رشد 600 درصدی فروش آنلاین اصفهان در دوران کرونا

گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از رویکرد استارتاپ‌ها در دوران کرونا از شهرهای اصفهان، مشهد، یزد، خوزستان و شیراز

چند ماهی از ورود شیوع بیماری کرونا به کشور می‌گذرد و به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها هم از بین نخواهد رفت و باید آن را به عنوان بخش جدا ناپذیر زندگی بپذیریم. این بیماری و تاثیر آن بر  180کشور جهان از پاندمی جنگ جهانی دوم تاکنون بی سابقه بوده است. کرونا و به دنبال آن طرح‌های پیشگیری از این بیماری مانند قرنطینه، فاصله‌گذاری اجتماعی و … آسیب‌های جدی به کسب‌وکارها وارد کرد. اما از سوی دیگر اعتماد مردم به فضای آنلاین بیشتر شد و بسیاری از کسب‌وکارها توانستند رشد چشمگیری را تجربه کنند.

طبق گزارش به دست آمده از کسب و کارهای آنلاین عضو اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، بسیاری از کسب و کارهای کوچک در شهرستان‌ها آمادگی مواجهه و بستر مناسب استفاده از این فرصت را نداشتند.

طبق این گزارش حوزه خرید آنلاین بلیت و رویداد آنلاین با 275 درصد رشد در رتبه اول و حوزه عرضه کالا و مواد غذایی با 121 درصد رشد در جایگاه دوم از رشد کسب‌وکارهای آنلاین قرار دارند. همچنین ویدئو و رسانه با رشد 55 درصدی، حوزه عرضه محصولات دیجیتال، 32 درصد و حوزه مشاور پزشکی با رشد22 درصدی روبرو بوده‌اند. همچنین همان‌طور که انتظار می‌رفت با توجه به قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی حوزه گردشگری با کاهش 97 درصدی بیشترین آسیب را از این دوران دیده است. حوزه خدماتی نیز با 86درصد، تبلیغات آنلاین با 55درصد و مسکن با 15 درصد کاهش رشد همراه بوده‌اند.

حوزه‌هایی چون سفارش آنلاین غذا با 60درصد و تاکسی آنلاین با 55درصد کاهش تقاضا دوران سختی در دوران کرونا داشتند.

این گزارش که شامل کسب‌ و کارهای شهرهایی چون اصفهان، مشهد، یزد، خوزستان و شیراز می‌شود نشان می‌دهد که حوزه‌هایی مانند عرضه کالا و مواد غذایی، عرضه لوازم دیجیتال، مشاوره پزشکی، ویدئو و رسانه، خرید آنلاین بلیط و رویداد آنلاین با افزایش حجم سفارشات روبرو بودند و توانستد در این ایام به مردم خدمت‌رسانی کنند. اما کسب و کارهای حوزه‌های خدماتی، گردشگری ، تاکسی آنلاین، تبلیغات آنلاین، مسکن و سفارش آنلاین غذا با کاهش چشمگیری از حجم سفارشات روبرو بودند که بسیاری از آن‌ها مجبور به تعدیل نیرو و یا در بعضی از شهرها تعطیلی کسب و کارشان شدند.

طبق گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، شهر اصفهان که با 127 کسب وکار عضو اتحادیه کسب و کار های مجازی بعد از تهران جایگاه دوم تعداد کسب و کار  های عضو را دارد توانست با رشد بیش از 600 درصدی در حوزه عرضه کالا و مواد غذایی بیشترین رشد حجم سفارشات را نسبت به شهرهای دیگر داشته باشد. همچنین اصفهان بیشترین رشد را در حوزه عرضه لوارم دیجیتال را دارد. اما در عین حال مانند بیشتر کشورها کسب و کار های حوزه‌های خدماتی، گردشگری و تاکسی‌های آنلاین با کاهش چشم‌گیر حجم سفارشات مواجه بودند.

طبق اطلاعات به دست آمده از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، حوزه گردشگری در مشهد، پایتخت مذهبی ایران پس از شیوع ویروس کرونا در کشور با کاهش 100 درصدی روبرو شده است. همچنین حوزه خدماتی و تاکسی‌های آنلاین هم به ترتیب کاهش 80 و 35درصدی را تجربه کرده‌اند. کسب‌وکارهای آنلاین در حوزه کالا و مواد غذایی نیز رشد درصدی داشتند.

گیلان هم مانند شهرهای دیگر در حوزه گردشگری کاهش 100 درصدی را تجریه کرده است که با توجه به اینکه این شهر یکی از شهرهای پرطرفدرا برای مشافرت در میان مردم ایران است آسیب زیادی به کسب‌وکارهای این حوزه وارد شده است. این شهر در حوزه خدماتی نیز کاهش 90درصدی و در تاکسی‌های آنلاین کاهش 50درصدی را تجربه کرده است. برخلاف شهرهای دیگر گیلان در حوزه عرضه کالا و موادغذایی تنها رشد 30 درصدی را تجربه کرده است.

خوزستان یکی از شهرهای جنوبی است که به علت شیوع بیماری کرونا این روزها در وضعیت قرمز به سر می‌برد. از نظر آماری به مانند شهرهای گیلان و مشهد، کاهش 90درصدی در حوزه خدمات و 50 درصدی درحوزه تاکسی‌های آنلاین تجربه کرده است. همچنین در دو حوزه عرضه کالا و مواد غذایی و عرضه محصولات دیجیتال رشد 50 درصدی داشته است.

به گزارش اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، کسب‌وکارهای شیراز در دو حوزه گردشگری و خدماتی کاهش 100 درصدی و در دو حوزه رزرو و نوبت‌دهی پزشکی و تاکسی‌های آنلاین کاهش 50درصدی را تجربه کرده است. همچنین در دو حوزه عرضه کالا و موادغذایی و عرضه محصولات دیجیتال مانند شهرهای دیگر به ترتیب رشد 50 و 100 داشته است.

رشد برخی از کسب‌وکارها در دوران کرونا از اینجا بخوانید

رشد ۴برابری سوپرمارکت اسنپ

رشد ۸۰ درصدی آداک آکادمی در دوران کرونا

رشد ۱۰۰ درصدی دفتر شما در دوران کرونا

کاهش ۸۱ درصدی مراجعه به مراکز درمانی در زمان شیوع کرونا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.