سرای نوآوری و شتابدهی توسعه صنایع منطقه‌ای دکتر قریب افتتاح شد

تفاهم‌نامه مربوط به دانشگاه فناوری ناحیه نوآوری پردیس و راه‌اندازی شتاب‌دهنده شمسا به عنوان شتاب‌دهنده مادر برای حمایت از شتاب‌دهنده‌های دانشگاه آزاد امضا شد

سرای نوآوری و شتابدهی توسعه صنایع منطقه‌ای دکتر قریب شنبه ۱۳ اردیبهشت با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و اسماعیل قادری‌فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری افتتاح شد.

پاییز سال گذشته، اولین سرای نوآوری جامع دانشگاه آزاد در مجموعه‌ی ساختمان دکتر حبیبی دانشگاه علوم تحقیقات افتتاح شد. حال برج فناوری دکتر قریب به یک مرکز نوآوری به نام مرکز توسعه فناوری صنایع منطقه‌ای تبدیل شده است. این مرکز ۸ طبقه از ساختمان را برای استقرار شتابدهنده‌ها درنظر گرفته است. تا کنون ۵ شتابدهنده در این مرکز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

شتابدهنده‌‌های حاضر در آن امکاناتی مانند حضور در فضای کار اشتراکی، دریافت خدمات مشاوره‌ای برای توسعه کسب و کار، تامین دفاتر کاری و مشاوره مالی را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در مراسم افتتاح سرای نوآوری دکتر قریب: «امروز با ایجاد این برج فناوری یک بازیگر به زیست بوم فناوری و نوآوری کشور افزوده شد. این مرکز توسعه و تنوع بخشی به فعالیت‌های این زیست‌بوم را دنبال می‌کند. امروز این برج فناوری، در ساختمانی متروک ایجاد شد تا به فضایی برای تولید و تزریق نوآوری تبدیل شود. این مکان در فضای ۸ هزار مترمربع با استقرار ۵ شتابدهنده تخصصی و اختصاص دو طبقه به فضای کار اشتراکی، ایجاد شد. باور ما این است که جهش تولید جز از طریق نوآوری و پرداختن به کسب و کارهای نوآورانه محقق نمی‌شود.»

وی در ادامه خبر از ایجاد سراهای نوآوری جدید داد و اعلام کرد: «سراهای نوآوری مجموعه غرب تهران در پونک اوایل خرداد ماه افتتاح می‌شود. همچنین در تیرماه ماه سرای دیگری در حوزه هنر و معماری راه‌اندازی خواهد شد که به صنایع خلاق و نرم اختصاص دارد که فاز اول آن به متراژ ۱۵ هزار متر مربع به حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم اختصاص دارد.»

به گفته قادری‌فر، قراردادهایی برای راه‌اندازی این سراها در شهرستان‌های اراک، ساری و تبریز و چند کلان شهر دیگر نیز منعقد شده است.

مطالب مرتبط:

تراکم شتابدهنده‌ها در تهران، مشکل بزرگ اکوسیستم استارتاپی

وایرا چطور به یک شتابدهنده موفق برای تلفونیکا تبدیل شده است؟

آشنایی با شتاب‌دهنده‌های استارتاپی: کارا؛ شتابدهی در حوزه سلامت

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در تهران برای دانشجو‌های شهرهای دیگر گفت: «یکی از ظرفیت‌های بزرگی که در تهران داریم وجود دانشجوهای شهرستانی است. هر کدام از شهرهای ما فرصت‌های بالقوه و بالفعل اقتصاد دانش‌بنیان دارند. هدف از ایجاد این سراهای نوآوری این است که دانشجویی که به تهران می‌آید از بدو ورود به تهران در حوزه‌ای که به اقتصاد منطقه خودش مربوط است شکل بدهد. در طول مدت تحصیل خود در تهران از خدمات دانشگاه استفاده کند و در ادامه این استارتاپ‌ها به شهرستان‌ها باز گردند. در ابتدای شروع این کار، دانشگاه آزاد بیشتر از ۵۰ درصد یا ۵۰ درصد کار را تملک می‌کند و سپس به دانشجو باز می‌گرداند مشروط بر این که وقتی کسب‌وکار فرد توسعه پیدا کرد، دانشجو به شهر خود باز گردد.»

در مراسم افتتاح سرای نوآوری دکتر قریب ، دو تفاهم‌نامه مربوط به دانشگاه فناوری ناحیه نوآوری پردیس و راه‌اندازی شتاب‌دهنده شمسا به عنوان شتاب‌دهنده مادر برای حمایت از شتاب‌دهنده‌های دانشگاه آزاد در سراسر کشور به ترتیب میان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه آزاد و همچنین معاونت علمی فناوری، دانشگاه آزاد و شتاب‌دهنده سیوان امضا شد.

در ادامه عکس‌هایی از افتتاح سرای نوآوری دکتر قریب را مشاهده می‌کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.