بنیاد ملی توسعه فناوری افتتاح می‌شود

بنیاد ملی توسعه فناوری روز پنجشنبه ۳۰ آبان در محل این بنیاد برگزار می‌شود

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ملل متحد یونیدو، برنامه مشترک برای توسعه کسب‌وکار و اشتغال در ایران طراحی کرده که یکی از حوزه‌های اصلی آن صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات با تمرکز بر توسعه زیست‌بوم‌های تخصصی این صنعت است.

بنیاد ملی توسعه فناوری با هدف توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری در سه حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و همچنین ایجاد اشتغال پایدار از طریق توسعه اکوسیستم کارافرینی و توانمندسازی افراد، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

در افتتاحیه این مراسم اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور؛ محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ عیسی منصوری، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ سید ابولحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی؛ مریم جوان شهرکی، نماینده یونیدو در ایران؛ مارلن باکالی، مدیر پروژه توسعه اشتغال یونیدو در وین سخنرانی خواهند داشت.

بنیاد ملی توسعه فناوری با همکاری نهادهای وزرات تعاون، کارو رفاه اجتماعی، صندوق کارآفرینی امید، یونیدو، منطقه ویژه اقتصادی پیام، جهاد دانشگاهی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شکل می‌گیرد.

با سهیل وطن‌دوست، مدیر بنیاد ملی توسعه فناوری درباره فعالیت و رویکرد بنیاد ملی توسعه فناوری گفتگو کوتاهی کرده‌ایم.

درباره فعالیت بنیاد ملی توسعه فناوری توضیح دهید؟

این مرکز شامل سه بخش پژوهش، آموزش، تجاری‌سازی می‌شود.

در بخش اول نیازهای فناورانه جهان در سه حوزه اینترنت‌اشیا، بلاک‌چین، هوش‌مصنوعی توسط هیت‌مدیره و کارشناس این سه حوزه رصد می‌شود. در مرحله آموزش مدارس سه گانه هر یک از این حوزه‌ها به منظور دستیابی به اهداف آموزشی بنیاد شکل گرفته است. هدف اصلی این بخش، تولید محتوای آموزشی داخلی و بین المللی منطبق با جدیدترین دستاوردهای روز دنیا، همراستا با نیاز بازار است. همچنین تربیت مدرس حرفه‌ای و توانمندسازی نیروی کار جهت اشتغال در کسب و کارهای نوپا است. برگزاری مسابقات و رویدادهای علمی، آموزش و استعدادیابی در رده‌های سنی مخلتف از پیش دبستان تا مقاطع تحصیلات تکمیلی از دیگر فعالیت‌های این بخش است. نکته حائز اهمیت اینکه، فارغ التحصیلان دوره‌های آموزشی بنیاد، سهامداران کسب و کارهای جدید خواهند بود.

آن‌ها در مرحله سوم با حمایت دولت و بنیاد ملی کسب‌وکار خود را با توجه به نیازهای موجود راه‌اندازی می‌کنند.

چرا سه حوزه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاک‌چین را انتخاب کرده‌اید؟

از فناوری بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به عنوان فناوری‌های انقلابی آینده یاد می‌شود و بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلان داشته‌اند. اگر ما این سه فناوری را به عنوان بخش‌های یک ارگان یا بدن انسان در نظر بگیریم، هوش مصنوعی همان مغز به حساب می‌آید و از توانایی پردازش سریع و موثر اطلاعات گردآوری شده از طریق یادگیری ماشین برخوردار است. اینترنت اشیاء همان سیستم عصبی بدن انسان بوده و کارکرد اصلی آن نیز احساسات و گردآوری اطلاعات خواهد بود. به سبب پیشرفت‌هایی که در زمینه‌ فناوری سنسور انجام گرفته‌است، این فناوری قابلیت تبدیل کردن دنیای اشیاء به دنیایی از اطلاعات را داراست. در نهایت، بلاکچین به علت توانایی خود در ذخیره و پردازش اطلاعات به صورت امن و حافظه، یکی از مهم‌ترین اجزا در عملکرد صحیح ارگان است. تعدادی ازکاربردهای بی‌شمار بلاکچین در کشور عبارتند از:

ارزهای دیجیتال، بانکداری، قراردادهای هوشمند، آموزش و ثبت مدارک، هویت دیجیتالی، ثبت اسناد حسابداری، آموزش و ثبت مدارک، تولید و کنترل محصولات، شبکه توزیع انرژی، درمان و امور پزشکی، ذخیره‌سازی داده ، نظرسنجی، مدیریت زنجیره تامین.

