش یا تجربه یا تخصصی یا با مشارکت چه کارگروهی با حضور چه متخصصینی درباره این موضوع تصمیم گیری کرده‌اند؟

‏۲-دوم اینکه بگویید مبانی محاسبه ۵۰ درصد چیست؟ بر اساس چه جدولی، چه محاسباتی ۵۰ را درآوردید؟ از کجا درش آوردید؟ چرا ۴۹ درصد نه؟ چرا ۳۷ درصد نه؟ چرا ۱۲ درصد نه؟ چرا ۵۱ درصد یا ۶۸ درصد نه؟ این مبانی محاسبه را چرا منتشر نکرده‌اید؟

‏۳-سوم اینکه آیا گوگل در ایران دفتر دارد که کنترل و بررسی کنید؟ آیا فردا که این را اجرایی کردید، من که گوگل ادز می‌دهم آن را گوگل ادز ثبت می‌کنم یا مثلاً هزینه فلان؟ چرا قانونی که قابلیت اجرا ندارد تصویب می‌کنید؟ چرا امنیت روانی فضای کسب و کار را مختلف می‌کنید؟

‏۴-هر وقت کاری کردید که مشکلاتتان حل شد و گوگل و مایکروسافت و اپل در ایران دفتر داشتند و من امکان ثبت فاکتور رسمی و ممهور به مهر و دارای کد اقتصادی را داشتم، بنشینید دور میزهایتان و تصمیات اینچنینی بگیرید. با تصویت قوانین اینچنینی فقط موجبات وهن قانون را فراهم می‌کنید.

‏۵-و البته چهارم، اینکه هر سه مورد بالا را که حل کردید، محل هزینه‌کرد این به اصطلاح ‎عوارض را هم تعیین کنید. این پول را کجا می‌برید و صرف چه کاری خواهید کرد؟

محمدرضا ازلی، بنیان‌گذار تکرآسا:

مرکز پژوهش‌های مجلس گفته تا دو هزار میلیارد تومان می‌تونن از تبلیغ‌دهنده‌های ایرانی به گوگل مالیات بگیرند (۵۰% پرداختی به گوگل) این یعنی شرکت‌های ایرانی ۴هزار میلیارد تومان تبلیغات می‌دن به گوگل. آیا واقعا سالانه شرکت‌های ایرانی نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان تبلیغ به گوگل می‌دهند؟

مجتبی محمودی، خبرنگار حوزه آی‌تی:

وضع مالیات یا عوارض ۵۰ درصدی برای تبلیغ دهندگان ایرانی در گوگل با چه هدفی است؟  گران می‌شود تا نمونه‌های مشابه ایرانی استفاده شود؟ گران می‌شود تا درآمد دولت افزایش یابد؟ یا هر دو؟

فرشید ساکی، ‏کنشگر اجتماعی:

واقعا این تصمیم بر اساس پژوهش و تحقیق هست و منطق!؟ یا خبر؟ بابا تورا به خدا دست بردارید از این ریشه کنی تفکر کار و کار آفرینی و فعالیت،هرکسی کار می‌کنه تو این شرایط باید طلا بگیرید ،تازه هی مانع پشت مانع می‌تراشید برایش و هزینه پشت هزینه.»

سامان مظاهری، برنامه‌نویس:

مالیاتی را که باید از ارائه کننده خدمت بگیرند به دلیل عدم دسترسی به او ، تصمیم گرفتند از خریدار خدمت بگیرند؟!  این رویکرد ابداع خطرناکی است.

علی احمدی، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏طراح سایت:

یک پیشنهاد برای مقابله با این تصمیم:دوستان بهترین و کم هزینه ترین راه کار برای مقابله با این مسئله و کاهش هزینه ها سئو هست که برای همیشه باعث افزایش فروشتون میشه.

رضا دفاعی، بنیان‌گذار استارتاپ بقراط

این خبر درست است؟ ما چجوری قراره کار کنیم؟ چپ میریم راست میریم به اسم های مختلف داریم جریمه میدیم عوارض نیست جریمه است جریمه زندگی در ایران . شما رو به خدا وضع رو از این بدتر نکنید.

مسعود زمانی از تیم فناپ:

‏فارغ از اینکه اشتباه اندر اشتباه هست و چجوری میخوان رصد و کنترل کنند، قاعدتاً مالیات گوگل ادز را باید از کسی بگیرند که سرویس رو ارائه میده (گوگل) نه اونی که سرویس رو دریافت میکنه!

مهدی رودکی، کارشناس سئو:

دولت آلمان به دنبال گرفتن مالیات از گوگل و مجلس ایران در پی گرفتن مالیات از شرکتهای تبلیغات کننده در گوگل!

پویا محمودیان، عضو تیم داستان:

می‌گن مالیات تکلیفی هست باید ما از گوگل کسر کنیم ذخیره بگیریم بدیم به اینها!

بیشتر بدانید:

این ۵۰درصد پول زور است! 

با دست خود تیشه به ریشه قانون نزنیم 

اعتراض استارتاپ‌ها به یک مالیات عجیب!

با حضور کسب‌وکارهای فعال می‌توان کودکان کار را ساماندهی کرد

یک تصمیم عجیب: اخذ مالیات از استارتاپ‌ها به خاطر تبلیغ در گوگل!

نامه اعتراضی اتحادیه استارتاپ‌ها به رییس مجلس درباره یک مصوبه جنجالی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.