رشد 80 درصدی آداک آکادمی در دوران کرونا
گفتوگو آیچیزها با اکبر شهامتی، بنیانگذار آداک آکادمی
چندماهی از ورود کرونا به کشور میگذرد و برخی از کسبوکارهای آنلاین توانستند تا حدودی جای خود را بین مردم باز کنند. به دنبال پیشگیری از ابتلا ویروس ناشناخته کرونا و فاصلهگذاری اجتماعی چندماهی است که دانشآموزان از رفتن به مدرسه منع شده و به صورت آنلاین به تحصیل مشغول هستند.
در این میان وزارت آموزش با راهاندازی پلتفرم شاد از مدارس خواسته است که در این بستر کلاسهای خود را دایر کنند. اما شاید بهتر بود آموزش و پروش به جای راهاندازی یک پلتفرم در طی دو ماه، از استارتاپهایی آموزش که سالهاست در این حوزه فعالیت میکنند کمک بگیرد. با مدیران برخی از این استارتاپها در آیچیزها گپی داشتهایم که میتوانید مطالعه کنید.
این بار به سراغ اکبر شهامتی، مدیرعامل آداک آکادمی رفتیم تا با او درباره این استارتاپ و فعالیتش صحبت کنیم. او 28 سال دارد و دانشآموخته کارشناس ارشد نرمافزار است. به گفته او آداک فناروی وستا یکی از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی است که حدود یک سال و نیم است در حوزه آموزش فعالیت میکند. یکی از محصولات این شرکت استارتاپ آداک آکادمی است که از مهر 98 فعالیتش را آغاز کرد. این پلتفرم با مجوز آموزشگاهیار الکترونیکی از سازمان فنی و حرفهای کشور برای استفاده دانشگاهها، مدارس و آموزشگاهها از بستری برای آموزش راهاندازی شده است.
آداک آکادمی چه خدماتی ارائه میکند؟
در حال حاضر استارتاپ آداک آکادمی تنها محصول شرکت آداک فناوری وستا است که از آذر 98 به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کرد. ما تنها شرکتی هستیم که مجوز آموزشگاه الکترونیکی از سازمان فنی حرفهای دریافت کردهایم. آداک آکادمی بستری است برای برگزاری کلاس و جلسات آنلاین که کاربران اعم از دانشگاهها، آموزشگاهها و مدارس میتوانند با استفاده از امکانات این پلتفرم کلاسهای آنلاین خود را برگزار کنند. قرار است که همه آزمونهای سازمان فنی و حرفهای را بر بستر آداک برگزار شود. در آداک آکادمی شعار ما این است، آداک، آموزشگاهی به وسعت کشور.
در حال حاضر تیم آداک آکادمی چند نفر است؟
این استارتاپ توسط 12 نفر راهاندازی شده است. 5 نفر سهامدار این استارتاپ هم جزء همین تیم هستند. اما با توجه به شرایط و حجم کارها و اینکه شرکت آکادمی وستا در حال حاضر تنها روی همین پروژه فعالیت میکند، مجبور به استخدام نیرو شدیم. اکنون اعضای تیم به 35 نفر میرسد و در روزهای آینده طبق قراردادها این عدد 3 برابر افزایش پیدا میکند.
آیا سرمایه جذب کردید؟
تاکنون فقط سهامداران شرکت آکادمی وستا سرمایهگذاری کردهاند و جذب سرمایه از بیرون نداشتیم.
با توجه به اینکه با گذشت چند ماه از راهاندازی آداک آکادمی، کرونا وارد کشور شد در عملکرد این پلتفرم چه تغییراتی به وجود آمد؟
در دوران کرونا ما رشد 80 درصدی را تجربه کردیم. به این صورت که قبل از ورود کرونا به ایران و تعطیلی مدارس چندماهی بود از راهاندازی این استارتاپ میگذشت و ما روزانه 800 تا 1000 نفر کاربر داشتیم و با 10 تا 15 آموزشگاه هم همکاری میکردیم اما از اواسط اسفند که مدارس و دانشگاهها تعطیل شدند، تعداد کاربران فعال در روز به 7تا8 هزار نفر رسید. همچنین در حال حاضر 63 آموزشگاه از از خدمات آداک آکادمی استفاده میکنند و با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد، چند واحد دانشگاهی هم به این پلتفرم اضافه شدند.
