چند شتابدهنده شرایط دریافت تسهیلات صندوق شکوفایی را دارند؟
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در سومین رویداد خدمات مکان محور شهری به این سوال پاسخ داد
درسومین رویداد خدمات مکان محوری شهری با محوریت نیازهای فناورانه که بامشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه فضایی ایران، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران هوشمند،سازمان نظام صنفی رایانهای و کاریز اعتماد برگزار شد، نیازهای فناورانه سازمانهای حاضر به منظور ارائه راهکار به شرکتهای دانشبنیان و استارتاپهای حوزه فضایی و فعالان این حوزه در اکوسیستم استارتاپی مورد بررسی قرار گرفت.
سیاوش ملکی، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن تشکر از حمایت دستگاههای اجرایی گفت: «ارائه نیازهای فناورانه پژوهشگاه فضایی در این رویداد تاکنون منجر به 47 نشست بیتوبی برای استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان شده است. او همچنین در رابطه با ایفای نقش حمایتی صندوق نوآوری وشکوفایی برای استارتاپها و شرکتهای دانشبنیانی که موفق شوند با شهرداری تهران و دیگر دستگاه اجرایی حاضر در رویداد وارد تعامل و همکاری شوند صحبت کرد.»
تاکنون 40 شتابدهنده توانستند مجوز مرکزشتابدهی نوآوری پارک فاآوری پردیس را دریافت کنند. 17 شتاب دهنده دانشبنیان شدهاند که ما از این 17 شتاب دهنده با یک بسته کامل حمایت می کنیم.
ملکی افزود: «سوال مورد بحث این است که آیا صندوق نوآوری از استارتاپها و شرکتهای فناور نوپا هم به اندازه شرکتهای دانش بنیان حمایت می کند؟ جواب این است که صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش کرده با در نظر گرفتن فرایند شکلگیری و رشد استارتاپها در تمامی مراحل، این تیمها را مورد حمایت قرار دهد. درمورد شرکتهای دانش بنیان یک سبد کامل سرمایهگذاری و تسهیلات و توانمندسازی به 4400 شرکت دانش بنیان ارائه شده است. در مرحله اول رشد استارتاپها، که عموما در شتابدهندهها و مراکز رشد مستقر هستند و هویت حقوقی ندارند، ما نمیتوانیم حمایت مستقیم از تیمها داشته باشیم و حمایتهایمان را با یک بسته کامل و جامع از طریق شتابدهندههای دانشبنیان اعمال می کنیم. تاکنون 40 شتابدهنده توانستند مجوز مرکزشتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس را دریافت کنند. 17 شتاب دهنده دانشبنیان شدهاند که ما از این 17 شتاب دهنده با یک بسته کامل حمایت میکنیم.»
اگر استارتاپی بتواند موافقت یک صندوق پژوهش و فناوری را برای سرمایهگذاری جذب کند می تواند تا 4 برابر مبلغی که از صندوق میگیرد را از ما دریافت کند.
معاون صندوق نوآوری و شکوفایی، جزئیات تسهیلات اعطایی به شتابدهندههای واجد شرایط را هم اینگونه برشمرد:
- پرداخت 70درصد ودیعه رهن برای مکان استقرار
- ارائه تسهیلاتی با نرخ ترجیحی برای آمادهسازی و بازسازی فضای استقرار
- ارائه تسهیلاتی برای تامین استارتاپها در مرحله بذری (seedmoney) (البته ممکن است سرمایه بذری استارتاپها از طریق تسهیلات نرخ ترجیحی نیز تامین شود.)
- ارائه خدمات توانمندسازی بلاعوض از جنس مشاوره و آگهی و حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی
- ارائه مدلی تحت عنوان «همسرمایهگذاری» جهت تامین 80 درصد منابع لازم برای استارتاپهای مستقر در شتابدهندهها به منظور قرارگرفتن در فرآیند شتابدهی
ملکی همچنین اضافه کرد: «صندوق نوآوری و شکوفایی نه به عنوان سرمایهگذار بخش خصوصی بلکه به صورت غیر مستقیم و از طریق عاملان سرمایه که همان صندوقهای پژوهش و فناوری هستنداز استارتاپهایی که در مرحله ارلی استیج (early stage) نیاز به اسمارت مانی (smart money) دارند حمایت میکند. از اسفندماه سال گذشته تا کنون ما به 18صندوق پژوهش و نوآوری 269 میلیارد تومان تسهیلات دادیم که این مبلغ رو میتوانند به مصرف سرمایهگذاری خطرپذیر برسانند. صندوقهای پژوهش و فناوری نهادهای غیر دولتی هستندو تجربه خوبی در زمینه ویسی (VC) و سرمایهگذاری خطرپذیر دارند.»
