آرشیو اخباراخبار و گزارش هااسلاید اصلیاکوسیستم ایران

داروخانه‌ها سوپرمارکت شده‌اند یا سوپری‌ها داروخانه؟

یک توییت‌خوانی بدون قضاوت از کل‌کل تند مدیرعامل دیجی‌کالا و بقیه استارتاپی‌ها با سخنگوی سازمان غذا و دارو که حالا پای رییس‌جمهور هم به آن باز شده است!

بحث فروش دارو در فروشگاه‌های اینترنتی با توییت حمید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا و پاسخ کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو یک بار دیگر، سر باز کرده است. از اخطار شدید این سازمان و وزارت بهداشت به اسنپ‌فود در همین خصوص هنوز دو ماه هم نگذشته که حالا آقای سخنگو گفته فروش آنلاین دارو تخلف است و مردم هم بیایند موارد را گزارش دهند. در این میان اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، هم با توییت و هم با نامه‌نگاری به رییس‌جمهور وارد این دعوای حقوقی شده‌اند و شکایت برده‌اند که «استارتاپ‌های فعال در ارسال محصولات بهداشتی و دارویی که دارای مجوز فعالیت از اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی به عنوان تنها نهاد قانونی در این حوزه هستند، با برخی دستورالعمل‌ها و ضوابط قدیمی و به‌روزنشده توسط سازمان غذاودارو مواجه‌اند که اجازه هرگونه فعالیتی را از آن‌ها سلب کرده است.» اما فارغ از این نامه، بازخوانی توییت‌‌های رد‌وبدل‌شده خود گویای همه ماجراست و نیاز به تحلیل اضافه ندارد.

حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا:

در حالی که در دنیا با راه‌حل‌های مبتنی بر تکنولوژی، فروش داروهای دارای نسخه هم آنلاین شده و ‌«داروخانه آمازون» راه‌اندازی شده است، سازمان غذاوداروی کشور ما برای فروش آنلاین داروهای بدون نسخه (OTC) هم مانع‌تراشی می‌کند. از بهمن ۹۹ داروخانه‌های آنلاین دارای مجوز را در دیجی‌کالا معرفی کردیم تا بتوانیم در چارچوب دستورالعمل‌های قدیمی و به‌روزنشده فعلی، به فعالیت بپردازیم. برخی از داروخانه‌ها اطلاع داده‌اند فشارهایی از طرف سازمان‌های مرتبط، آن‌ها را مجبور به قطع همکاری با دیجی‌کالا کرده است. در حالی‌ که در دوران کرونا جهان به سمت استفاده از ظرفیت تجارت الکترونیک در حرکت است و مسئولین سلامت در کشورها می‌کوشند تا هرچه بیشتر ترددهای غیرضروری را کم کنند، این میزان از مقاومت و مانع‌تراشی مسئولین سازمان غذاودارو حیرت‌آور است.

 

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو:

فروش دارو در داروخانه‌های آنلاین مجاز نیست، فروش اقلام غیردارویی قابل فروش در داروخانه‌های مجاز آنلاین نیز در سایر فروشگاه‌های آنلاین، مجاز نیست، کما اینکه سوپرمارکت محله هم داروخانه محله نیست! موارد تخلف را جهت پیگیری قانونی گزارش کنید …

 

حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا:

آقای دکتر جهانپور مارکت‌پِلیس‌ها سوپرمارکت محله نیستند. مارکت‌پلیس، یک زیرساخت مبتنی بر تکنولوژی و پلتفرم آنلاینی است که هر کسب‌و‌کاری از جمله داروخانه‌ها باید بتوانند با رعایت همان ضوابط و مقررات حاکم بر داروخانه‌های آنلاین، فروشگاه خود را در آن راه‌اندازی کنند. کاری که ما قصد انجامش را داریم این است: داروخانه‌هایی که مجوز داروخانه آنلاین دارند، این اقلام را در دیجی‌کالا تحت ضوابط سازمان غذاودارو و رعایت تمام استاندارهایی که وجود دارد به فروش برسانند و خودشان هم برای مشتریان ارسال کنند. شما بگویید اشکال این روش چیست؟

این مدل عرضه با اصول موردنظر سازمان غذاودارو منافاتی ندارد اگرچه به تدوین دستورالعمل‌های جدید و به‌روز منطبق بر تحولات فناورانه نیاز دارد. مقاومت سرسختانه سازمان غذاودارو در مقابل تحول دیجیتال، اعجاب‌انگیز است! منافع قشری خاص را با سلامت مردم گره نزنیم.

 

رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی:

(دارو) در پلتفرم‌های آنلاین غیرمجاز است اما در ناصرخسرو مجاز!!! ولله الان داروخانه‌ها بیشتر شبیه سوپرمارکت‌ها شده‌اند (تا سوپرمارکت‌ها شبیه داروخانه). قرار بود در داروخانه، دارو فروخته شود نه لوازم آرایش … جا دارد در اقدامی متقابل، اتاق اصناف ایران هم اجازه فروش غیرقانونی محصولات صنفی در داروخانه‌ها را ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید