کافه بازار گزارشی از صنعت برنامه‌ها و بازی‌ها در سال ۹۹ منتشر کرد

درآمد ۷۵۶ میلیارد تومانی توسعه‌دهندگان طی ده سال

بر اساس این گزارش در انتهای سال ۹۹، کافه بازار به عنوان بستر توزیع و پخش برنامه، بازی و ویدئو، بیش از ۴۴ میلیون نصب فعال داشته است و کاربران در طول سال ۹۹ حدود ۶/۱ میلیارد بار بازی یا برنامه را از این اپلیکیشن، دانلود یا به‌روزرسانی کرده‌اند.

قریب به هفت میلیون کاربر جدید
کافه بازار در این گزارش آورده است که تنها در سال ۹۹ بیش از ۷/۶ میلیون کاربر جدید ثبت‌نام کرده و تعداد کاربران ثبت‌نامی این اپ را به ۵۱ میلیون نفر رسانده‌اند. همچنین میزان نصب فعال کافه بازار با ثبت رقم ۴۴ میلیون نصب، رشدی ۷ درصدی را نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد.
این کاربران در سال گذشته ۱/۲۷ میلیون تراکنش داشته‌اند که نسبت به سال ۹۸، ۱۳ درصد رشد را نشان می‌دهد. این تراکنش‌ها توسط ۷۳/۳ میلیون نفر از کاربران این اپ صورت گرفته است. ۳۲ درصد از خریداران محتوای دیجیتال ساکن تهران بوده‌اند و این افراد به همراه خریداران ساکن استان‌های آذربایجان غربی و خراسان رضوی در مجموع نیمی از خریداران را تشکیل می‌دهند.
کاربران کافه بازار در سال گذشته ۸/۲ میلیارد بار در این اپلیکیشن اقدام به جست‌و‌جو کرده‌اند که برندهای پرجست‌و‌جو در این سال واتس‌اپ و اینستاگرام بوده‌اند.

۲۸۰ میلیارد تومان درآمد در یک سال
بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان درآمد نصیب توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و بازی‌ها شده است که این درآمد در مقایسه با سال ۹۸، رشدی ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد. سهم برنامه‌ها از این عدد ۷/۲۰۳ (معادل ۷۲ درصد) و سهم بازی‌ها ۸/۷۶ میلیارد تومان (معادل ۲۸ درصد) بوده است. لازم به ذکر است که بیش از ۶۷ هزار توسعه‌دهنده از کافه بازار برای ارائه برنامه‌ها و بازی‌های خود استفاده می‌کنند. بیشترین سهم درآمدی را توسعه‌دهندگان ساکن تهران داشته‌اند و ۸۸ درصد از کل درآمد را از آن خود کرده‌اند. بعد از تهران، توسعه‌دهندگان ساکن خراسان رضوی با کسب ۵ درصد از درآمدها در رتبه دوم ایستاده‌اند.
بر اساس گزارشی که کافه بازار منتشر کرده، توسعه‌دهندگان در فاصله سال‌های ۸۹ تا ۹۹، بیش از ۷۵۶ میلیارد تومان از این اپلیکیشن درآمد کسب کرده‌اند که این حاصل بیش از ۱۱۷ میلیون تراکنشِ ۷/۱۵ میلیون خریدار بوده است.

آماری از خریداران و توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و بازی‌ها
در گزارش کافه‌بازار، میزان درآمد و تعداد خریداران در دو دسته برنامه‌ها و بازی‌ها به تفکیک آمده است.
همان‌طور که اشاره شد، میزان درآمد توسعه‌دهندگان برنامه در کافه‌بازار در سال گذشته حدود ۷/۲۰۳ میلیارد تومان بوده است که ۸۹ درصد از این درآمد به توسعه‌دهندگان ساکن تهران رسیده و توسعه‌دهندگان خراسان رضوی نیز با ۶ درصد سهم از این بازار در رتبه دوم قرار گرفته‌اند.
در سال گذشته ۳۳۰۰ برنامه فروشنده جدید به کافه‌بازار اضافه شده تا رقم برنامه‌های فروشنده را به حدود ۳۰ هزار برساند. میزان ریزش (برنامه‌هایی که در سال ۹۸ فروش داشتند ولی در سال ۹۹ فروشی برای آن‌ها ثبت نشده است) به تعداد هشت هزار برنامه می‌رسد. در سال ۹۹ برنامه‌های فروش محتوای دیجیتالی از طریق فروش درون‌برنامه‌ای بیشتر در دسته آموزش و پزشکی قرار داشته‌اند و بیشترین برنامه‌های رایگان در دسته‌های آب‌و‌هوا، رفت‌و‌آمد و خرید بوده‌اند. در این سال بیشترین خریداران محتوا را نیز ساکنان تهران، خراسان رضوی و اصفهان تشکیل می‌دهند.
در بخش بازی‌ها با درآمد ۸/۷۶ میلیارد تومانی، ۸۴ درصد متعلق به توسعه‌دهندگان استان تهران بوده و توسعه‌دهندگان گیلان و خراسان رضوی با سهم ۶ و ۲ درصدی از این درآمد در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. ۶۷۰۰ بازی فعال فروشنده روی کافه‌بازار قرار دارد که از این تعداد ۱۷۳۰ بازی در سال ۹۹ به کافه‌بازار اضافه شده‌اند. میزان ریزش در این قسمت سه هزار بازی بوده است.
بازی‌های فروشنده اغلب از روش پرداخت درون برنامه‌ای برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. بیشترین بازی‌های رایگان در دسته‌های امتیازی، معمایی و شبیه‌سازی هستند و بازی‌های غیررایگان بیشتر در دسته‌های کلمات و دانستنی‌ها، ورزشی و اکشن قرار دارند. حدود ۵۰ درصد از خریداران بازی‌ها، ساکن استان‌های تهران و خراسان رضوی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.