ادعای رییس هیئتمدیره شاتل: 45 درصد بازار VOD دست نماواست
فیدیبو هم از رشد 3 برابری خود خبر داد
آخر هفته گذشته رویدادی برگزار شد به نام پلی به سوی زندگی دیجیتال که محور آن پاسخ به این سوال بود که چرا هنوز هستند کسانی که در برابر فناوری و نوآوری قد علم میکنند و مخالفخوان میشوند و نمیگذارند کسبوکارهای این حوزه رشد کنند. در این رویداد در مقدمهای نسبتا طولانی امیر ناظمی با همان تئوری گاریچی و ماشینچی دلایل مخالفت سنتیها و قدیمیهای بازار در برابر کسبوکارهای تازه وارد را برشمرد و دوباره تاکید کرد که بازیگران سنتی از بازیگران تازهوارد میترسند چرا که میدانند با آمدن آنها منافع خود را از دست خواهند داد.
ناظمی مخالفتها در بازار ویاودی و آیجیتیوی و یو جی سی و به طور کلی تولیدمحتوای آنلاین ویدئویی را از جنس همین مخالفتها برشمرد که بیشتر از سوی تولیدکنندگان سنتی فیلم و سریال انجام میشود.
اما بخش دیگر این رویداد پنلی بود به نام به سوی زندگی دیجیتال که با حضور مدیران فیدیبو و شنوتو و شاتل برگزار شد و آمارهایی دارد که آنها را به نقل از پیوست باهم مرور میکنیم.
ندا برادران: فدیبو 3 برابر شد!
در این پنل ندا براداران، مدیرعامل فیدیبو، اعلام کرد که از ابتدا سال و به دلیل شیوع کرونا با وجود تمام چالشها آنها رشد ۳برابری را را تجربه کردهاند و به لحاظ مراجعه کاربر آمارهای ۵ تا ۶ برابری داشتهاند. او گفت در حال حاضر ۶۰ هزار محتوای کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی در فیدیبود قرار دارد که ۵۰ درصد این آمار امسال وارد فیدیبو شده و صف عظیمی هم هنوزم نتشر انتشار در فیدیبو هستند.
مددی: افزایش فروش داشتهایم افزایش درآمد نه!
در ادامه امیرحسین مددی، مدیرعامل، شنوتو نیز از وجود ۶ هزار محتوای صوتی تولید شده در کشور که در این پادکست قرار گرفته خبر داد. او در مورد رشد استفاده از پادکست در ایام کرونا گفت: «از فروردین سال جاری نسبت به ماههای پیش از آن با رشد صددرصدی مواجه بودیم اما این رشد استفاده تا مرداد ادامه داشت و در نهایت بعد به حالت عادی بازگشت؛ اما مجددا در آبان ماه شاهد رشد چند برابری استفاده از محتوای پادکستهای قرار گرفته روی شنوتو شدیم.»
شانهساززاده: 900 میلیارد تومان سریالسازی خواهیم کرد!
در بخش دیگری از این پنل حسن شانهساززاده، رییس هیئتمدیره شاتل که در دل شرکت خود سرویس نماوا (VOD) را جای داده نیز از رشد استفاده از سرویسهای VOD در ایام کرونا گفت. آنطور که او در این پنل اعلام کرد در حال حاضر ۴۵ درصد بازار VOD در اختیار نماوا، ۵۰ درصد در اختیار فیلیمو و میزان باقیمانده از این سهم نیز در اختیار سایر بازیگران این بازار است.
شانهساززاده نیز با اشاره به رشد تولید محتوای دیجتال به واسته کرونا اعلام کرد که آنها تا پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای تولید برنامههای مختلف سرمایهگذاری خواهند کرد.
مدیرعامل فارابی: مرکز نوآوری سینما را نتوانستیم راه بیندازیم
در بخش دیگری از این رویداد هم علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی، قوانین دست و پاگیر و فیلترینگ و به نوعی قوانینی که برای بخش خصوصی مزاحمت ایجاد میکند، را مانع جدی برای توسعه کسبوکارها دانست و از تلاش برای راهاندازی مرکز نوآوری و شتابدهی سینمای ایران برای کمک به همین مسیر یاد کرد که با شکست مواجه شده است. تابش در این مورد گفت: «برای توسعه بخش خصوصی و نگاه رشد کسبوکارهای نوپا در سینمای ایران تصمیم به راهاندازی مرکز نوآوری و شتابدهی سینمای ایران گرفتیم؛ اما دوسال است که موفق به راهاندازی این مرکز نشدهایم.»