با بهره‌مندی از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان می‌توان زمینه فعالیت‌های فناورانه دانشجویان را مهیا کرد

رییس دانشگاه تهران در رویداد فناورانه از دانشگاه تا بازار

با تاکید بر بهره مندی از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان می­‌توان زمینه فعالیت‌های فناورانه دانشجویان را مهیا کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، صبح امروز سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه در نخستین رویداد فناورانه از دانشگاه تا بازار در مکان سالن اجتماعات اندیشه کوی دانشگاه با ابراز خرسندی از تلاش کارکنان دانشگاه و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مستقر در دانشگاه، تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان رویداد مذکور را با عنوان از دانشگاه تا بازار برنامه ریزی و اجرا کرده اند.

رئیس دانشگاه تهران، با اشاره به سال جاری به عنوان سال دانش‌بنیان تاکید کرد: باید برای تحقق تولید کارآمد و دستیابی به اشتغال کار آفرین از پتانسیل شرکت های دانش بنیان بهره برد.

وی، فرایند کارآفرینی را در سه مرحله توصیف کرد و گفت: نخستین قدم برای رسیدن به محصولات کارآفرینانه بحث خلاقیت و ایده های بدیع و نو است، بعد از شکل گیری ایده های نو، باید  ایده های نوین در قالب یک محصول یا خدمت جدید عرضه شود .

این مقام مسوول، فرایند ذکر شده را نوآوری دانست و تصریح کرد: در کنار فعالیت های نوآورانه صاحبان کسب کار با فعالیت های مخاطره جویانه و ریسک پذیر خلا های بازار را شناسایی و برای رفع این خلا ها با شکار فرصت های جدید محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه می کنند .

رئیس دانشگاه تهران فرایند ذکر شده را کارآفرینی خواند و یاد آور شد: برای مشاهده فرایند و چرخه کارآفرینی مکمل، به اجرا در امدن سه گام ذکر شده ضروری است.

مقیمی، اقدام مسئووان و کارکنان دانشگاه تهران را ستودنی خواند و افزود: همه تلاش بر این است تا با بهره بردن از اوقات فراغت دانشجویان زمینه برای فعالیت های فناورانه مهیا شود، چرا که این فعالیت ها به عنوان نخستین گام برای دستیابی به دانشگاه کارآفرین در سیاست ها و برنامه های مجموعه خوابگاه های دانشگاه تهران،  مورد توجه است .

وی یادآور شد: برای فراهم شدن ماده خام و اولیه فرایند کارآفرینی نیازمند ایده هستیم، با متداول شدن فرهنگ ایده پردازی در جمع دانشجویان، ایده های جدید نیز ارایه و مرحله دوم فرایند کارآفرینی یعنی نوآوری آغاز می شود. نکته سوم به عنوان رویداد از دانشگاه تا بازار حلقه اتصالی میان ایده پردازان دانشگاهی را با افراد آگاه و مطلع از تئوری ها و مدل های مختلف به منظور ایجاد ایده های بدیع مهیا می کند. در این صورت افراد علاقه مند به فعالیت در حوزه کسب و کار ایده های مبتنی بر آموخته های خود را عرضه و منجر به ارتقای شرکت ها و تاسیس کسب کار های جدید خواهند شد.

رئیس دانشگاه تهران، تاکید کرد: این رویداد تلاشی به منظور اتصال واقعی میان محیط های خلاقانه دانشجویی و کسب و کار ها به شمار می رود.

مقیمی، تصریح کرد: مطالعات صورت گرفته نشان می دهد در فرایند کارآفرینی الزاما کارآفرینان ایده پردازان ماهر و قهاری نبوده و کسانی که فعالیت های نوآورانه انجام می دهند به طور حتم انسان هایی خلاق نیستند، در واقع نمی توان از  افرادی که فعالیت های کارآفرینانه را آغاز کرده اند انتظار خطور ایده های جدید به ذهن داشت.

این مقام مسوول، توان تبدیل یک ایده به محصول یا خدمت نوآورانه، توان رقابت پذیری، توان ریسک پذیری و تبدیل ایده های نوآورانه به محصول یا خدمت بازاری را از جمله ویژگی های افراد در گروه های خاص دانست و ادامه داد: فرآیند مذکور فرایند مکمل است که مهارت هایی متناسب با هرکدام از مراحل ذکر شده به شمار می­رود. وی، افکار و ایده های جوانان و نوجوانان را بلند و تحلیلی دانست و خاطرنشان کرد: طوفان مغزی در مطالعات مدیریت روشی مناسب برای اتخاذ تصمیم بهینه محسوب می­شود تا ما بتوانیم با بهره گیری از الگو های مختلف به تصمیمی رضایت بخش دست ­یابیم. در این صورت افراد فارغ از واقعی بودن ایده های خود، ایده های بلند پروازانه و تخیلی را نیز مطرح خواهند کرد.

رئیس دانشگاه تهران، آثار و پیامد های برخی ایده های تمسخر آمیز را ارزشمند خواند و افزود: مطالعات نشان می­دهد در مرحله ای که برخی ایده های تخیلی مطرح می­شود، با تغییر و تحولات صورت گرفته این ایده های عملی به کار گرفته شده  آثار و پیامد های ارزشمندی را از خود به جای می­گذارند.

مقیمی در پایان با اشاره به تلاش برای ایجاد انگیزه در دانشجویان به منظور ارایه ایده های جدید، ابراز امیدواری کرد: اتصال و ارتباط دانشجویان مستعد و برخوردار از ایده با کسب و کار های متنوع، رشد و تعالی صنعت و رونق بازار کار را در کشور، تضمین­ کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.