معامله گران رمزارز باید مالیات پرداخت کنند

داود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی کشور در حاشیه همایش پایانه‌های فروشگاهی در جمع خبرنگاران از لزوم شمول مالیات بر دارایی‌های ارزهای دیجیتال خبر داد. این در حالیست که در حدود ۵ ماه پیش صحبت از مالیات بر معاملات رمزارز افراد حقوقی بود.

منظور در این‌ باره گفت: «تولید رمزارزها در کشور تابع مقررات و آیین‌نامه‌هاست، اما خریدوفروش و معامله آن غیرقانونی و غیررسمی است. نسبت به رمزارزها مطابق قانون عمل می‌کنیم و کسانی که تراکنش مالی داشته باشند بررسی می‌شوند.»

او با اشاره به کنترل درگاه‌های پرداخت ادامه داد: «هر نوع خریدوفروشی که در یک سکوی پرداخت انجام می‌شود و همچنین خریدوفروش رمزارزها پایش می‌شوند.»

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به درآمد شش هزار میلیارد تومانی شخصی از معامله ‌ارزهای دیجیتال گفت: «به تازگی درگاه پرداختی با شش هزار میلیارد تومان شناسایی شد که بررسی‌ها نشان داد برای معامله رمزارز بوده است. قوانین باید به سمتی برود که این نوع رمزارز نیز مشمول مالیات شود.»

منظور با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه اکنون در آستانه ورود به صحن مجلس شورای اسلامی است، ادامه داد: «این یکی از طرح‌های مهم مالیاتی کشور و یک پایه جدید مالیاتی و در مقابله با سوداگری در اقتصاد است.»

او گفت: «کسانی که با اهداف سوداگرانه نسبت به خریدوفروش ملک، خودرو، طلا و ارز اقدام می‌کنند، باید بدانند مابه‌التفاوت قیمت در زمان خریدوفروش مشمول مالیات می‌شود. با این حال، هدف این قانون درآمدزایی نیست؛ بلکه برای این است که دارایی‌ها و ثروت کشور در مسیر سوداگرانه قرار نگیرد و به سمت تولید برود.»

منظور با تأکید بر اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه اکنون در همه کشورهای پیشرفته اجرا می‌شود، گفت: «این نوع مالیات یکی از ابزارهای تنظیم‌گری اقتصادی است. اگر این قانون به تصویب نهایی برسد، نظام مالیاتی از آن استفاده می‌کند. ضمن اینکه نگران خروج سرمایه ناشی از اجرای این قانون نیستیم، زیرا در کشورهای مقصد سرمایه‌گذاری نیز این قانون اجرا و مالیات دریافت می‌شود.»

1 نظر
  1. م می گوید

    فعلا که همه دارن همه جا ضرر میکن تو بورس تو ارز دیجیتال…فکر نکنم ۲۰۰ دلار حقوق یه کارگر حتی اگه بره ارز بخره مالیات بهش تعلق بگیره…تو هرکشوری بگی ماهی ۲۰۰ دلار حقوقته به پناهندگی قبولت میکنن….البته ماشین و طلا رو دلار میرن بالا جز حقوق گارگر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.