۲ساعت قبل از سفر خودروی خود را بیمه بدنه کنید

مصاحبه با فهیمه بهاری، بنیانگذار استارتاپ آوانس

 استارتاپ آوانس، ارائه دهنده یکپارچه خدمات خودرویی، خرید بیمه بدنه زمانی و جاده‌ای است. فهیمه بهاری، بنیانگذار این استارتاپ ۲۸ ساله و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد مهندسی برق از دانشگاه شهید بهشتی است،  قبل از راه‌اندازی آوانس تجربه فعالیت در شتاب‌دهنده فارابی، بخش فین‌تک شتاب‌دهنده دانشگاه شهید بهشتی، را داشته است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از تجربه فعالیت در اکوسیستم استارتاپی بگوید.

ایده آوانس چگونه  و در چه سالی شکل گرفت؟

من به‌واسطه تجربه فعالیتی که در بخش تحقیق و توسعه شتاب‌دهنده فارابی داشتم، با ایده‌های مختلف از جمله ایده‌های بورسی، بانکی و بیمه‌ای آشنا شدم. طی فرآیند تحقیق و توسعه که نمونه‌هایی از استارتاپ‌های خارجی را بنچ مارک(Benchmark) می‌کردم، با ایده جذابی در حوزه بیمه آشنا شدم و به پیشنهاد دوستان تصمیم گرفتم این ایده را در کشور پیاده کنم.

در اوایل سال ۹۷ ایده آوانس شکل گرفت  و در همان سال هم شروع به اجرا کردیم اما متاسفانه زمان زیادی را برای گرفتن مجوز و مذاکره با شرکت‌های بیمه تلف کردیم.

۲۴میلیون خودرو در کشور وجود دارد که در حال حاضر فقط ۱۵ درصد از آن‌ها بیمه بدنه دارند. بازار هدف ما در وهله اول بر روی ۲۱ میلیون خودرو فاقد بیمه بدنه متمرکز شده است البته سایر ماشین‌های دارای بیمه بدنه هم می‌توانند از خدمات ما استفاده کنند.

برای شروع کار چندین نوع ترند را در صنعت بیمه بررسی کردیم و در نهایت به ترند یو بی آی(UBI) برخوردیم. یو بی آی به این معنی  است که پرداخت حق بیمه متناسب با میزان مصرف باشد. به دنبال پیاده‌سازی این ترند در بیمه خودرو، قابل اجرا بودن بیمه بدنه و میزان ضریب نفوذ بیمه بدنه در بازار را بررسی کردیم.

متوجه شدیم ضریب نفوذ بیمه بدنه در بازار حدود ۱۵ درصد و پایین است. زمانی که دلایل پایین بودن این ضریب نفوذ را بررسی کردیم به دلایلی از قبیل اینکه خوردرو در طول سال استفاده نمی‌شود و یا اینکه حق بیمه عدد بالایی است برخوردیم. در نهایت به حالت پرداخت براساس حق بیمه رسیدیم که این مشکلات پوشش داده می‌شود.

آوانس را چطور معرفی می‌کنید؟

آوانس، اپلیکیشنی برای ارائه بیمه بدنه خودرو بصورت کوتاه مدت است، به این صورت که برخلاف مدل های عادی بیمه که بصورت سالیانه هست، مالک خودرو می‌تواند بر اساس میزان مصرف و نیازی که دارد برای بازه زمانی کوتاه و مشخص مثلا یک مسافرت چندروزه  بیمه بدنه را خریداری کند.

فرآیندی که مشتری برای دریافت بیمه طی می‌کند در این روش زمان‌بر نیست و حتی نیازی هم به مراجعه حضوری ندارد. این امکان وجود خواهد داشت که مشتری در زمان کوتاهی و ۲ساعت قبل از سفر، ماشین را بیمه بدنه کند.

آوانس دقیقا چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

در حال حاضر آوانس خدماتی برای خرید بیمه نامه های جاده ای و زمانی ارائه می‌دهد. مالکان خودرو با آوانس می‌توانند بیمه بدنه را برای مسافت و یا مدت زمان مورد نیاز خود خریداری و علاوه بر دریافت آنلاین و سریع بیمه‌نامه اختصاصی خود، از سقف پوشش‌های بیمه بدنه هم بهره‌مند شوند.

فرآیند ارائه خدمات شما به چه صورت است؟

مالک خودرو به صورت آنلاین درخواست بیمه‌بدنه خود را ثبت می‌کند. پروسه بازدید از ماشین به صورت آنلاین در اپلیکشین انجام می شود. در واقع  بازدید حضوری را حذف کرده‌ایم و پروسه دریافت هم از طریق اپلیکشین صورت می‌گیرد. مشتری بعد از درخواست و بررسی اطلاعات، نوتیف دریافت می کند که بیمه نامه صادر شده است و فایل را آنلاین دریافت می کنید.

شاید برایتان جالب باشد

پلنت به کمک اینشورتک‌ها می‌آید

حجم بازار بیمه بدنه خودرو چقدر است؟  شما چه حجمی را بدست خواهید آورد؟

۲۴میلیون خودرو در کشور وجود دارد که در حال حاضر فقط ۱۵ درصد از آن‌ها بیمه بدنه دارند. بازار هدف ما در وهله اول بر روی ۲۱ میلیون خودرو فاقد بیمه بدنه متمرکز شده است البته سایر ماشین‌های دارای بیمه بدنه هم می‌توانند از خدمات ما استفاده کنند.

از ابتدای شروع بکار جذب سرمایه داشته‌اید؟

خیر از ابتدا در شتاب‌دهنده فارابی مستقر بوده‌ایم.

به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟ پیش‌بینی می‌کنید چه زمانی برسید؟

خیر. تا انتهای سال ۹۸ به نقطه سر‌به‌سر خواهیم رسید.

پلن در آمدزایی شما به چه صورت است؟

در آمد ما از طریق دریافت کارمزد از بیمه های خریداری شده تامین می‌شود. بابت هر بیمه نامه سفر خریداری شده ۱۰ درصد از فروش به ما تعلق می‌گیرد.

از چالش‌هایتان بگویید؟

در حوزه صنعت بیمه به این دلیل که کار جدیدی انجام نشده است شروع کار برای ما بسیار سخت و زمانبر بود. برای مثال اگر در حوزه پرداخت بخواهیم فعالیت کنیم با تعدادی مجوز می‌توانید به صورت مستقل فعالیت داشته باشید.

اما در حوزه بیمه برای ارائه محصول، بیمه مرکزی هیچ جایی را به غیر از شرکت‌های بیمه‌ای نمی‌شناسد. اگر استارتاپ‌های این حوزه نتوانند شرکت بیمه را برای دریافت مجوز راضی کنند، عملا کاری نمی‌توانند انجام دهند. شرکت‌های بیمه بسیار لخت و سنتی هستند و کار کردن با آن‌ها سخت است. ما سعی کردیم با شرکت‌های چابک‌تر کار را شروع کنیم.

گفت‌وگو: بنت‌الهدی فالنجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.