اقتصاد پلتفرمی مفهوم اشتغال را تغییر خواهد داد

هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات ۲۹ دی‌ماه برگزار شد

هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات با همت پژوهشگاه علوم‌وفناوری اطلاعات ایران با رویکرد میان‌رشته‌ای و با شعار ارزش‌آفرینی کسب‌وکارهای تعاملی و پلتفرم‌ها در سالن ‌همایش‌های وزرات کشور برگزار شد.

هدف از برگزاری این همایش، معرفی دستاوردهای برگزیده در قالب محصولات و مقالات در حوزه­ های مختلف علوم و فناوری اطلاعات و برقراری ارتباط و پیوند کاری میان صاحب‌نظران و محققان در این حوزه و زمینه ­های مرتبط عنوان شده است. این همایش با تمرکز بر سه محور علمی_فناورانه، مدیریتی_اقتصادی و فرهنگی_اجتماعی و با حضور  امیر ناظمی، معاون وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان رئیس همایش و دیگر مدیران حوزه فناوری اطلاعات برگزار شد.

امیر شجاعان رئیس مرکز دولت الکترونیک در هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات در رابطه با ماهیت پلتفرم‌ها گفت:«پلتفرم‌ها سکوهایی هستند که فرصت بهتر دیده شدن را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند و از طریق ایجاد یک تعامل، ارزش آفرینی می‌کنند. در واقع آنچه مراکز غیرانتفاعی را سودده می‌کند همین ارزش‌آفرینی است و پلتفرم ها هم با تسهیل تراکنش، ارزش ایجاد می‌کنند. مدل کسب‌وکار پلتفرم ها مبتنی بر این است که ارزشی را در مسیر تعامل سایر کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها  فراهم ‌کنند و پلتفرم‌هایی موفق هستند که بتوانند با کاهش هزینه و نوآوری، معاملات و مبادلات را تسهیل ‌کنند»

او همچنین اهداف برگزاری این همایش اینگونه عنوان کرد:«بررسی محصولات در قالب جایزه فناوری اطلاعات برتر (فاب)، معرفی مدیران فناوری اطلاعات و شرکت ها و سازمان های تحول آفرین در سه محور علمی- فناورانه، مدیریتی- اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی، معرفی دستاوردهای برگزیده در قالب محصولات و مقالات، برقراری تعامل بین متخصصان علوم اجتماعی و مهندسی و مدیران حوزه فناوری اطلاعات، بهبود نگرش کسب‌وکارهای پلتفرمی، برگزاری نشست‌های و جلسات هم‌اندیشی در راستای توسعه نگرش کسب‌وکارهای پلتفرمی از مواردی بوده که سعی کردیم در انی همایش محقق شود.»

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در هفتمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات در رابطه با اقتصاد پلتفرمی گفت:«امروز اقتصاد پلتفرمی در دنیا مسئله مهمی است. تا امروز  اقتصاد دو دوره را پشت سر گذاشته است، دوره‌ای که تعاملات از طریق تهاتر انجام شده و  بعدتر دنیای صنعت و بانکداری باهم رشد پیدا کرد و معاملات  دوطرفه به شکل عرضه و تقاضا شکل گرفت.اما در اقتصاد پلتفرمی، اقتصاد به سمت بازارهای جورسازی حرکت کرده‌است. در این بازارها فرد در یک لحظه هم به عنوان عرضه‌کننده و هم به عنوان متقضی حضور دارد و آزادی عملی به تمام بازیگران داده می‌شود.اقتصاد پلتفرمی نوع جدیدی از اقتصاد است که از پایه با اقتصاد تهاتری و اقتصاد معاملاتی تفاوت دارد.»

او ضمن بیان اینکه پلتفرم‌های فعلی نشانه‌هایی از ایجاد اقتصاد پلتفرمی هستند نه بازیگرانی برای اقتصاد فعلی، گفت:«امیدواریم این همایش این تردید را ایجاد کند که آیا باید منتظر اتفاقات بزرگتردر زمینه اقتصاد باشیم یا خیر؟ امروز با آمدن شبکه های اجتماعی فقط یک ابزار ارتباطی به بشر اضافه نشده بلکه وارد عرصه جدیدی شدیم که در آن فیدبک گرفتن از شهروند تبدیل به ضرورت شده و لایه‌های اجتماعی و سیاسی ما دچار تغییر شده است.»

او در ادامه گفت:«با اقتصاد پلتفرمی ‌شاهد شکل‌گیری مفاهیم جدیدی مثل بازارسازی و جورسازی هستیم حتی مفهوم  اشتغال هم تغییر خواهد کرد. اقتصاد پلتفرمی چالش‌هایی را مثل تغییر مفهوم اشتغال پیش روی حاکمان قرار می دهد که باید برای آن‌ها تدابیری اندیشیده شود.»