آیا شما به مدارس هم خدماتی ارائه میکنید؟
50درصد محتوای فارسی تولیدی، از کیفیت مناسب برخوردار نیستند. از همین رو اعتماد به حوزه آنلاین آموزشی بسیار کم است. ما قصد داریم در این حوزه وارد شویم اما در حال حاضر تمرکز اصلی ما ارائه خدمات به سازمان فنی و حرفهای و دانشگاهها است. طبق آمار رسمی سازمان فنیحرفهای سال 98 حدود 13هزار و 458 آموزشگاه فعال فنی حرفهای در کشور وجود دارد که این آموزشگاهها در سال 98 حدود 758هزار هنرجو داشتهاند. 99 درصد این تعداد دورههایشان ناتمام مانده است و ارائه خدمات به این افراد در الویت ما است.
البته در آداک آکادمی خدمات مقرون صرفهای را برای مدارس در نظر گرفتهایم و چندین مدرسه هم با ما همکاری دارند اما آموزش و پرورش همکاری نمیکند و به ما مجوز نمیدهد، حتی با ایرانسل برای تبلیغات در چهارخونه هم اقداماتی انجام دادیم اما با نبود همکاری آموزش و پرورش روبرو شدیم. این پکیجهای ما قیمتی برای مدارس ندارد یک مدرسه ده کلاسه میتواند در یک ماه با پرداخت هزینه 300هزار کلاسهای خود را برگزار کند اما آموزش و پرورش میگوید تنها باید پلتفرم شاد این کار را انجام دهد. اگر آنها با ما همکاری بیشتری انجام دهند ما میتوانیم با خدمات ارزان و با کیفیت هم به مدارس، هم به دانشآموزان محروم خدمات ارائه کنیم.
پلتفرم شاد چقدر توانسته موفق عمل کند؟
تاکنون پروژه موفقی در حوزه ای تی دولتی نداشتیم زیرا که پیمانکارهای مناسبی برای اجرای این پروژهها انتخاب نمیشوند. پروژه جدید آموزش و پرورش یعنی شاد علاوهبر مشکلاتی که وجود دارد مانند سرعت اینترنت پایین در بخش زیرساخت نرم افزار یک باری هم بر خانواده ها اضافه کرده است. دانشآموزهای شهرهای محروم نمیتوانند از این امکان استفاده کنند زیرا امکان ضبط ویدیو وجود ندارد. من معتقدم استارتاپهای موفق زیادی سالها است که در حوزه آموزش فعالیت میکنند که آموزش و پرورش میتوانست از آنها کمک بگیرد اما طبق معمول بخش دولتی به موفقیت بخش خصوصی اعتقادی ندارند و ترجیح دادند شاد را راهاندازی کنند. شاد هم مانند پروژههای دیگر بعید است که سرانجامی داشته باشد زیرا نرمافزاری که قرار است پاسخگویی تقاضاها به وسعت ملی باشد در دو ماه از ایده تا مرحله آماده شده که بعید به نظر میرسد بر اساس استاندارها تولید شده باشد.
