تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش چیست؟

با وجود محبوبیت بسیار بالای بیت‌ کوین به‌عنوان اولین و مهم‌ترین ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهان، از همان ابتدا ایراداتی به آن وارد بود. از جمله نقاط ضعف بیت کوین که بسیار موردتوجه بوده است می‌توان به سرعت پایین انجام تراکنش‌ها  و کارمزد بالای آن اشاره کرد که مربوط به مقیاس‌پذیری این رمزارز می‌شود.

برخی از افراد جامعه سرمایه‌گذاران و کاربران و تیم‌های توسعه‌دهنده بیت‌کوین طی این سال‌ها برای برطرف‌کردن این نقص تلاش‌هایی انجام داده‌اند که در بعضی موارد باعث دوپاره شدن جامعه کاربران شده و به انشعاب و اصطلاحاً هارد فورک‌هایی از بیت‌کوین ختم شده است. یکی از این هاردفورک‌های مهم بیت‌کوین بیت‌کوین کش (BCH) است.

در ادامه این مقاله ابتدا به معرفی رمزارز بیت‌کوین کش می‌پردازیم. سپس آن را با بیت کوین مقایسه می‌کنیم و مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم. در نهایت توضیح می‌دهیم که بیت کوین کش بخریم یا نه؟ با ما همراه باشید.

بیت‌کوین کش چیست و چه‌طور کار می‌کند؟

بیت‌کوین کش ارز دیجیتالی با همان منشأ بلاک‌چین اصلی بیت‌کوین است. این رمزارز در تاریخ اول اوت  ۲۰۱۷ با انجام انشعابی که هاردفورک از بیت‌کوین خوانده می‌شود، منتشر شد. برخی از اعضای مشارکت‌کننده جامعه بیت‌کوین طرحی را برای تغییر برخی قوانین بیت‌کوین ارائه دادند تا به این رمزارز اجازه دهد حجم بیشتری از تراکنش‌ها را در واحد زمان انجام دهد.

طریقه تصویب پیشنهادها در ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز به این صورت است که تمامی نودهای موجود در شبکه می‌توانند رأی موافق یا مخالف خود را اعلام کنند و بر اساس تصمیم اکثریت تصمیم گرفته می‌شود.

در مورد این طرح اکثریت نودهای موجود در شبکه بیت‌کوین با انجام آن مخالفت کردند و گروه پیشنهادکننده تصمیم گرفتند برای انجام طرح خود از زنجیره بیت‌کوین انشعاب کنند که به این صورت هاردفورک بیت‌کوین کش انجام شد و این زنجیره به دو قسمت تقسیم شد.

برخی از کارشناسان این هاردفورک را مشابه انشعاب یک تفکر مذهبی دانستند. حالا ماینرها و استخراج‌کنندگان باید میان استخراج بیت‌کوین و بیت‌کوین کش یکی را انتخاب می‌کردند. صرافی‌های ارزهای دیجیتال باید تصمیم‌ می‌گرفتند که آیا می‌خواهند این رمزارز جدید را در صرافی خود فهرست کنند یا خیر. کاربران و سرمایه‌گذاران بازار هم باید انتخاب می‌کردند که علاقه‌ای به مشارکت و سرمایه‌گذاری در این بیت‌کوین کش دارند و اصلاً چه قیمتی می‌تواند برای آن منصفانه باشد؟
تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

بیت‌کوین کش چه‌طور کار می‌کند؟

 

بیت‌کوین کش از اندازه بلوکی بزرگ‌تر از بیت‌کوین استفاده می‌کند. بلوک‌ها تعداد تراکنش‌هایی هستند که به طور هم‌زمان به بلاک‌چین اضافه می‌شوند.

بیت‌کوین تعداد بلوک‌ها را به ۱ مگابایت محدود می‌کند که تنها اجازه انجام حدود هفت تراکنش در ثانیه را می‌دهد. بیت‌کوین کش در ابتدا اندازه هر بلوک را به ۸ مگابایت رساند و سپس آن را تا ۳۲ مگابایت افزایش داد تا بتواند بیش‌ از ۱۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

فارغ از سرعت تراکنش‌ها و اندازه بلوک، بیت‌کوین کش خیلی شبیه بیت‌کوین است، و دفتر کلی (دفتر ثبت تراکنش‌ها) دیجیتال، غیرمتمرکز و متن‌باز است. استخراج بیت‌کوین کش هم مانند بیت‌کوین با رمزگشایی مسائل پیچیده‌‌ای انجام می‌شود و حل‌کننده این مسئله به‌عنوان پاداش مقداری از این رمزارز را دریافت می‌کند. بیت‌کوین کش هم مانند بیت‌کوین در مجموع تنها ۲۱ میلیون عدد از این کوین را منتشر خواهد کرد. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به بهترین سایت ارز دیجیتال مراجعه کنید.

مقایسه بیت‌کوین و بیت‌کوین کش

هزینه تراکنش

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد تفاوت اصلی میان بیت‌ کوین و بیت کوین کش اندازه بلوک‌ها است. به‌خاطر این تغییر بیت کوین کش قابلیت انجام تراکنش‌هایی سریع‌تر و با کارمزد بسیار کمتر را پیدا کرده است. هر تراکنش بیت‌کوین حدود ۵۹ دلار هزینه کارمزد دارد درحالی‌که هزینه تراکنش بیت‌کوین کش کمتر از یک پنی یعنی ۰٫۰۱ دلار است.

