الک، جستجوی آگهی در دنیای هشتگها
گفتگوی آیچیزها با مهدی درفشی بنیانگذار استارتاپ الک
لطفا خودتان را معرفی کنید.
من مهدی درفشی هستم و به همراه امید رحمانی، اپلیکیشن الک را استارت زدیم. ایدهپردازی، بیزینسپلن و ایجاد شرایطی برای رشد تیم الک همیشه دغدغه ما بوده و هست.
الک چیست و چکار میکند؟
الک اپلیکیشنی برای جستجوی سریعتر و دقیقتر در میان آگهیهای آنلاین ثبت شده در آن است. در الک شما میتوانید با کمک هشتگها، آگهی ثبت کنید. ما به چنین آگهیای هشتگآگهی میگوییم. همچنین میتوانید به کمک همین هشتگها، کالا یا سرویس مورد نظر خود را بیابید. ما به این کار الککردن میگوییم. مثلا میتوانید با کمک #رستوران #ونک تمام آگهیهایی که از این هشتگها استفاده کرده اند را بیابید. ببینید چه کارهای جذابی با هشتگ ها می توانید انجام دهید. مثلا می توانید #ارزون را جستجو کنید و کلا ببینید چه چیزهایی با #ارزون موجود هستند.
ارزش افزوده ای که الک ایجاد میکند چیست؟
شعار ما در الک همواره جستجوی سریعتر و دقیقتر هست. ما کاربر را مجبور به درج هیچ دسته بندی نمی کنیم. کاربر می تواند کالا یه سرویس خودش را به طور دلخواه درج کند. در واقع در این روش جستجو که حالت اکتشافی دارد نوعی Gamification در آن قرار دارد که شما را سرگرم می کند.
رقبای شما در این بازار چه کسانی هستند و مزیت رقابتی شما چیست؟
ما تحقیقات زیادی کردیم. مدل جستجو بر اساس هشتگ را در اپلیکیشن های رایج در حوزه ی آگهی های آنلاین ندیدیم. چه در بین آگهینامه های ایرانی و چه اپ های خارجی. این نکته مهم است که ما الک را در حوزه آگهی نامه آنلاین به حساب بیاوریم یا این که روش جستجو را هم جزئی از ابتکار این پلتفرم بدانیم. این مساله می تواند دیدگاه ما را در براورد رقبا تحت تاثیر قرار دهد. در بین پلتفرم های آگهی نامه آنلاین که بر مبنای هشتگ، جستجو کنند و دسته بندی نداشته باشند ما هیچ مورد مشابهی در استورهای ایرانی و خارجی ندیدیم.
آیا تا بحال سرمایه جذب کرده اید؟
خیر. فعلا توان مالی شخصی ما برای ادامه مسیر کفایت می کند.
باتوجه به شرایط اقتصادی محصول شما تا چه میزان مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته است؟
ما تا به امروز رشد خوبی را تجربه کرده ایم. در تاریخ 1 آبان، اپلیکیشن الک روی گوگل پلی منتشر شد و تا به امروز حدود 1700 نصب فقط از روی گوگل پلی دریافت کرده ایم. این موضوع برای ما بسیار خوشحال کننده است. حدود صد هزار Request روی سرور الک خورده است و در واقع ما به صد هزار درخواست از سوی کل کاربران از لحظه ای که اپ استارت خورده است تا به امروز پاسخ داده شده است. آمارهای دیگری نیز هست که می تواند توجه شما را جلب کند. حدود 310 عضو داریم. حدود 800 OTP ارسال کرده ایم. ما 2587 پیام الکی ارسال کرده ایم. ما به پیام های درون برنامه ای که برای کاربران الک ارسال می کنیم پیام الکی می گوییم. تعداد کل آگهی ها 284 عدد است که 101 آگهی پذیرفته شده است و در اپ نمایش داده می شود و الباقی آنها رد شده اند. در صورتی که یک آگهی با قوانین و مقرراتی که کاربر برای ورود به اپ الک می پذیرد هماهنگ نباشد، رد می شود.
چه مسیری را برای الک پیشبینی کردهاید؟
حرکت بعدی ما ارائه ی نسخه های 1.0.6 و 1.0.7 خواهد بود. در حال حاضر ما روی نسخه ی 1.0.5 هستیم. ان شا الله در ورژن های آتی، ما به سوی auto complete برای درج هشتگ و همچنین recommendation برای پیشنهاد هشتگآگهی های مشابه خواهیم رفت.
اگر نکتهای دارید بفرمایید.
امیدوارم اکوسیستم استارت آپی ایران هر روز پویا تر شود و شاهد پروژه های بهتری باشیم. ما به سرمایه گذار های جسورتر و برنامه نویس های بهتر و مدیرهای دقیقتری نیاز داریم. ما به محققین شجاعتری نیاز داریم. ما نیاز داریم که به سراغ مسایل سختتری برای حل کردن برویم. ما در این اکوسیستم به آدمهای شجاعتری نیاز داریم که خود را وقف رویاهایشان کنند.