جای پارک با بی پارک
گفتوگو با یونس موسوی مسئول اجرایی بی پارک
بی پارک استارتاپی است که به کاربران این امکان را میدهد تا به صورت آنلاین جای پارک موردنظرشان را در پارکینگهای عمومی، خصوصی و در کنار خیابانها رزرو کنند. یونس موسوی مسئول اجرایی استارتاپ بی پارک، کارشناس نقشهبرداری است. به گفته او بی پارک سعی دارد تا یکی از مشکلات شهرنشینی که نبود جای پارک برای مردم است را حل کند. او در گفتوگو با آیچیزها از راهاندازی استارتاپ بیپارک و چالشهای این حوزه صحبت کرده است.
ایده استارتاپ بی پارک چطور شکل گرفت و بگویید چه زمانی شروع بکار کردید؟
این استارتاپ فعالیت خود را از سال 96 شروع کرده است. یکی از مهمترین مشکلاتی که در شهر تهران به چشم میآید کمبود جای پارک است. برای مثال برای من بارها پیش آمده که ساعتها دنبال جای پارک گشتم و نتوانستم به موقع به قرار خود برسم. در همین راستا برای حل این مشکل تصمیم گرفتیم بی پارک را راه اندازی کنیم.
آیا رقیبی هم در این حوزه دارید. مزیت شما نسبت به آنها چیست؟
بله، اپلیکیشنهای هستند که مشابه بی پارک فعالیت میکنند. ما اسم آنها را رقیب نمیگذاریم بلکه از دوستان ما هستند.
بعضی از این اپلیکیشنها شکست خوردهاند،اما حوزه فعالیت ما با این اپلیکیشنها کمی متفاوت است، آنها صرف در ارائه جای پارک فعالیت دارند، اما در پلتفرم بی پارک همه کاربران میتوانند با هم مشارکت داشته باشند و این همان مزیت ما نسبت به بقیه اپلیکیشنها است. به این صورت که کاربران هر جایی که جای پارک دیدند و یا خودشان جای پارک داشتند که قصد ترک آن را دارند، میتوانند آن را به صورت رایگان و یا با قیمت مناسب به فروش برسانند.
در صورتی که جای پارک خودشان را به فروش بگذارند باید تا آمدن آن فرد منتظر بمانند تا آن را تحویل دهند. اگر هم که به صورت رایگان جای پارک خود را معرفی کنند، اعتبار دریافت میکنند.همچنین پلتفرم بیپارک قابلیت رزرو به تمام جای پارکها اعم از کنار خیابان، پارکینگهای عمومی و خصوصی و پارکینگهای شرکتها را برای کاربران فراهم میکند.
از زمان آغاز فعالیت بی پارک آیا جذب سرمایه هم داشتهاید؟ به نقطه سر به سری رسیدهاید؟
ما در ابتدا به صورت سرمایهگذاری شخصی فعالیت کردیم. به تازگی یک مبلغ کمی جذب سرمایه داشتیم ولی برای توسعه اپلیکیشن به دنبال جذب سرمایه هستیم.
در مسیر فعالیتتان چه چالشهایی تاکنون داشتهاید؟
بزرگترین چالشی که ما در این حوزه داریم وجود قوانین دستوپاگیر و یا نبود قوانین مشخصی در این حوزه است. همین موضوع هماهنگی ما را با نهادها و شهرداری بسیار سخت میکند.
از برنامههای بی پارک برای آینده بگویید؟
ما در آینده قصد داریم تا امکاناتی متفاوت مانند رزرو جای پارک دوچرخه و ماشینهای بزرگ، را در این اپلیکیشن قرار دهیم. یکی دیگر از برنامههای ما آغاز فعالیت بیتوبی است که در همین راستا نیز همکاریهایی را با شهرداری تهران شروع کردیم و قصد داریم در شهرستانها نیز همین کار را انجام دهیم. همچنین یکی دیگر از برنامه های ما خدمات بی تو جی است.
اندازه بازار بی پارک چه اندازه است. استارتاپ بی پارک چه تعداد کاربر دارد؟
این بازار ابعاد مختلفی دارد، اگر بخواهیم کل بازار را درنظر بگیریم، اندازه بازار پارکینگ در شهر تهران سالیانه حدود هزار میلیارد تومان است. تعداد کاربرهای بی پارک 16 هزار نصب است.
پلن درآمدزایی شما به چه صورت است؟
پلن درآمدزایی ما به این صورت هست که در هر جابجایی درصدی را از پارکینگدار میگیریم.
کار تیمی از عمده مشکلاتی که استارتاپها با آن درگیر هستند آیا شما هم به عنوان استارتاپ مشکلات اینچنینی را تجربه کردهاید؟
به نظر من یک تیم باید از نظر اخلاقی و حرفهای بتوانند در کنار هم فعالیت کنند. خوشبختانه ما در گزینش اولیه برای انتخاب تیم دقت زیادی داشتیم. این گزینشها منجر به وجود آمدن یک تیم با اخلاق و هم دل شد که در حال حاضر در تیم بی پارک مشغول به فعالیت هستیم.
چه استارتاپ جذابی هست این بی پارک
استارتاپ بی پارک می تونه کاری کنه ملت به جای تهدید کردن همدیگه به پنچر کردن، فضای جلوی خونه هاشون رو اجاره بدن؟