کمک‌های دولت شامل چه چیزهایی می‌شود؟

دولت نیز کمک‌هایی از جمله تسهیل قوانین و سرمایه‌گذاری را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داشت. به این صورت که این استارتاپ‌ها را به سرمایه‌گذاران معرفی کند.

بنیاد ملی توسعه فناوری با چه قصدی راه‌اندازی می‌شود؟

۹۰ درصد دانش‌آموخته‌های دانشگاه فاقد مهارت لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار هستند. این مرکز هدفش آموختن مهارت لازم به این افراد است. ایران سهم بسیار ناچیزی از علم فناوری در جهان دارد. هدف ما این است که در طی ۵ سال رتبه کارآفرینی را در ایران به رتبه جهانی نزدیک کنیم.

برای استارتاپ‌ها چه ظرفیتی در نظر گرفته‌اید؟

ظرفیت این مرکز برای سال اول ۱۵۴ استارتاپ در سه حوزه اینترنت اشیا، بلاک‌چین و هوش مصنوعی در نظر گرفته شده است. با توجه به نتیجه عملکرد این استارتاپ‌ها این ظرفیت در سال‌های بعد بیشتر خواهد شد.

با ورود تکنولوژی برخی از شغل‌ها از بین می‌رود، سیاست وزرات کار با توجه به اینکه هدفش اشتغال‌زایی است در این زمینه به چه صورت است؟

با ورود تکنولوژی جنس شغل‌ها عوض می‌شود. به این صورت که برخی از شغل‌های سنتی از بین می‌رود و شغل‌های جدید جای آن را خواهد گرفت. بنیاد ملی توسعه فناوری با همکاری وزرات کار قصد دارند تا در زمینه‌هایی که فرصت شغلی کم است یا حتی وجود ندارد، کسب‌وکار ایجاد کنند. همان‌طور که اشاره کردم ایران در زمینه فناوری سهم کمی از جهان را دارد و قصد ما افزایش این سهم است. اگر ما مهارت خود را این حوزه تقویت نکنیم شرکت‌های غیر ایرانی این کار را خواهند کرد و  برای نیازهای موجود برنامه‌نویسی و اپلیکیشن خواهند ساخت. درواقع معتقدم ما نمی‌توانیم جلوی از بین رفتن بعضی از شغل‌ها را بگیریم بلکه تنها با افزایش سرعت استفاده از ظرفیت‌های حوزه فناوریت می‌توانیم جذب سرمایه و اشتغال ایجاد کنیم.

توسعه فناوری نیاز به زیرساخت‌های فنی مناسب در کشور دارد. آیا زیرساخت کشور برای این توسعه آماده است؟

در ایران زیرساخت فنی لازم به‌طور کامل در دسترس است. بیش از ۹۸ درصد روستاها از زیرساخت اینترنت برخوردار هستند. شاید مشکلاتی در زیرساخت قوانینی کشور وجود داشته ‌باشد. اما درحال حاضر برای تولید ثروت از فناوری، مشکل زیرساختی نداریم. معتقدم تنها موضوعی که حائز اهمیت است، کمبود تخصص و مهارت لازم برای دانش‌آموخته‌ها است و ما باید همه تمرکز خود را بر روی این موضوع بگذاریم.

بنیاد ملی توسعه فناوری در این زمینه چه نقشی دارد؟

بنیاد ملی نقش تسهیل‌کننده دارد. سازمان‌های دولتی به اندازه کافی برای تطبیق خود با استاندارد سرعت فناوری جهانی چابک نیستند. ما در بنیاد با همکاری با بخش‌ خصوصی قصد داریم در حوزه‌های پژوهش، آموزش و تجاری‌سازی چابک‌تر از شرایط فعلی عمل کنیم.

1 نظر
  1. مرضیه علی آبادی می گوید

    این دیگه خیلی جالبه .. اینترنت تو کشور قطعه بعد یه مرکزی افتتاح می‌کنند که ارتباط مستقیم با دسترسی اینترنت داره… چطور ممکنه؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.