او در ادامه بیان کرد: «کار دیگری که با صندوقهای نوآوری آغاز کردیم هم سرمایهگذاری است. اگر استارت آپی بتواند موافقت یک صندوق پژوهش و فناوری را برای سرمایهگذاری جذب کند میتواند تا 4 برابر مبلغی که از صندوق میگیرد را از ما دریافت کند. ولی ما مستقیم وارد سرمایهگذاری نخواهیم شد زیرا شان صندوق نوآوری ورود مستقیم نیست. در دنیا هم روال به همین شکل است و صندوق نباید به عنوان یک بازیگر عمومی و شبه دولتی کنار بخش خصوصی فعالیت کند و به بازار بخش خصوصی آسیب بزند. برای استارتاپهایی که در مراحل بعدی هستند و پیشبینی میشود صندوقهای پژوهش و نوآوری جوابگوی نیازشان نباشد صندوقهای جسورانه بورسی را درنظر گرفتیم. ما امسال حداقل یک صندوق جسورانه بورسی در حوزه فینتک با ارزشی حدود 100میلیارد تومان ایجاد کردیم و در حال ایجاد صندوقهای جسورانه بورسی در همین ابعاد هستیم تا استارتاپها از وجود سرمایه خطرپذیر کافی در اکوسیستم اطمینان داشته باشند.»
معاون صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: «شرکتهای دانش بنیان در صورت عقد قرارداد و انجام مذاکره به شرط نتیجه مورد حمایت ما قرار خواهند گرفت. البته میتوانند از طریق واسطهها هم از خدمات ما بهرهمند شوند. صندوق نوآوری و شکوفایی در این رویداد اعم از اساتید و دانشجوها، تیمهاو شرکتیهایی که هنوز دانش بنیان نشدهاند و استارتاپهای مستقر در یک شتابدهنده در تمام مراحل از طریق واسطهها حمایت خواهیم کرد.»
حوزه هوافضا در حال تجاریشدن است
مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی بیان کرد: «همواره دستیابی به قلمرو حوزه فضا و استفاده از ظرفیتهای این حوزه در سرتاسر دنیا مورد توجه قرارگرفته است. سند توسعه هوافضا در سال 91 در کشور تنظیم شده و چشمانداز افقهای خوبی برای این صعنت تا سال 1404پیشبینی شده است. خوشبختانه در یک دهه گذشته در حوزه توسعه فناوری ظرفیتهای خوبی ایجاد شده است و دانشگاهها در این حوزه خوش درخشیدند. ما امروز با اقتدار در منطقه جایگاه اول علمی و رتبه 11 جهانی در زمینه فضا را داریم؛ اما برای دستیابی و استفاده از خدمات این صنعت، جهت توسعه و شتاببخشی و تکمیل زنجیره ارزش حوزه فضایی نیاز به مشارکت بخش خصوصی داریم.»
او در رابطه با اهمیت حوزه فضایی برای کشور اضافه کرد: «در 50 سال گذشته حوزه فضا حوزه اقتداری برای کشورها بوده است اما در یکسال گذشته علاوه بر حوزه اقتداری تبدیل به یک حوزه اقتصادی نیز شده است. متوسط رشد اقتصاد فضایی در کشور در یک دهه گذشته 139 درصد در مقابل 19.4 درصد رشد اقتصاد جهانی بوده. این روند تا دو دهه دیگر ادامه خواهد داشت. از طرف دیگر رشد فناوری صنعت فضایی به واسطه کوچک شدن و ارزان شدن ماهوارهها و قابلیت تولید انبوه ماهوارهها باعث شده منظومه ماهوارهای مخابراتی کوچک در مدار، یک فرصت و شبکه ارزشمند را فراهم آورد. تلاش میکنیم با ورود بخش سرمایهگذاری خصوصی زیرساختهای این حوزه را بیش از پیش محقق کنیم و مهمترین اولویت ما در سازمان فضایی، عدم تصدیگری در کنار عدم کاهش مسئولیتپذیری است.»
براری تاکید کرد مهمترین برنامه سازمان فضایی برای ورود به بخش خصوصی به شرح زیر است:
1. بسترسازی برای جذب منابع
2. رفع موانع و تسهیلگری برای ورود به بخش خصوصی
3. توسعه بازار و همکاری با شهرداری
رئیس سازمان فضایی ایران همچنین گفت: «موضوع مهم این روزها، اطلاعات مکانی است که سه رکن اساسی آن بحث شبکه ناوبری، شبکه ماهوارههای سنجشی و جیآیاس است. ما به دنبال ارتقا زیرساختها به خصوص در زمینه ایجاد شهر هوشمند هستیم. شهر هوشمند شامل حملونقل هوشمند، ناوبری هوشمند، مدیریت پسماند و سایر حوزهها است؛ همه این حوزهها در واقع مبتنی بر مکان است. اعتقاد داریم که بحث دادههای مکانی میتواند در زمینه شهر هوشمند تحول ایجاد کند. ما در حوزه همکاری با شهرداری به مشارکت شرکتهای خصوصی نیاز داریم همچنین به دنبال تدوین سند بخش فضایی در حوزه شهر هوشمند هستیم. تلاش ما بر این است که شبیه آنچه در دنیا در حال شکلگیری است، پاسخگوی نیازهای فناورانه کشور و دغدغههای مقام معظم رهبری باشیم؛ این امر از طریق همکاری با شرکتهای توانمند داخلی امکانپذیر است.»
