صندوق نوآوری و شکوفایی روی ۱۰۰ استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کند

در دومین دمودی تیوان مطرح شد:

دومین دمودی باشگاه کارآفرینی تیوان، روز چهارشنبه، ۱۲ تیرماه برگزار شد. این رویداد شامل بخش‌های نمایشگاه آشنایی با استارتاپ‌ها، سخنرانی، ارائه ۶ تیم در مقابل حضار و سرمایه‌گذاران بود.

این برنامه با حضور سرمایه‌گذاران، مسئولین دولتی و فعالان و علاقمندان به اکوسیستم کارآفرینی ایران برگزار شد.

دومین دمودی تیوان
مهدی محمدی

بازار اشباع، انتخاب ۵۰ درصد استارتاپ‌ها

اولین بخش سخنرانی این رویداد به مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اختصاص داشت. او با اشاره به تحلیلی که بر ۵۶۶ استارتاپ‌ ایرانی در ۴۰ شتاب‌دهنده و ۴۶ صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و صندوق پژوهش نوآوری انجام داده است، موقعیت اکوسیستم استارتاپی را به صورت زیر تشریح کرد:

  • تراکم شبکه بسیار ضعیف است.
  • بیشتر استارتاپ‌ها تنها با یک شتاب‌دهنده ارتباط برقرار می‌کنند.
  • روابط پساشتاب‌دهی در این شبکه (ارتباط با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و…) پایین است.
  • اختلاف زیادی میان تعداد استارتاپ‌ها در شتاب‌دهنده و استارتاپ‌هایی که موفق به جذب سرمایه توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شوند وجود دارد.

محمدی به این صورت ادامه داد: «همچنین نتایج حاصل از تحلیل شاخص‌های خرد نشان می‌دهد که دو شتابدهنده ستاک(شریف) و شتابدهنده آواتک دارای بالاترین مقدار مرکزیت درجه و بینابینی هستند. نکته قابل توجه این است که شتابدهنده ستاک هیچ مبلغی را به عنوان پیش‌بذری در اختیار استارتاپ‌ها قرار نمی‌دهد و دارای بیشترین خروجی از منظر تعداد استارتاپ است.»

او در ادامه با اشاره به معضل پراکندگی استارتاپ‌ها بیان کرد: «پراکندگی استارتاپ‌ها در ایران بسیار زیاد است، بیش از نیمی از استارتاپ‌ها در شتاب‌دهنده‌ها در ۳ حوزه تجارت الکترونیک و فناوری‌های سازمانی و رسانه فعالیت دارند و طبق این آمار بیش از نیمی از کسب‌و‌کارهای جدید، بازار اشباع شده انتخاب می‌کنند و این آمار فقط شامل استارتاپ‌ها نمی‌شود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌ خطرپذیر نیز به سمت سرمایه‌گذاری در حو‌زه‌های تکراری می‌روند؛ همین امر راندمان پایینی را برای آن‌ها به دنبال دارد.»

طرح حمایت از ۱۰۰ استارتاپ در الکامپ

محمدی از برنامه‌های دولت برای کمک به استارتاپ‌ها خبر داد و اعلام کرد که قرار است در نمایشگاه الکامپ از طرح متنوع‌سازی اکوسیستم استارتاپی ایران رونمایی شود.

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توضیح داد: «در این طرح صندوق نوآوری و شکوفایی در ۱۰۰ استارتاپ به صورت سرمایه‌گذاری مشترک،سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این استارتاپ‌ها از بین تیم‌های فعال در ۶ حوزه فناوری مانند بلاکچین و هوش‌مصنوعی انتخاب می‌شوند. همچنین دولت قصد دارد برای نخستین بار در تابستان امسال از ۲۴ بوت‌کمپ تخصصی حمایت کند.»

به گفته محمدی ۱۰۰۰ نفر در این بوت‌کمپ‌ها آموزش دیده و مشغول به فعالیت خواهند شد. او در پایان سخنرانی خود، از شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر درخواست کرد که با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی روی استارتاپ‌های فعال در حوزه‌های فناوری سرمایه‌گذاری مشترک داشته‌باشند.

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال با اشاره به درصد ریسک سرمایه‌گذاران گفت: «صندوق نوآوری و شکوفایی به ازای و یا حتی دو برابر میزان سرمایه‌ای که سرمایه‌گذاران قصد دارند در اختیار استارتاپ‌ها قرار دهند، سرمایه‌گذاری می‌کند و به این صورت سعی در کاهش ریسک سرمایه‌گذاران دارد.»

محمدرضا سبحان
محمدرضا سبحان

رشد دو برابری فعالیت خانم‌ها در باشگاه کارآفرینی تیوان

محمدرضا سبحان، مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان، در این رویداد به ارائه گزارش سالیانه تیوان پرداخت و گفت: «دو سال و چهار ماه از شروع فعالیت تیوان می‌گذرد، و تا امروز ۷۰۰ نفر وارد این مجموعه شده‌ و از محیط این باشگاه استفاده کرده‌اند. ۱۷۰ تیم در این محیط شکل گرفته‌اند که بیشتر این تیم‌ها توسط سرمایه‌گذاران کشف شده‌ و دارای جایگاه خوبی هستند. البته با وجود اینکه اعضای تمام تیم‌ها از استعدادهای درخشان هستند ولی متاسفانه تعدادی از این استارتاپ‌ها به موقع دیده نشده و از بین رفته‌اند.»

او در ادامه با اشاره به فعال بودن خانم‌ها در باشگاه کارآفرینی گفت: «ما در تیوان نسبت به سال گذشته شاهد رشد دو برابری فعالیت خانم‌ها هستیم. بیش از ۳۰ درصد جامعه تیوان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم.»