مزیت شما به رقیبهایتان چیست؟
یکی از تفاوتهای آداک اکادمی انتقال سرورهایش از آلمان به سرورهای داخلی کشور و ساختار معماری نرمافزار کاربران برای استفاده از این سامانه نیاز به پهنای باند کمتری دارند. برای مثال در پلتفرمهای دیگر مانند ادوب کانکت، به دلیل باری که روی سرور و شبکه این نرمافزارها قرار دارد، نیاز به پهنای باند بالایی است. با توجه به اینکه در روزهای اخیر به دلیل استفاده بسیار از پهنای باند، سرعت اینترنت کاهش یافته بود، اکثر دانشگاهها با مشکلاتی روبرو شدند که ما این مشکل را با استفاده از سرویس آروان کلود حل کردیم. یکی دیگر از مزیتهای استفاده از سامانه آداک آکادمی، هزینه کم نگهداری سرورها است. به عنوان مثال اگر دانشگاهی بخواهد ۱۰ کلاس ۲۰نفره به صورت همزمان برگزار کند، با حداقل سختافزار و سرور میتواند این کار را انجام دهد. اما در مقابل ۸۰ درصد رقیبان ما برای برگزاری چنین کلاسهایی به صورت آنلاین نیاز به سختافزارهای با هزینههای بالا دارند.
درباره مجوز آموزشگاه یار آنلاین توضیح دهید؟
برای دریافت مجوز آموزشگاهیار، زیرساخت سختافزاری و سرعت و پایداری سرورها و نحوه کاربرد نرمافزارها در حالت مناسبی بررسی میشود. همچنین باید این شرکتها، مجوز از اداره اماکن عمومی پلیس گرفته تا از نظر انتظامی و قضایی برگزاری مکان کلاسها تایید شود و مشکلی ایجاد نشود. حدود یک سال و سه ماه زمان برد تا مجوزهای لازم را گرفتیم. تاییدیه حدود ۷ تا ۸ ارگان مختلف که در حوزه آموزش دریافت کردیم. مزیت اصلی این است که آموزشگاههای فنی و حرفهای برای برگزاری دورههای آنلاین خود باید با شرکتی که مجوز آموزشگاهیار الکترونیکی دارد، همکاری کند.
تاکنون با چه چالشهایی روبرو شدید؟
زیرساخت یکی از بزرگترین چالشهایی بود که در فروردین ماه با آن روبرو شدیم، یعنی بعد از اتمام تعطیلات نوروز که دانشگاهها به صورت آنلاین دایر شدند که با استفاده از زیرساخت آروان کلود تا حدودی این مشکل را حل کردیم. به این صورت که کاربران از نزدیکترین سرورها برای اتصال استفاده میکنند. در این مدت پهنای باند اینترنت کشور که در بعضی از شهرها تا 1.4 کاهش پیدا کرده بود و باعث ایجاد مشکلاتی برای دریافت صدا و تصویر توسط کاربران شد که با این همکاری موضوع حل شد.
برنامههای آداک آکادمی برای آینده چیست؟
یکی از برنامههای ما برای آینده، راهاندازی بستری برای برگزاری کلاسهای خصوصی آنلاین و مشاوره آموزشی و کنکوری است. در این نرمافزار امکاناتی چون ویدیوهای همزمان، تماسهای صوتی و تصویری، تماسهای نامحدود عرضه میشود. همچنین مشاوره در رشتههای مختلف را هم در آن وجود دارد.
یکی دیگر از برنامههای ما که از مهرماه شروع میشود، این است که بتوانیم بستههای آموزشی را در مناطق محروم در اختیار دانشآموزان قرار دهیم. در همین راستا ویدیوهای آموزشی در سه ماه آینده هم به صورت رایگان هم پکیجهای آموزشی در سایت قرار داده میشود.
همچنین میخواهیم در کنار ارائه خدمات نرمافزاری محصولات سخت افزاری مانند قلم و وایتبوردهای هوشمند هم در اختیار کاربران قرار دهیم که بتوانند در برگزاری کلاسهای آنلاین با چالشهای کمتری روبرو شوند.
گفتوگو: زهرا قنبری
بیشتر بدانید:
مدارس الفبای آموزش آنلاین را نمیدانند رشد ۱۵۰درصدی دو تست در روزهای کرونایی رشد ۸۰۰ درصدی کافه تدریس در روزهای شیوع کرونا دینگتاک اپلیکیشنی که کرونا اسم آن را بر سر زبانها انداخت تعطیلی مدارس موجب رشد استارتاپهای آموزشی در جهان شده است