سیاست‌های مالیاتی استرالیا، داد استارتاپ‌ها را درآورده!

گزارشی از یک باگ مالیاتی که بنیان‌گذاران استارتاپی در استرالیا را ناامید کرده است

طبق گزارش اخیری که وب‌سایت استارتاپ‌جینوم (startup Genome) منتشر کرده است، در سال‌های اخیر سیدنی و ملبورن از نظر شاخص نوآوری و تکنولوژی و شرایط اکوسیستم استارتاپ‌ها در پایین‌ترین رنکینگ جهانی کشورهای توسعه یافته قرار دارند. بنا به این گزارش دولت هم برای رفع این نگرانی‌ها در اکوسیستم استارتاپی استرالیا تقریبا کاری نکرده ‌است.

استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک در رشد ساختار اقتصاد یک کشور تاثیر به سزایی دارند. دولت‌ها با داشتن سیاست‌های درست می‌توانند به کارآفرین‌ها انگیزه‌دهند که در مسیر خود پیش بروند. کارشناسان فناوری می‌گویند دولت‌ها باید در زمینه سیاست نوآوری قاطعانه عمل کنند. تحلیل‌گران استارتاپی معتقدند اگر استرالیا نوآوری را در کشور خفه کند و از بنیانگذاران جاه‌طلب و صاحبان ایده‌های نوآور پشتیبانی نکند این کشور روح کارآفرینی خود را از دست می‌دهد.

برچسب نرخ کارآفرینی

یکی از دلایل سقوط صنعت کارآفرینی در استرالیا، مالیات‌های قابل‌توجهی است که دولت این کشور برای اکوسیستم‌های استارتاپی شهرهای مختلف آن در نظر گرفته است. بنیانگذاران استرالیایی درصورتی که بخواهند کسب‌وکار خود را به فروش برسانند با CGT یا همان مالیات بردرآمد سرمایه روبرو خواهند شد. باتوجه به شرایط نامطلوبی که توسط دولت استرالیا ایجاد شده‌است، استارتاپ‌ها به سمت منفعل بودن پیش می‌روند. اکوسیستم استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک کمک بزرگی به اقتصاد کشور هستند، استارتاپ‌ها باعث ایجاد هزاران فرصت شغلی در یک کشور می‌شوند و همچنین به تولید ناخالصی کشور کمک می‌کنند، اما برای اینکه بتوانند به کار خود ادامه بدهند به حمایت مالی سرمایه‌گذاران نیاز دارند.

تحقیقاتی که خبرگزاری چندملیتی PWC در استرالیا انجام داده است نشان می‌دهد اکوسیستم استارتاپی استرالیا تا سال ۲۰۳۳، حدودا ۵۴۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد. هم‌چنین استارتاپ‌های استرالیا می‌توانند ۱۰۹ میلیارد دلار (معادل ۴درصد تولید ناخالصی داخلی این کشور) به اقتصاد آن کمک کنند، اما با توجه به شرایط موجود در این کشور، بنیان‌گذاران انگیزه خود را برای شروع کسب‌وکارهای نوپا از دست می‌دهند. کارشناسان می‌گویند دولت استرالیا می‌تواند برای ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران و اکوسیستم استارتاپی طرح‌های مانند ESIC (provides early-stage investors capital) را در نظربگیرد. در طرح ESIC استارتاپ‌های early-stage شامل معافیت مالیاتی می‌شوند. این طرح را می‌توان به عنوان پاداش بنیان‌گذارنی که کسب‌وکار خود را شروع می‌کنند درنظر گرفت، اما بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای بزرگتر و یا سرمایه‌گذارن اولیه شامل این طرح نمی‌شوند.

منتقدان می‌گویند دولت استرالیا با داشتن سیاست درست و عادلانه در سیستم مالیاتی می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا کسب‌وکار خود را شروع کنند. اما در حال حاضر کشور استرالیا در سیستم CGT  ضعیف عمل می‌کند.

طرح تنفس کارآفرینان چیست

دولت انگلستان برای ایجاد انگیزه در کارآفرینان طرحی به نام تنفس کارآفرینان (Entrepreneurs’ Relief) در نظر گرفته‌ است. در این طرح میزان مالیات پرداختی کارآفرینان بابت دارایی کسب‌وکارشان تا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. اما در استرالیا، استارتاپ‌های در حال خروج و سرمایه‌گذارانی که سهام خود را واگذار می‌کنند شامل مالیات می‌شوند. برخلاف کشور انگلستان، دولت استرالیا امتیاز کمی برای کسب‌وکارهای کوچک و اکوسیستم استارتاپ‌ها درنظر گرفته است.

در استرالیا طبق طرح ESIC سرمایه‌گذاران را می‌توان از CGT معاف کرد، اما این طرح شامل بنیانگذاران نمی‌شود که این مسئله به یک چالش برای رونق استارتاپی این کشور تبدیل شده است.

کارشناسان اعتقاد دارند این روزها دانش، فناوری و نوآوری جزء صادرات اولیه اقتصاد یک کشور به شمار می‌آید. آخرین چیزی که باید به عنوان یک ملت انجام دهیم، ناامید کردن افرادی است که نیروی محرک این صادرات به شمار می‌آیند.

ترجمه: زهرا قنبری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.