دیجیفود: توسعه دیجیکالا یا گریز از بنبست؟
چیلیوری که همین هفته گذشته ریحون را خریده بود توسط دیجیکالا تصاحب شد
خبر داغ استارتاپی هفته روز پنجشنبه آمد. خبر، کوتاه اما مهم بود: دیجیکالا با خریدن چیلیوری وارد حوزه سفارش و ارسال آنلاین غذا شد. حوزهای که یکی از بزرگترین استارتاپهای ایران یعنی اسنپفود بیش از 90 درصد آن را در اختیار دارد و حتی صحبت از رقیب کردن برای آن تا دو سه سال آینده بسیار دور از ذهن به نظر میرسید. اما حالا با اعلام موجودیت یک برند جدید آن هم از سوی یکی دیگر از بازیگران مهم اکوسیستم استارتاپی بازار سفارش آنلاین غذا به یکباره دستخوش گمانهزنیهای زیاد شده است.
برند جدیدی که بعد از خرید چیلیوری توسط دیجیکالا رونمایی شده هم دیجیفود نام گرفته تا نبرد دو گروه سرمایهگذاری اصلی اکوسیستم استارتاپی وارد فاز تازهای شود. اسنپفود از گروه اینترنتی ایران که مالک و سهامدار استارتاپهایی جون اسنپ، اسنپفود، اسنپتریپ و اسنپمارکت است و دیجیفود از برندی که ملک اصلی آن گروه سراوا است که علیبابا، تپسی و دیجیکالا مهمترین استارتاپهای آن هستند. حالا اسنپ که پیش از این رقابت را در بازار خردهفروشی به دیجیکالا باخته و یکی از مهمترین استارتاپهایش یعنی بامیلو را تعطیل کرده بود یک رقیب دیگر از این برند را در برابر یکی از سرحالترین استارتاپهای خود یعنی اسنپفود میبیند.
نکته جالب اینجاست که بازار سفارش آنلاین غذا همین دو هفته پیش شاهد تغییرات جدیای بود که نشان میداد بازیگرانی که پشت سر اسنپفود در تقلا هستند شانس چندانی برای ماندگاری به صورت انفرادی ندارند. ریحون استارتاپ تقریبا نیمهتعطیل گروه سرآوا با چیلیوری ادغام شد که آنهم سهم چندانی از بازار نداشت اما این ادغام امیدواریها را برای باقی ماندن چیلیوری در رقابت با رقیب قدرتمندش بیشتر از قبل کرد. اگرچه بازار غذا بازیگران دیگری هم داشت که بیسروصدا و ناامیدانه در تلاش بودند سری میان سرها در بیاورند اما عملا از ابتدای شکلگیری این حوزه جذاب استارتاپی، بازی دست اسنپفود باقی مانده. خبر تعطیلی استارتاپ کوچک چنگال که در این حوزه فعالیت میکرد درست یک روز قبل از خبر تولد دیجیفود هم گواه دیگری بود بر اینکه این بازار در حال مونوپول شدن به نفع یک بازیگر است. اگرچه در شهرستانها از جمله مراکز برخی استانها کماکان هستند استارتاپهایی مانند نارنج که از غیبت بازیگران جدیتر بهره برده و مشتریانی برای خود دستوپا کردهاند اما در پایتخت صحبت کردن از شانس برندهای دیگر یا حتی تازهواردهای بازار غذای آنلاین، عملا غیرممکن شده است. اما حالا دیجیکالا با بالا بردن پرچم دیجیفود گویا پیام تازهای برای این بازار یا شاید هم برای بیزنس خود دارد.
مطالب مرتبط:
آرایش جدید چیلیوری در برابر بزرگترین رقیب خود چیلیوری اسنپ را به چالش «رقابت سالم» دعوت کرد محکمه شورای رقابت: چیلیوری در برابر اسنپفود مدیرعامل ریحون: در شرایط غیررقابتی چارهای جز ادغام نداشتیم شورای رقابت اسنپفود را محکوم کرد: کاری که میکنید انحصار است!
دیجیکالا از ابتدای سال 98 و با رکود اقتصادی که بر کلیت اقتصاد کشور حکمفرما شده هر از چند گاهی با این پرسش و گمانهزنی روبهرو بوده که با کوچک شدن سبد مصرف خانوار و مهمتر از آن کم شدن قابلتوجه خریدهای آنلاین بین مردم، چطور میخواهد مدل درآمدزاییاش را زنده نگه دارد؛ شرکتی که یکی از بزرگترین شبکههای لجستیک با هزاران پیک موتوری، وانت و کامیون را دارد و با هزینههای کمرشکن حملونقل درونشهری کالا روبهروست چطور میخواهد در این رکود زنده بماند. حاالا با ورود دیججیکالا به بازار غذا شاید بتوان پپرسش این پاسخها را پیدا کرد. به نظر میرسد دیجیکالا میخواهد بخشی از ظرفیت لجستیک خود را در همکاری با دیگر استارتاپ گروه سرآوا یعنی الوپیک که از وضعیت رشد آن هم خبرهای خوبی به گوش نمیرسد به بازاری اختصاص دهد که همیشه پرمشتری است و برخلاف اجناس سابقا پرفروش این کسبوکار یعنی کالاهای دیجیتال، وسایل برقی، لوازم جانبی خانه و پوشاک که در وضعیتهای نامساعد اقتصادی از سبد مصرف خانوارها حذف میشوند، همیشه و به شکل روزانه مشتری دارد و یک بازار با گردش مالی چندهزار میلیاردتومانی را شکل داده است.
به نظر میرسد گروه اینترنتی سرآوا که این روزها بیش از هر زمان دیگری تلاش دارد دیجیکالا را به بورس نزدیک کند با سرسختی که بورسیها در برابر بیزنسمدل این استارتاپ و بهطور کلی زیانده بودن استارتاپها نشان میدهند، به این فکر افتاده که با راهکاری مناسبتر، آخرین شانس خود برای ورود به بورس را با سودده کردن این بیزنس بیازماید. باید منتظر ماند و دید که دیجیفود به سرنوشت دیجیپی، دیجیکالانکست، دیجیاستایل، فیدیبو، دیجیکالامگ و دیگر برندهای کمرمق چسبیده به این برند تبدیل خواهد شد یا میتواند همانگونه که دیجیکالا، بامیلو را از صحنه رقابت حذف کرد، سهم بازار قابلتوجهی را در یکی از پرمشتریترین بازارهای استارتاپی از رقیب قدرتمندی چون اسنپفود بگیرد.
بعد از انتشار: مدیرعامل چیلیوری با انتشار یک بیانیه خریده شدن این استارتاپ توسط دیجیکالا را تکذیب کرده و اعلام کرده است که مذاکره با دیجیکالا برای جذب سرمایه روی این استارتاپ ادامه دارد ولی هنوز توافقی حاصل نشده است.
منبع: هفت صبح