پرزرق‌و‌برق‌ترین سایت‌های ایران/ مهم‌ترین سایت‌ها فروش آنلاین طلا

نگاهی به فروشگاه‌های آنلاین طلا و جواهر ایران که با محتوای خوب و شفافیت قیمت در حال تبدیل شدن به رقبایی جدی برای بازار سنتی این صنعت هستند

اگر کسی در سایت‌های آنلاین فروش طلا و جواهر چرخی بزند شاید بهتر درک کند چرا در دو سه سال اخیر طلافروش‌های سنتی و در راس همه آن‌ها اتحادیه طلا و جواهر تهران تا این حد مخالف سرسخت فروش آنلاین طلا در اینترنت بوده است. آنلاین‌فروش‌های طلا، با ترکیب عکاسی حرفه‌ای، گرافیک و طراحی اصولی سایت، محتوای درست و از همه مهم‌تر قیمت‌های شفاف به رقیبی سرسخت برای مغازه‌ها و برندهای مغازه‌ای طلا و جواهر تبدیل شده‌اند.

تا همین یک سال پیش یکی از سنتی‌ترین و قدرتمندترین اتحادیه‌های صنفی کشور، پا در یک کفش کرده بود و می‌گفت فروش آنلاین طلا و جواهر ممنوع مطلق است و کسی حق ندارد با هر بیزنس مدلی وارد این کار شود. اما در نهایت سایت‌ها و پلتفرم‌هایی که در این حوزه راه افتاده بودند توانستند مجوز فعالیت خود را بگیرند و با شرط و شروط پای استارتاپ‌ها، سایت‌ها و پلتفرم‌ها را به یکی از خاص‌ترین بازارهای کشور باز کنند. حالا که راه باز شده نام‌ها و برندها و رقبای زیادی به میدان آمده‌اند و در این شلوغی نبرد بر سر تصاحب صدر جدول بازار فروش آنلاین طلا و جواهر هم وارد مرحله داعش شده است. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به مهم‌ترین نام‌های آنلاین بازار طلا و جواهر کشور.

 

سنجاق و سلبریتی‌هایش

یکی از اولین نام‌هایی که در حوزه فروش آنلاین طلا برای بسیاری آشنا شد، نامی آشنا بود که بیشتر با سینما و تلویزیون پیوند داشت. شاهرخ استخری که شعب متعدد فیزیکی فروش حضوری طلا و جواهر را اداره می‌کرد خیلی زود وارد بازار آنلاین طلا هم شد و با راه‌اندازی سایت سنجاق به یکی از اولین فروشگاه‌های آنلاین طلای کشور تبدیل شد. اگرچه سنجاق بر خلاف اولین بودنش نتوانست نوآوری‌های چندانی در حوزه فروش آنلاین بکند اما ورود زودهنگامش و برندینگ خوب روی نام و نشانش آن را به یکی از رقبای جدی بازار آنلاین بدل کرده است.

اگر در سایت سنجاق چرخی بزنید متوجه بزرگی ابعاد بیزنس پشت آن خواهید شد اگرچه که ممکن است از فقر محتوا و برخی عکس‌های آرشیوی آن توی ذوق‌تان بخورد. انگشتر و دستبند و گوشواره و گردنبند هم مهم‌ترین محصولات عرضه‌شده در سنجاق هستند. خبری هم از فروش سرویس یا همان ست سنتی طلا در سنجاق نیست.

 

دیجی‌زرگر و چهره استارتاپی‌اش

دیجی‌زرگر را شاید بتوان استارتاپی ترین چهره فروش آنلاین طلا دانست. کسب‌وکاری که به شکل معمول استارتاپ‌ها پا گرفته و جذب سرمایه کرده و جلو آمده ولی هنوز برخلاف ذات استارتاپی‌اش نتوانسته رشد قابل توجهی بکند. شاید اوضاع بد اقتصادی طبقه متوسط در دو سال گذشته و حذف برخی خریدهای غیرضرور از سبد خانوار آن‌ها یکی از دلایل این ناکامی باشد.

با این حال وقتی سایت دیجی‌زرگر را بالاپایین کنید شاید با خودتان فکر کنید که انتظار از استارتاپی‌ها برای طراحی یک سایت با یوآی و یوایکس چشم‌نواز خیلی بیشتر از این بوده است. دیجی‌زرگر کسب‌وکاری بود که به نظر می‌رسد از اصفهان شروع کرد اما حالا در تهران مستقر است و برای رقابت با نام‌های آنلاینی که خود از فضای به شدت سنتی بازار طلا و جواهر می‌آیند کار سختی را در پیش دارد.

 

طلاکده و سنت تبریز

یکی از سایت‌های قابل قبول فروش آنلاین طلا و جواهر را می‌توان در تبریز سراغ گرفت. کسب‌وکاری که اگرچه در سایش از مجوزهای مختلف از جمله نظام‌صنفی رایانه‌ای خبری نیست و کمی برای خرید از آن ممکن است دچار تردید شوید اما هم طیف متنوعی از محصولات در بازه‌های قیمتی مختلف را ارائه کرده و هم مهم‌تر اینکه امکان خرید اقساطی دارد.

