سوابق عملکردی کسب‌وکارها برای مشتریان منتشر می‌شود

نشست رسانه‌ای مرکز توسعه تجارت الکترونیک ۲۰بهمن برگزار شد

نشست رسانه‌ای مرکز توسعه تجارت الکترونیک با موضوع انتشار سوابق عملکرد کسب‌ و کارهای الکترونیکی ، سیستماتیک کردن فرآیند اعطای نماد و تمدید غیرحضوری گواهی امضای الکترونیکی با حضور علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک و بهنام امیری، معاون این مرکز ۲۰بهمن برگزار شد.

در این نشست رهبری در رابطه با رویکردهای جدید مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: «مرکز توسعه تجارت الکترونیک خدمت جدیدی را برای مصرف کنندگان در زمینه بررسی انتشار سوابق عملکرد کسب‌ و کارهای الکترونیکی ارائه داده است. مرکز توانسته در قالب یک تغییر متدولوژی از طریق اطلاعات سامانه نماد اعتمادالکترونیکی دو شاخص، تعداد شکایات بدون پاسخ کسب‌وکارها و میزان تاخیر در زمان پاسخ‌دهی به شکایات، را محاسبه کند و در اختیار افراد و مشتریان این کسب‌وکارها قرار دهد. مردم می‌توانند با اعمال یک کلیک بر روی لگوی نماد اعتماد الکترونیکی کسب‌وکار موردنظر از وضعیت شکایات کسب‌وکار مطلع شوند.»

رهبری در ادامه گفت: «هدف ما از ایجاد این تغییر، آسیب رساندن به کسب‌وکارها نیست بلکه قصد داریم نحوه عملکرد کسب‌وکار توسط مشتری رصد شود و علاوه بر نظارت دولت بر روی بیزنس‌ها، مردم هم نظارت کافی داشته باشند. این قطعا یک چرخه اثر بخش خواهد بود. خدمت دیگری که برای کسب‌وکارها ارائه شده این است که تا امروز فرآیند صدور نماد مبتنی بر کنترل کارشناس مطابق با اسکن اسناد مجوزها بوده اما از امروز به بعد سیستمی خواهد بود. فرآیندی که قبلا چند روز طول می‌کشید در حال حاضر تا کمتر از یکساعت قابل اجرا است.»

بهنام امیری، معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیک در این نشست گفت: «انتشار سوابق عملکرد کسب‌ و کارهای الکترونیکی گام اول مرکز در زمینه بهبود شرایط تجارت الکترونیک و کمک به کسب‌وکارهای پیشرو است. ۵ شاخص از جمله پیشینه و سوابق عملکرد کسب‌وکارها، توانایی و وضعیت حال حاضر کسب‌وکارها، امنیت اطلاعات، کیفیت سرویس و رضایتمندی مصرف‌کنندگان در این زمینه سرشماری شده اما سوابق عملکردی و توانایی وضعیت کسب‌وکارها از اهمیت بالاتری برخوردار است.

شکایت به صورت منفی در حال حاضر در سیستم ما مدنظر نیست بلکه عدم پاسخ‌دهی به شکایات و طولانی بودن زمان پاسخ‌دهی موردتوجه است. متوسط زمان پاسخ‌دهی به شکایات ۴روز است که پاسخ دهی خارج از این بازه در سوابق عملکردی ثبت خواهد شد. از خردادماه   ۹۸دریافت اطلاعات کسب‌وکارها و محاسبه امتیازات در قالب پایش محرمانه آغاز شد. در مهرماه امسال پروفایل ای‌نماد کسب‌وکارها رتبه‌بندی شد و در آبان‌ماه به ۵۰۰کسب‌وکار بزرگ اعلام کردیم اطلاعات سوابق عملکردی خود را در پروفایل ای‌نمادشان منتشر کنند تا آمادگی لازم ایجاد شود.

در نهایت هدف از برگزاری این نشست اعلام عمومی به کل کسب‌وکارها جهت انتشار سوابق عملکرد برای اطلاع مصرف‌کننده است، اگرچه قبل‌تر این سوابق در داخل کارتابل کسب‌وکارها برای خودشان قابل رویت بود.»

امیری تاکید کرد: «رویکرد انتشار سوابق کسب‌وکارها به خصوص از زمانی که قرار شد اعلام عمومی شود و در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرد، با ارتقا و بهبود عملکرد کسب‌وکارها همراه بوده است.»

مرکز توانسته در قالب یک تغییر متدولوژی از طریق اطلاعات سامانه نماد اعتمادالکترونیکی دو شاخص تعداد شکایات بدون پاسخ کسب‌وکارها و میزان تاخیر در زمان پاسخ‌دهی به شکایات را محاسبه کند و در اختیار  افراد و مشتریان این کسب‌وکارها قرار دهد.

در ادامه این نشست، فرانک ابوالمعصوم، مدیر پروژه سوابق عملکرد کسب‌ و کارهای الکترونیکی در رابطه با دستاوردهای این طرح گفت: «امسال تعداد کسب‌وکارهای دارای نماد رشد داشته است و به همین ترتیب آمار رسیدگی به شکایات هم با رشد همراه بوده است. در سال ۹۷ بیشترین تعداد شکایات از کسب‌وکارها ثبت شده، در سال ۹۸، نیز شکایت زیادی در دیرکرد در تحویل کالا، عدم ارائه خدمات پس از فروش دریافت شده است. تعداد شکایات بدون پاسخ امسال در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش داشته و در واقع نسبت به سال قبل یک کاهش ۵۰درصدی در عدم پاسخگویی به شکایات داشته‌ایم. کسب‌وکارهای پیشرو از آغاز اجرای طرح انتشار سوابق عملکردی، با بهبود و ارتقا عملکرد همراه بوده‌اند. همچنین در این طرح طبق آمار ۲۳درصد از شکایات مطرح شده به راحتی بین مصرف‌کننده و کسب‌وکار حل شده است که دستاورد مهمی به‌شمار می‌آید.»

فردوس حاتمی، مدیر اجرایی سامانه‌ ای‌نماد در این نشست گفت: «طرح سیستماتیک کردن فرآیند اعطای نماد در راستای حمایت از کسب‌وکارها اجرا شده است. در فرآیند اعطای ای‌نماد طی مراحلی افراد احراز هویت می‌شوند. مجوزهای مربوط قبل‌تر باید توسط کارشناس و مطابق با سلیقه او تایید شود اما در طرح سیستماتیک این مرحله کاملا بدون حضور کارشناس و از طریق وب سرویس قابل اجرا است.»

رضا جوادی نیا، سرپرست معاونت زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری در این نشست در رابطه با ای سرتیفیکیت گفت: «سامانه ثبت‌نام غیر حضوری گواهی الکترونیکی مختص افرادی است که تا امروز موفق به دریافت این گواهی نشده‌اند. سامانه تمدید گواهی مختص افرادی است که گواهی رو دریافت کرده‌ و نیاز به تمدید آن دارند. به کمک این سامانه کاربر به‌راحتی می‌تواند وارد سایت شود و در زمان کوتاهی بدون مراجعه حضوری و با استفاده از سامانه، گواهی مورنظر را تمدید و یا دریافت کند. همچنین با استفاده از این سامانه تعداد مراجعه حضوری و به تبع سفرهای درون شهری و آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد.»

مطالب مرتبط:

رمز ارز قابل نظارت نیست
سازوکار جدید پایش استارتاپ‌ها چیست؟
معرفی دستگاه‌های برتر ارائه خدمات الکترونیکی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.