رضا اربابیان، مدیرعامل و بنیانگذار پلتفرم شیپور نیز در رابطه با استراتژی‌هاو رویکردهای این پلتفرم در همایش گفت:« ما سعی کردیم در شیپور بر روی شفافیت و اعتماد محیط شیپور و در عین حال راحتی کاربر تمرکز کنیم. در حال حاضر به ثبات لازم رسیده‌ایم. هم سطح بودن نظر کارکنان در زمینه بیان مشکلات در شیپور همواره وجود داشته است و هر ایده و انتقادی از هر شخص به راحتی پذیرفته می‌شود. اما ارزیابی عملکرد ما در دو قالب از بالا به پایین و از پایین به بالا انجام می‌گیرد.»

او در رابطه با فواید وجود رقیبی مانند دیوار گفت:«رابطه خوبی با دیوار داریم و در حال حاضر مسیرهایمان از هم متفاوت شده است ولی همدیگر را رصد می‌کنیم. اگر دیوار نبود کیفیت خدماتمان به خوبی امروز نبود و وجود رقیب در پیشرفت یک پلتفرم بسیار موثر است  بیشترین چالش‌های ما در شیپور و سایر پلتفرم‌ها مبحث نیروی انسانی و مهاجرت آن‌ها است. ما سعی کردیم محیط خوبی برای کارکنان فراهم آوریم تا از خروجشان جلوگیری کنیم ولی همچنان بازهم نیروها در حال خروج از کشور هستند.»

مطالب مرتبط:

دیوار آی‌هوم را خرید
بررسی اطلاعات هویتی آگهی‌دهندگان در دیوار
گزارش دیوار از صنعت ۹ میلیارد دلاری دست دوم

او ادامه داد:«سیاست گذاری سالانه برای برنامه‌ها در صنف ما قدیمی شده است و با یک لحظه غفلت، عقب‌افتادگی زیادی تجربه خواهیم کرد. در حال حاضر در شرایط سختی به‌سر می‌بریم و باید سعی کنیم جذب سرمایه نداشته باشیم و یا اینکه کسب‌وکارمان، خود درآمدزا باشد درحال حاضر فقط نمی‌توان بر روی ایده سرمایه جذب کرد به این دلیل که ریسک بالایی دارد.»

بنیانگذار شیپور در رابطه با  برنامه‌های آینده شیپور گفت:« در حال حاضر در حوزه‌های وسیعی و متنوعی خدمت ارائه می‌دهیم و هر بخش آن بیزنس وسیعی به صورت بالقوه دارد اما تمرکز ما فعلا بر روی شیپور است. روزانه حدود ۲میلیون نفر و ماهیانه ۱۳۰۰۰هزار نفر از سایت ما بازدید دارند و ۲۵۰ نفر در پرسنل شیپور مشغول به فعالیت هستند و حدود ۲میلیارد هزینه‌های ماهیانه شیپور است که پوشش می‌دهیم.»

در انتهای این همایش جایزه مدیران برتر فناوری اطلاعات با عنوان مبفا به مدیران برگزیده این حوزه و جایزه فاب با عنوان جایزه ملی فناوری اطلاعات برتر، به محصولات و شرکت‌های تحول‌آفرین اهدا شد. در بخش مدیران برتر، جایزه مبفا به سید صابرامامی از شرکت مبین بانک کیش، سید امین حسینی سنو از مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه  فردوسی مشهد، سید حامد قنات پور از شرکت ارتباط فردا و رضا جمالی مدیر فناوری اطلاعات بیمه تعاون اهدا شد.

در بخش  محصول منتخب، جایزه ملی فاب به اپلیکشین سامانه چرخ، پلتفرم لینکپ، محصول پارس پک از پارس پردا سیستم، محصول چهارچرخ از ویرا فناوری سورن، محصول ایماژ رایور ، واکاویکه و محصول پلتفرم ابری ارتباط چند مسیری در لایه کاربردی اهدا شد. همچنین فاب برنزی به محصول کنکاش از شرکت علوم سبز ، فاب نقره ای به محصول بیداد از شرکت راهکار هوشمند مهام کاسپین و فاب طلایی به محصول سکوک از شرکت نگین توسن اهدا شد .همچنین محصولات، اپلیکشین اپچار، مدیریت فرآیند به‌سا، اسنپ روم، محصول ای اس بی، محصول مدیریت پروژه، اسمارت پارکینگ، تروب، زیست‌اپ در این همایش  شایسته تقدیر شناخته شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.