کاروان در منزل ماند
کاروان استارتاپی که به دلیل عدم جذب سرمایه از ادامه راه بازمانده است
استارتاپ کاروان استارتاپی است که کار خود را در حوزه تورهای گردشگری و طبیعتگردی در سال 93 شروع میکند ولی به دلیل عدم جذب سرمایه از ادامه راه باز میماند. با دومان سلطانی یکی از بنیانگذاران این استارتاپ هم صحبت شدیم تا بیشتر از دلایل عدم موفقیت کاروان بدانیم.
از شکلگیری ایده کاروان بگویید؟
در سال 93 با یکی از دوستانم کیوان پوریاور استارتاپ کاروان را راه انداختیم. من در حوزه فروش و بازاریابی فعالیت میکردم و کیوان نیز برنامهنویسی انجام میداد. ما هر دو کوهنوردی میکردیم و بنا به علاقه خودمان تصمیم گرفتیم در حوزه گردشگری کاری انجام دهیم. در ابتدا بر روی ایونتهای طبیعتگردی و گردشگری کار را شروع کردیم به تدریج کار را به برگزاری تورها و موضوعات مرتبط با اکوتوریسم گسترش دادیم.
در کاروان چکار میکردید چه خدماتی ارائه میدادید؟
کاروان یک مارکت پلیس برای تورهای گردشگری و طبیعتگردی بود. در کاروران ما تورهای طبیعتگردی که توسط آژانسهای مختلف برگزار میشد را معرفی میکردیم. همچنین در سایت امکان مقایسه تورها وجود داشت و افراد میتوانستند از بین آنها انتخاب کنند و به صورت آنلاین تورها را خریداری کنند. ما با آژانسهای با سابقهای کار میکردیم و اکثر آنها به صورت آفلاین فعالیت میکردند و ما در کاروان امکانی را برای فروش آنلاین تورها برایشان فراهم آورده بودیم. به این ترتیب که اطلاعات کاملی براساس مقصد و درجه سختی تور و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار افرادی که قصد طبیعتگردی داشتند قرار میدادیم. یکی از اهداف ما ایجاد فرهنگ سفرکردن بسته به مکانی که تور برگزار میشد بود. در سال 93 بخش اصلی هدف ما از این استارتاپ فرهنگسازی بود. بر همین اساس به تولید محتوا در این حوزه میپرداختیم.
تا چه سالی این روند را ادامه دادید؟
تا اواخر اسفند 96 به این روند ادامه دادیم ولی به دلیل اینکه موفق به جذب سرمایه گذار نشدیم و بیشتر هزینهها را خودمان تامین میکردیم موفق نشدیم این بیزینس را ادامه دهیم و آن را به حالت تعلیق در آوردیم. اگر سرمایه جذب میکردیم قطعا کار را ادامه میدادیم. البته حتما به سمت فروش تورهایی مانند کیش و مشهد و تورهای معمول نیز تغییر جهت میدادیم.
در مدتی که فعالیت میکردید چقدر تور فروختید و فکر میکنید علاوه بر سرمایه چه چیزی باعث شد که نتوانید راه را ادامه دهید؟
به صورت ماهانه حدود 7 تا 10 تور میفروختیم. فکر میکنم زمانی که کار را شروع کردیم تقاضا برای این نوع تورها وجود نداشت و اگر به عقب برمیگشتم بر روی تورهای طبیعتگردی کار نمیکردم و تورهای معمولی مانند کیش، مشهد و شیراز و غیره را ارائه می دادم که خواهان بیشتری دارد. و این حوزه هم برای آژانسهای مسافرتی و هم برای گردشگران ناآشنا بود.
فکر نمی کنید شاید موفق نشدهاید که خدمات را به مخاطبان اصلی تورهای طبیعتگردی معرفی کنید؟
به نظر من مشکل اصلی مخاطبان نبودند بلکه برگزارکنندگان تورها بودند؛ چرا که طبیعتگردی به آن شکلی که ما به آن باور داریم کماکان هم اتفاق نمیافتد. اکثر تورهای طبیعتگردی که در حال حاضر برگزار میشود با ذات اصلی آن متفاوت است و حرفه ای نیست. و کسانی که هدف ما بودند طبیعتگردهای حرفهای بودند که آنها خودشان هم بدون تور میتوانستند طبیعتگردی کنند و وقتی که تورها را از کاروان میخریدند متوجه میشدند خدماتی که از تور دریافت میکنند با نگاهی که آنها از طبیعتگردی دارند متفاوت است. این خلایی بود که در برگزارکنندگان تورهای طبیعتگردی وجود داشت که درک درستی از طبیعتگردی نداشتند. البته در حال حاضر بازار تورهای طبیعتگردی تغییر کرده است و تقاضا برای آن افزایش پیدا کرده است و ما با اینکه آپدیت جدیدی بر روی سایت نداریم هفتهای 5 الی شش تماس داریم.
با توجه به اقبالی که در حال حاضر برای تورهای طبیعتگردی ایجاد شده است آیا قصد ندارید این کار ادامه دهید؟
در واقع این کار همیشه در ذهنم به شکل یک پروژه ناتمام باقی مانده است و یک روزی به دلیل اینکه جز علاقههای شخصی است آن را ادامه خواهم داد و در حال حاضر بیشترین مشکل در جذب سرمایه است.
مطالب مرتبط:
-
دومینوی جذب سرمایه در استارتاپهای گردشگری سیلیکونولی
-
ژاپن پلتفرم گردشگری مبتنی بر بلاکچین راهاندازی میکند
-
اعطای جایزه تعالی گردشگری و جشنواره طراحی بستهبندی خلاق و فرهنگی
گفتوگو: آزاده خیرآبادی