طلاکده همان‌طور که از تبریزی‌ها انتظار می‌رود از ست و نیم‌ست گرفته تا طلای کودک را می‌فروشد. تقریبا هرچه بخواهید و با هر بودجه‌ای. البته که طلاکده هم در حوزه تولیدمحتوا و به‌ویژه عکس و امکان مقایسه به شدت می‌لنگد.

 

هنزاگلد و بازار زرگرها

شاید بتوان گفت کامل‌ترین بازار فروش آنلاین طلا. فروشگاهی آنلاین که برخلاف بسیاری از آنلاین‌فروش‌های دیگر که از بالاشهر تهران می‌آیند، درست در بازار بزرگ تهران و بازار مشهور زرگرهای آن مستقر است. سایتی که به نظر می‌رسد واقعا یک فروشگاه تماما اینترنتی است و شعبه فیزیکی ندارد.

هنزاگلد محتوای کاملی دارد. وبلاگی که برای آماتورهایی که به دنبال سر درآوردن از دنیای مرموز طلا و جواهر هستند هم اطلاعات پایه‌ای و تخصصی خوبی دارد. استفاده از جشنواره‌های فروش و تخفیف‌های دوره‌ای هم نشان می‌دهد این کسب‌وکار آنلاین اگرچه وسط سنتی‌های نشسته اما با روش‌های آنلاین خوب آشناست.

طلاباش و مدرنیسم فرشته!

کسب‌وکاری که چند ماه پیش در خیابان فرشته و در یکی از معروف‌ترین مراکز خرید آن راه افتاد خیلی زود وجه تمایزهای خود را با رقبایش آشکار کرده است. محتوا و عکس‌های حرفه‌ای و بیزنسی که نشان می دهد بنیان‌گذاران آن، این صنعت پرزرق‌وبرق را خوب می‌شناسند

طلاباش یک دلتفرم واقعی برای صنعتی است که بیش از هر زمان دیگری در حال فاصله گرفتن از برندها و نام‌های مغازه‌ای و روی آوردن به نام‌ها و برندهای طراحان و ایده‌پردازان است. در طلاباش می‌توانید طراحان جوان و اغلب تازه‌کاری را بیابید که محصولات متنوعی را با طراحی‌های خلاقانه خود ارائه داده‌اند.

طلاباش در حال حاضر میزبان بیش از ۵۰ طراح مختلف طلا و جواهر است که هر یک بین ۵ تا ۹۰ محصول مختلف را در طلاباش می‌فروشند. یک بازار تقریبا کامل که نقطه قوتش به‌روزرسانی لحظه‌ای قیمت‌ها با توجه به تغییرات قیمت جهانی و داخلی طلاست و البته یکی از نقاط ضعفش هم این است که گواهی هیچ نهاد یا مرجع معتبری در سایت آن به چشم نمی‌آید.

 

برندهای مغازه‌ای: ساعتچی‌ها در وب

در کنار نام‌هایی که آمد برخی گالری‌های معروف تهران تلاش کرده‌اند نسخه آنلاین خود را هم در فضای وب راه بیندازند. فروشگاه‌های آنلاینی چون گالری ربیعی، گالری ربیعی، تریص و ساعت‌چی شاید معروف‌ترین این برندهای مغازه‌ای باشند که به دنیای فروش اینترنتی خوشامد گفته‌اند. به‌خصوص ساعت‌چی‌ها که هم هاتف و هم علی‌ آن‌ها در اینترنت با یکدیگر رقابت می‌کنند و به پشتوانه برند و البته خزانه‌های پروپیمان فیزیکی خود گران‌ترین و چشم‌نوازترین محصولات طلا و جواهر را اینترنتی می‌فروشند.

نام‌هایی چون پرسته، آی‌تی زر و حتی دیجی‌کالا که همه‌چیزفروش معروف اینترنت است در بازار طلا و جواهر آنلاین حضور دارند و هر یک تلاش دارند مزیتی رقابتی برای خود تعریف کنند. از تضمین فروش امن گرفته تا امکان بازگشت کالا بعد از هفت روز.

هنوز هم برای یک پرسش ساده درباره قیمت یک انگشتر پشت ویترین طلافروشی‌ها باید منتظر اذن ورود و باز شدن قفل در آن‌ها بمانید و وقتی هم قیمت را می‌گیرید از جزییات خبری نیست… اما در دنیای آنلاین فروش طلا، تنوع و عمق محتوا همه این دردسرهای را حل کرده هرچند هنوز تا رسیدن به نقطه اطمینان و اعتماد مطلوب، که برگ برنده بسیاری از طلافروش‌های قدیمی است راه زیادی پیش‌روی بازار آنلاین طلا و جواهر است. فعلا در خط شروع رقابت داغ آنلاین‌ها هستیم…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.