میلاد منشی پور که همزمان با بازگشایی سهام تپسی برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در بازار سهام سخن می‌گفت به درآمد ۶۸۰ میلیارد تومانی این شرکت تا پایان سال اشاره کرد و گفت: رشد تپسی هم در هسته اصلی کسب و کار یعنی تاکسی اینترنتی و هم در حوزه‌های جدید مثل فین‌تک اتفاق خواهد افتاد.

به گفته منشی پور سرویس لاین ، سرویس‌های بین شهری و فرودگاهی و سرویس حمل بار درون شهری ( تپسی پک ) طی چند ماه آینده آغاز به کار خواهند کرد.

منشی پور نیاز مردم به کسب و کارهای پلتفرم محور را مهمترین سرمایه این نوع شرکتها دانست و گفت : کسب وکارهای پلتفرم محور هرچند ابتدا در کشورهای غربی ایجاد شدند اما برای کشورهایی مثل ایران، مصر و پاکستان که بهره‌وری پایینی از ثروت دارند بسیار مناسب است.

بنیانگذار تپسی با اشاره به اینکه سوپراپ‌ها در تمام کشورهای دنیا از جمله همسایگی ایران در حال رشد هستند گفت که بسیاری از سرویسهایی که مردم به صورت آفلاین از آنها خدمات می‌گیرند قابلیت ارایه به صورت آنلاین را دارد از خرید دارو در داروخانه گرفته تا انواع خریدهای دیگر.

منشی پور در مورد نقش رانت در رشد شرکتها در ایران گفت : در زمینه کسب وکارهای پلتفرمی اگر واقعا سرویس مناسبی به کاربران ارایه نشود مردم از آنها استفاده نمی‌کنند و عقل جمعی با کسی تعارف ندارد. به گفته وی نمونه سرویسهایی در ایران که ممکن است بر اساس رابطه شکل گرفته و حتی تبلیغات وسیع تلویزیونی هم کرده باشند نشان میدهد مردم تا زمانی که سرویس خوب بدهید از سرویس شما استفاده می‌کنند.

او پایه استارتاپ‌هایی چون تپسی را بر اساس نیروی انسانی دانست و گفت: نیروی انسانی تعیین‌کننده رشد است و ما تا جایی که در توانمان بوده در راندهای مختلف کارکنان را سهام‌دار کرده‌ایم که این شامل بیش از ۷۰ نفر از پرسنل تپسی می‌شود. به گفته منشی‌پور مجموع سهام پرسنل و مدیران تپسی به ۴۳ درصد سهم شرکت می‌رسد که از این میان سهم پرسنل ۶ تا ۷ درصد است.

منشی پور همچنین با اشاره به اینکه شرکتهایی چون تپسی کارشان فروش تکنولوژی نیست بلکه هدف تغییر رفتار مردم است گفت: وقتی تغییر رفتار مردم ایجاد شود به راحتی باز نمی‌گردد نمونه این موضوع را در تاریخ سه ساله تپسی در برهه افزایش قیمت بنزین و یا دوران کرونا شاهد بودیم که تعداد سفرها کاهش یافت ولی بعد از اینکه شرایط به حالت عادی برگشت دوباره میزان استفاده از سرویس افزایش یافت. بنابراین این تغییر رفتار بیشتر از هر ماشین‌آلات و زمینی، برای شرکت مشابه ثروت است.

منبع: فردای اقتصاد