پاساژ؛ یک مارکتپلیس کارمزدصفر دیگر در اکوسیستم استارتاپی
کارمزد صفر در حال محبوب شدن در میان سرمایهگذارها، استارتاپیها و البته مشتریان
اسمارتآپ که یک وی سی یا سرمایهگذار خطرپذیر فعال در سالهای اخیر بوده روی استارتاپی به نام پاساژ سرمایهگذاری کرده که ادعا میشود همین حالا بیش از 10 هزار فروشگاه روی آن فعالند و 500 هزار محصول برای فروش در آن عرضه شده.
نکته مهمی که درباره پاساژ گفته شده، کارمزد صفر است. پیشتر درخصوص کارمزدهای بالای دیجیکالا در گزارشی آیچیزها پیشبینی کرده بود که احتمالا «کارمزد صفر؛ آینده محتوم فروشگاههای اینترنتی» را رقم خواهد زد.
بنیانگذاران پاساژ افشین کاتبی جهرمی و علی پارسا هستند که این سایت را در سال ۹۴ راه انداختهاند اگرچه به نظر میرسد در سالهای اخیر بوده که فعالیت آن جدی شده است.
دیوار فروشگاهها که مارکت پلیس سایت دیوار محسوب میشود هم کارمزد خود را صفر قرار داده است. باید دید مارکت پلیسهایی چون باسلام که کارمزد 3 تا 9 درصدی دارد و دیجیکالا که کارمزد 5 تا 25 درصدی دارد در آینده چطور میخواهند با این بازیگران تازهوارد اما جذابتر مقابله کنند.
به نظر میرسد برخلاف پیشبینیهای گذشته که دیجیکالا را بازیگر اول و آخر این فضا میدانست و رقابت با آن را دیگر امری محال میپنداشت؛ نقدهایی که این روزها به کارمزدهای بالای دیجیکالا و رویههای کند ارسال کالا در آن میشود هم بسیاری از صاحبان ایده و هم صاحبان سرمایه را امیدوار کرده که هنوز تا رسیدن به یک مدل مطلوب در مارکت پلیسها راه زیادی مانده و میتوان از دیجیکالا سهم بازار قابلتوجهی گرفت.
اسمارتآپ درباره حجم این سرمایهگذاری و میزان سهام ردوبدلشده چیزی نگفته. به نظر میرسد این رویه پنهان کردن میزان سهام و سرمایهگذاری که در همه جای دنیا شفاف اعلام میشود همچنان به عنوان یکی از تابوهای اکوسیستم ایران ادامه دارد.
اسمارتآپ را میتوان فعالترین ویسی سالهای اخیر ایران دانست اگرچه معمولا حجم سرمایهگذاریهایش در مقایسه با ویسیهایی چون برکت یا همراه اول کمتر است اما انتخابهای گزیده و فعالیت مستمرش آن را به یکی از ویسیهای خوب اکوسیستم بدل کرده.