امنیت

نکته منفی در پردازش سریع‌تر همه چیز در بیت کوین کش احتمالاً می‌تواند کاهش امنیت باشد. ماینرها و استخراج‌کنندگان کمتری برای استخراج بیت کوین کش و پردازش و تأیید تراکنش لازم است و به همین خاطر ممکن است دستکاری در امنیت Bitcoin Cash راحت‌تر باشد.

خریدهای کوچک و بزرگ

بیت‌کوین کش می‌تواند برای خریدهای کوچکی مثل خرید یک فنجان قهوه بهتر عمل کند؛ چون سرعت تراکنش بسیار بالاتر بوده و کارمزد بسیار کمی دارد؛ درحالی‌که خریدهای بزرگ‌تری مانند خرید خودرو یا خانه ممکن است با تضمین رمزارز بزرگ‌تری مانند بیت‌کوین و امنیت آن مطمئن‌تر انجام شود.

اندازه بازار

در زمان نوشتن این مقاله ارزش بازار بیت‌کوین حدود ۳۶۲ میلیارد دلار است، درحالی‌که ارزش بازار بیت کوین کش حدود ۲ میلیارد دلار تنها کسری از ارزش بازار بیت‌کوین است. بیت‌کوین بزرگ‌ترین بازار را در میان ارزهای دیجیتال دارد درحالی‌که BCH در جدول ارزشمندترین ارزهای دیجیتال در رده سی‌ام قرار دارد.

مزایا و معایب بیت‌کوین کش

بیت‌کوین کش هم مانند دیگر ارزهای دیجیتال مجموعه‌ای از مزایا و معایب را دارد که باید به‌صورت همه‌جانبه به آن‌ها نگاه کرد. در زیر به بررسی این مزایا و معایب می‌پردازیم.

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

مزایای بیت‌کوین کش

  • تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر: بیت‌کوین کش با هزینه کارمزدی کمتر از یک‌صدم دلار و امکان انجام بیش از ۱۰۰ تراکنش در ثانیه می‌تواند سکوی پرداخت بسیار خوبی باشد. اما باید توجه داشت که شبکه پرداخت Visa حدود ۲۰۰۰ تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کند، بنابراین بیت کوین کش برای رسیدن به این مقادیر هنوز راه زیادی در پیش دارد.
  • مقیاس‌پذیری بیشتر نسبت به بیت‌کوین: اندازه بزرگ‌تر بلوک‌های بیت کوین کش اجازه مقیاس‌پذیری بیشتر را به این رمزارز می‌دهد که باعث کارمزدهای کمتر برای کاربران می‌شود و قابلیت انتقال این رمزارز را بیشتر می‌کند.
  • پول غیرمتمرکز: برای کسانی که نگرانی زیادی نسبت به تمرکزگرایی پول و سیستم‌های مالی به‌وسیله بانک‌ها و نظام‌های حکومتی دارند، بیت‌کوین کش سیستم پول مانندی را ارائه می‌کند که غیرمتمرکز بوده و به‌وسیله افراد شبکه اداره می‌شود.

معایب بیت کوین کش

  • نرخ به‌کارگیری نسبتاً پایین: گرچه زمانی که از سرعت و کارمزد صحبت می‌شود ممکن است به نظر برسد که بیت کوین کش نسبت به بیت‌ کوین برتری‌های مشخص و واضحی دارد، اما برای موفقیت هر فناوری، بلاک‌چین یا رمزارز مهم‌ترین عامل جذب شدن مردم به آن و میزان به‌کارگیری آن است. باتوجه‌به این که هنوز هم افراد بسیار بیشتری از بیت‌کوین نسبت به بیت کوین کش استفاده می‌کنند می‌توان گفت بیت‌کوین کش برای موفقیت نیاز به تلاش و کوشش بسیار زیادی دارد و تا کنون نتوانسته است مشارکت لازم را به دست آورد.
  • امنیت ضعیف‌تر: ‌ بیت‌کوین کش بلوک‌ها را با سرعت و هزینه پایین‌تری پردازش می‌کند چون نیاز به قدرت پردازش کمتری در استخراج دارد. این امر باعث کاهش امنیت در Bitcoin Cash می‌شود.

بیت کوین کش بخریم یا نه؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه در این مورد صحبت کنیم باید بگوییم:

  • اگر به جایی برای حفظ ارزش دارایی‌تان فکر می‌کنید و به کسب سود فکر می‌کنید بهتر است خرید بیت‌کوین را در مقابل بیت کوین کش ترجیح دهید.
  • اگر به واحد پولی برای تراکنش‌های سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر فکر می‌کنید بهتر است از بیت کوین کش استفاده کنید که سرعت بیشتر و کارمزد کمتری دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به مقایسه دو رمزارز بیت‌کوین و بیت کوین کش پرداختیم. ابتدا بیت کوین کش و نحوه ایجاد آن را معرفی کردیم. سپس طرز کار آن را بررسی کردیم. به مقایسه دقیق‌تر بیت کوین و بیت‌کوین کش پرداختیم، و در نهایت مزایا و معایب بیت کوین کش را تشریح کردیم. امیدواریم با دیدی بازتر بتوانید نسبت این رمزارز فکر کرده و تصمیم بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.