کارآفرینی از «شام کشف راز قتل»

داستان راه‌اندازی کسب‌وکار برگزاری رویدادهای تجاری در سخت‌ترین شرایط اقتصادی 

در سال ۲۰۰۸ درست در دورانی که به‌دلیل کاهش رشد اقتصادی در مالزی افراد بسیاری در حال از دست‌دادن شغل خود بودند، «هانیز لام» تصمیمی شجاعانه گرفت و شرکت «Best Events» را تاسیس کرد.

شرکت بست ایونت که هانیز تاسیس کرده، محلی برای طراحی و برنامه‌ریزی اجرای رویدادهای کاری است که خدمات خود را در سراسر مالزی به مشتریانش عرضه می‌کند. خانم هانیز شرکت را در کوالالامپور مستقر کرده و امروز موفق شده خود را به‌عنوان یکی از چهره‌های شناخته‌شده در این حوزه معرفی کند و شرکتی هم که تاسیس کرده رویدادها را برنامه‌ریزی می‌کند و با رسانه‌ها ارتباط نزدیک دارد. این کارآفرین موفق نخستین تجربه شغلی‌اش را در یک فروشگاه لوکس فرانسوی در کوالالامپور به‌دست آورد و پس از آن بود که درگیر راه‌اندازی دفتر مرکزی شرکت در مالزی و به‌عنوان عضوی از گروه ارتباطات مشغول به کار شد. اینک او ۱۰سال سابقه موفق در این زمینه و برای اجرای رویدادهای محلی و بین‌المللی دارد.

خانم هانیز درباره کارش و اینکه چگونه وارد صنعت مدیریت رویدادها شده، می‌گوید: «در واقع این حوزه، من را پیدا کرد. من در شغل قبلی خودم بایستی با رسانه‌ها کار می‌کردم و برنامه‌های نمایش مد را ترتیب می‌دادم و به این ترتیب به‌سرعت یاد گرفتم که چگونه امور پشتیبانی، افراد، جزئیات کارها و سایر موارد ضروری را سازماندهی کنم. همین تجربه بود که به من در راه‌اندازی شرکت خودم کمک کرد. از طرفی من در رشته بازرگانی تحصیل کرده و موضوع بازاریابی را بسیار دوست دارم، گرچه فکر می‌کنم تحصیلات به تنهایی نمی‌تواند کسی را برای انجام کارهایش کمک کند، اما من نخستین تجربه سازماندهی و ارتباطات را در شغل و مسئولیت کاری خودم به‌دست آوردم. در آن شغل بود که رؤسایم من را به‌خوبی راهنمایی کردند، چراکه آن راهنمایی‌ها برای انجام وظایف شغلی‌ام ضروری بود.»

 

او تاکید می‌کند: «در اختیار داشتن موقعیت مسئول یک کسب‌و‌کار، آدم را در شرایط متفاوتی قرار می‌دهد. در چنین وضعیتی است که فرد به کارش بیش از خودش اهمیت می‌دهد و این یکی از همان مواردی است که تحصیلات، افراد را برای آن آماده نمی‌کند، بلکه در جریان تجربه کاری به‌دست می‌آید. به همین دلیل ما در شرکت، کارگاه آموزش تجارب شغلی را برگزار می‌کنیم.»

هانیز ادامه می‌دهد: «سال ۲۰۰۸ درست هشت سال پس از نخستین تجربه شغلی‌ام، شرکت بست ایونت را تاسیس کردم. آن زمان، کمی احساس خستگی می‌کردم و می‌دانستم که نیازمند زمان بیشتری هستم تا بتوانم مهارت‌هایم را افزایش دهم و بیشتر اوقاتم با را خانواده‌ام بگذرانم، از طرفی نیاز داشتم که از فضای صنعت مد خارج شوم تا ببینم آیا فرصت‌های دیگری هم در سایر حوزه‌ها وجود دارد. چون در حوزه برگزاری رویدادهای محلی افراد زیادی مشغول به کار هستند تصمیم گرفتم درباره اینکه شرکت من چه چیز منحصربه‌فردی را می‌تواند در این حوزه عرضه کند تحقیق کنم. در جریان تحقیقاتم متوجه شدم که کسی در زمینه مراسم خاص همچون «شام کشف راز قتل» کاری انجام نداده، بنابراین کارم را از این موضوع شروع کردم و در ادامه، به کار سازماندهی جشن‌های کودکان و مراسم عروسی و رویدادهای سازمانی رسیدم. در واقع وقتی که کسب‌وکار شروع می‌شود، باید به‌دنبال بهترین مسیر برای کسب درآمد شرکت بود و به همین دلیل من هم برگزاری انواع مختلف رویدادها را انجام دادم.»

شرکت خانم هانیز گاهی چندین ماه روی انجام برنامه یک رویداد کار می‌کند تا نسبت به انجام دقیق همه امور یقین پیدا کند. گرچه بعضی اوقات برخی وقفه‌ها در کار پیش می‌آید، اما آن‌ها خود را برای مقابله با چنین شرایطی آماده کرده‌اند تا اثرات جنبی آن را کاهش دهند. نکته مهم در کار او، این است که تلاش می‌کند رویدادها را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که شرکت‌کنندگان نیز احساس مشارکت در برنامه‌ها را داشته باشند و هر رویداد را با بودجه کم و توقعات معقول انجام دهند.

داستان‌های کارآفرینی:

کارآفرینی کنار رودخانه

از قهرمان بدون پا یاد بگیریم

چرا کف سر زنان موفق صاف است؟
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.