سبحان در مورد چگونگی شکل گرفتن رویدادها در تیوان نیز توضیح داد و گفت: «برگزاری رویدادهای این باشگاه به چند دسته، دورهمی‌های غیررسمی بین منتورها، مربی‌ها و کارآفرینان با هدف شبکه‌سازی و کارگاه‌های رسمی مانند مدرسه مهارت‌های نرم تقسیم می‌شود. این رویدادها در بعضی مواقع به صورت مستقل و در مواردی هم به صورت مشترک با مجموعه‌های دیگر -مانند برگزاری رویداد مدرسه فین‌تک که با همکاری مراکز فین‌تک بانک انصار شکل گرفت- برگزار می‌شود. همچنین از سال ۹۷ طرح دوره‌های آموزشی برای سازمان‌ها را شروع کرده‌ایم و در این راستا دوره نوآوری سازمانی برای موسسه مالی کوثر و مشفق برگزار شده‌است.»

افتتاح مجموعه «های‌وی»

او با اشاره به یکی از مهم‌ترین اهداف تیوان بعد از شکل‌گیری و محکم‌تر کردن جایگاه خود، بیان کرد: «هدف تیوان ایجاد شبکه در شهرستان‌ها به منظور کمک به اکوسیستم استارتاپی ساکن در سایر شهرها که به امکانات موجود در شهر تهران دسترسی ندارند، است. اولین اقدام تیوان در این راستا ایجاد مجموعه «های‌وی» به عنوان شعبه پارک پردیس در تهران است که به زودی افتتاح می‌شود.»

مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان ارتباط بین استارتاپ‌ها و سازمان‌ها را یک ارتباط دو سو دانست و گفت: «ارتباط بین صنعت و استارتاپ‌ها یک ارتباط حمایتی نیست، بلکه این دو با همکاری هم می‌توانند چرخه‌ اقتصادی کشور را به گردش بیاندازند.»

سبحان های‌وی را فضایی برای ایجاد ارتباط بین استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌های وی‌سی، مشاوران کسب‌و‌کار و حتی صنایع پیش‌کسوت به منظور آشنایی با حوزه نوآوری دانست و گفت: «در همان روزهای اول راه‌اندازی های‌وی متوجه تفاوت ادبیات حوزه فناوری و پیش‌کسوتان صنعت شدیم، به همین دلیل در اولین قدم برای نزدیک شدن این دو حوزه اقتصادی به هم، کتابی با عنوان «واژه‌نامه کسب‌وکارهای نوآور» که شامل تمام اصطلاحات حوزه نوآوری است جمع‌آوری شده و با کمک حامیان تیوان، این کتاب تا یک ماه آینده در دسترس صنعت قرار خواهد گرفت.»

به گفته مدیرعامل باشگاه کارآفرینی تیوان، از پلتفرم زعفران قرمز نیز باید به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم تیوان یاد کرد. این پلتفرم با همکاری ابوالقاسم حبیبی، مدیر توسعه‌گذاری‌های نو، صورت گرفته‌است که درواقع یک پل ارتباطی بین اکوسیستم کارآفرینی ایران و هندوستان است. همچنین این راه ارتباطی قطعا کمکی برای استارتاپ‌ها در حوزه صادرات به خارج از کشور نیز خواهد بود.»

محمدرضا سبحان حمایت خود را از گروه افغان AVCE اعلام کرد و در اینباره بیان کرد: «نزدیک به ده ماه از فعالیت گروه AVCE می‌گذرد. این گروه که متشکل از جوانان فعال و هدفمند افغانستان است با هدف تشویق جوانان این کشور به ایجاد کسب‌وکارهای نوین فعالیت می‌کند.»

او در ادامه اشاره کرد که برنامه‌های این گروه به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • برگزاری بوت‌کمپ‌هایی به منظور آشنایی جوانان افغانستان با نوآوری
  • تشویق تجار افغانستان به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های افغان

او در پایان با اشاره به اهمیت حمایت از نوجوانان و تاثیر مستقیم آن در اقتصاد کشور گفت: «باید نوجوانان را با نگرش کارآفرینی و مهارت‌های نرم آشنا کنیم. یکی از اقدامات تیوان در این راستا همکاری با فراز آکادمی است که این همکاری منجر به ایجاد سیستم «نوان» شده‌است، این سیستم علاوه بر کلاس‌های حضوری برای نوجوانان، در زمینه تولید محتوای دیجیتال برای نوجوانان نیز فعالیت دارد.»

دومین دمودی تیوان
ارائه استارتاپ‌‌ها

ارائه شش کسب‌وکار استارتاپی

بخش پایانی این مراسم به معرفی شش استارتاپ از استارتاپ‌های مستقر در این باشگاه کارآفرینی اختصاص داشت. استارتاپ‌های که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود در این بخش ارائه داشتند:

  • استارتاپ وارلی؛ پلتفرم ارزش‌آفرینی و مدیریت فردی و کسب‌وکار برای نوجوانان ۱۰ تا ۱۸ سال
  • استارتاپ فونتیک؛ استارتاپ فعال در حوزه ترجمه رسمی و غیر رسمی آنلاین برای افرادی که قصد مهاجرت دارند
  • استارتاپ بیدیکسو؛ پلتفرم خرید گروهی که به منظور ایجاد خرید ارزان برای جامعه فعالیت می‌کند
  • استارتاپ لاکسیتو؛ بازار آنلاین خرید و فروش عمده پوشاک
  • استارتاپ طرح‌چید؛ پلتفرم آنلاین طراحی دکوراسیون و چیدمان
  • استارتاپ لیفت؛ راهکاری برای دور کردن افراد از روزمرگی

مطالب مرتبط:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.