تنظیم سند سه ساله برای دستیابی به تهران هوشمند
محمد فرجود، مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز در بخش دیگری از این رویداد بیان کرد: «تهران امروز در حال تبدیل شدن به یک ابر شهر است و چالشهای پیشرو با این کلان شهر رو به افزایش است. این چالشها شامل بحث درآمد پایدار، بحران آتشنشانی، ترافیک، آلودگی هوا، مصرف انرژی، تخریب فضاهای سبز بحثهای اجتماعی و منابع آبی، آلودگیهای آب و خاک است که به نظر میرسد راه حل برطرف کردن آنها بحث شهر هوشمند باشد. ما به منظور دستیابی به تهران هوشمند سند سه ساله تنظیم کردیم. این سند شامل مباحث حملونقل پاک، محیط زیست، انرژی و حمل و نقل عمومی، اقتصاد شهری و دیتا است. همچنین به دنبال احداث مراکز فناورانه هوشمند برای استقرار استارتاپهایی که در مراحل اولیه به سر میبرند و در زمینه حل چالشهای شهر تهران و ارائه فناوریهای مناسب برای مشکلات شهری فعالیت میکنند نیز هستیم.»
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، همچنین اضافه کرد: «ما در شهرداری تهران به دنبال ایجاد مناطق نوآوری تحت عنوان مجتمعهای نوآوری با هدف مناسبسازی فعالیتهای این حوزه نیز هستیم. اولین مرکز فناوری با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف در منطقه 9 تهران ایجاد شده است. یکی دیگر از اقدامات تاکید و تمرکز بر بازگذاشتن دسترسی به دادهها است. در فاز اول هوشمندسازی به دنبال پیادهسازی 100 طرح آزمایشی هستیم.»
فرجود مهمترین پروژههای شهرداری تهران که شرکتهای نوآور میتوانند در اجرای آنها مشارکت کنند را به این صورت نام برد:
1.تجمیع ناوگانهای خودرویی
2. تهیه مدل سه بعدی شهر تهران
3.نقشه همراه تهران(رایا)
تغییر رویکرد در حوزه مدیریت شهری
مهدی محبوبی، معاون اطلاعات مکانی سازمان فاوای شهرداری تهران نیز در انتهای این رویداد گفت: «در حوزه جدید مدیریت شهری، رویکرد تغییر کرده است و امروزه تصور بر این است که انتقال دادهها میتواند به عنوان یک بستر توانمندسازی برای استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان باشد.»
او همچنین در رابطه با اینکه سازمان فناوری چه کمکی میتواند به بخش خصوصی و استارتاپها در حوزه اطلاعات مکانی داشته باشد نیز صحبت کرد و گفت: «یکی از پروژههای شهرداری در 10 سال گذشته تهیه نقشه بزرگ مقیاس تهران با مقیاس یک هزارم بوده است که در این نقشه 250 لایه اطلاعاتی احصا میشود. برخی از این لایهها مختص استفاده در بخش خصوصی هستند. برخی از لایههای اطلاعاتی ما اکنون آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
به گفته محبویی، لایههای اطلاعات کابردی به منظور رفع نیازهای فناورانه شامل 7 موردی است که در ادامه آورده شده است:
1.قطعات ملکی
2.قطعات معابر
3.فضای سبز
4.مدل سه بعدی (مختص استارتاپها)
5.تصاویر ماهوارهای
6. شبکه حملونقل
7.عوارض ترافیکی
او اشاره کرد: «نیاز ما به استارتاپها و بخش خصوصی در وهله اول ارائه مدل سه بعدی است. در واقع استارتاپها میتوانند با ارائه راهکارهای نرمافزاری شهروندان را ترغیب به مشارکت در تولید دادههای دقیق برای تهیه مدلهای سه بعدی کنند.»
در انتها معاون اطلاعات مکانی سازمان فاوا نیازهای فناورانه شهرداری تهران را بیان کرد؛ به گفته او لیست نیازهای فناورانه این سازمان به قرار زیر است:
1. تهیه نقشه سه بعدی تهران
2. استفاده از مشارکتهای شهروندی در جمعآوری اطلاعات (ترغیب شهرواندان برای مشارکت در زمینه ارائه اطلاعات دقیق برای تهیه مدل سه بعدی)
3. افزایش دقت GPS موبایل با استفاده از زیر ساخت RTK شهرداری (عمومی)
4. افزایش کاربرد و تجاریسازی اطلاعات (در توسعه گردشگری بر مبنای اطلاعات، بهسازی توانیابها)
5. تحلیل و پردازش بر روی بیگدیتاها
6. رابط برنامهنویسی کاربردی