خوبهای استارتاپی ایران در سالی که گذشت
بهترین و موفقترین کسبوکارهای آنلاین ایران در سال 99 چه برندهایی بودند
به رسم هرساله خودمان در آیچیزها و با همکاری روزنامه هفت صبح امسال هم دست به انتخاب زدیم و بهترین کسبوکارهای ایران را در سالی که گذشت انتخاب کردیم. کسبوکارهایی که ما فکر میکنیم عملکرد موفقی داشتهاند و به دور از هیاهو و گردوخاکهای مرسوم، توانستهاند فروش خوبی داشته باشند، محصول و خدمت مناسبی ارائه دهند و در مسیر رشد خود رو به جلو حرکت کنند.
این انتخابها میتوانست گزینههای دیگری را هم در بر داشته باشد اما ما به همینها بسنده کردیم. زیاد سخت نگیرید و به جای جوش آوردن و عصبانی شدن انتخابهایتان را با ما در میان بگذارید.
هزاردستان؛ یک هلدینگ واقعی
هلدینگ هزاردستان با برندهای شناختهشدهای چون بازار، دیوار و بلد سال موفقی را پشت سر گذاشت. سالی که در آن اولین بازار اندرویدی کشور 10 ساله شد و دیوار که بزرگترین پلتفرم درج آگهیهای آنلاین کشور است از محدودیت و ممنوعیت درج قیمتها رها شد.
بازار که حالا به گفته حسام آرمندهی، بنیانگذار آن 45 میلیون کاربر دارد را میتوان پرمخاطبترین کسب وکار آنلاین کشور دانست.
بازار در سال 99 وارد حوزه ویدئوی آنلاین شد، از سایت بینش که نوعی مسئولیت اجتماعی در حوزه انتشار دادههای کسبوکاری است رونمایی کرد و البته فانوس را بدون سروصدا راه انداخت که یک برند در حوزه تحقیق و پژوهش است.
هلدینگ هزاردستان با برندهای شناختهشدهای چون بازار، دیوار و بلد سال موفقی را پشت سر گذاشت. سالی که در آن اولین بازار اندرویدی کشور 10 ساله شد و دیوار که بزرگترین پلتفرم درج آگهیهای آنلاین کشور است از محدودیت و ممنوعیت درج قیمتها رها شد.
دیوار هم با رشد خرید آنلاین در دوران کرونا و در دوره کمخبری رقبا، به افزایش سهم بازارش ادامه داد و با سرویسهایی مانند کارنامه و سکو و دیوار فروشگاهها، خریدوفروش کالای دست دوم از جمله ماشین را برای ایرانیها راحتتر کرد، و مهمتر اینکه قیمتهایی که با منطقی عجیب و غیرکارشناسی از روی این پلتفرم و دیگر سایتهای درج آگهی حذف شده بودند دوباره سر جایشان بازگشتند.
بلد هم شانه به شانه رقیب قدرقدرت مشهدیاش در حال کاربر گرفتن است و اگرچه کمی زود است برنده رقابت کسبوکارها در حوزه نقشه آنلاین را اعلام کنیم اما هیچ بعید نیست در این رقابت نشان را از میدان به در کند.
تپسی را میتوان یکی از خوبهای سال 99 نامید. کسبوکاری کمهیاهو، همیشه روبهرشد که اگرچه نامزد شدنش برای ورود به بورس آن هم قبل از دیجیکالا و علیبابا و کافه بازار و آپارات تعجببرانگیز شد
تپسی: یک قدم تا بورس
شاید کسی فکرش را نمیکرد که میلاد منشیپور و کسبوکار اینترنتی حملونقل شهریاش یا همان تپسی بتواند با حضور رقیب گلادیاتوری چون اسنپ سالهای زیادی در اکوسیستم استارتاپی کشور دوام بیاورد.
اما حالا نهتنها تپسی توانسته سهم بازار خود را در برابر اسنپ تثبیت کند بلکه خبرساز شدنش در سال 99 برای ورود به بورس نشان داد که شانس این بازیگر تاکسیهای اینترنتی برای گرفتن سهم بیشتر از این بازار حداقل روی کاغذ بسیار زیاد است.
تپسی را میتوان یکی از خوبهای سال 99 نامید. کسبوکاری کمهیاهو، همیشه روبهرشد که اگرچه نامزد شدنش برای ورود به بورس آن هم قبل از دیجیکالا و علیبابا و کافه بازار و آپارات تعجببرانگیز شد اما نشان داد استارتاپ همیشه با هیاهو و بیلبورد پیش نمیرود و گاهی باید در سکوت کار کرد و کار. البته که 1400 سال تعیینکنندهای برای تپسی خواهد بود و باید به انتظار ادامه رقابت داغ و جذاب اسنپ و تپسی نشست.
تغییر بزرگ اسنپ اما اضافه شدن مدیران تازهنفسی چون محمد خلج، مسعود طباطبایی (مدیرعامل سابق علیبابا) و علیرضا صادقیان (بنیانگذار نتبرگ) به گروه اسنپ بود که نشان میدهد این برند بزرگ اینترنتی برای توسعه اکوسیستم کسبوکاریاش در سال 1400 برنامههای متنوعی دارد.
اسنپ و یک اکوسیستم قدرتمند
گروه اسنپ با کرونا رشد خوبی را در سال 99 تجربه کرد. اسنپ فود و اسنپباکس و خود اسنپ بیشتر مورد استفاده مردم قرار گرفتند و تنوع سرویسها و تبلیغات گسترده این غول اینترنتی ایران هم، در توسعه فرهنگ استفاده از کسبوکارهای آنلاین متغیری تاثیرگذار بود. اسنپ تریپ هم با اینکه گردشگری در رکود بود اما برنامههای توسعهایاش برای گرفتن سهم بیشتر از این بازار را پیش برد.
تغییر بزرگ اسنپ اما اضافه شدن مدیران تازهنفسی چون محمد خلج، مسعود طباطبایی (مدیرعامل سابق علیبابا) و علیرضا صادقیان (بنیانگذار نتبرگ) به گروه اسنپ بود که نشان میدهد این برند بزرگ اینترنتی برای توسعه اکوسیستم کسبوکاریاش در سال 1400 برنامههای متنوعی دارد.
اما شاید بزرگترین برد 99 اسنپ را باید در حوزه سلامت جستجو کرد؛ جایی که اسنپدکتر علیرغم گرفتاریهای حقوقی توانست یک برند جاافتاده در حوزه مشاوره پزشکی و حالا ارسال اینترنتی دارو برای خود دست و پا کند.
بازاری که با کرونا حسابی تکان خورده و مطمئنا در سال آینده ظرفیتهای واقعیاش را بهتر و بیشتر نشان خواهد داد. صنعت چنددههزار میلیاردتومانی که اسنپ و استارتاپهای زیادی روی آن حساب ویژهای باز کردهاند و البته مسئولان درمانی کشور هم متوجه ظرفیتهای استارتاپها برای ارائه خدمت به مردم در این حوزه شدهاند.
این انتخابها میتوانست گزینههای دیگری را هم در بر داشته باشد اما ما به همینها بسنده کردیم. زیاد سخت نگیرید و به جای جوش آوردن و عصبانی شدن انتخابهایتان را با ما در میان بگذارید.
نظرات بسته شده است.