سبک زندگی برمبنای تحلیل DNA

مصاحبه با منصور حسنی، مدیرعامل شرکت مای اسمارت ژن

مای اسمارت ژن، استارتاپی در حوزه تحلیل داده‌های ژنتیکی است که ماموریت آن، آنالیز داده‌های ژنتیکی افراد به‌منظور کشف استعدادها و ارائه بهترین سبک زندگی متناسب با هر فرد است. منصور حسنی، مدیرعامل این استارتاپ دانش‌آموخته  کارشناسی ارشد در رشته هوش مصنوعی از دانشگاه شریف است. او قبل از راه‌اندازی استارتاپ مای اسمارت ژن، تجربه فعالیت در حوزه تحقیق‌وتوسعه و تحلیل داده در شرکت هومن ژن پارس را داشته است. با او به گفت‌وگو نشستیم تا برایمان از تجربه فعالیت در اکوسیستم استارتاپی بگوید.

از تجربه‌هایتان قبل از مای اسمارت ژن بگویید،  دیگر بنیانگذاران این استارتاپ را چه کسانی بودند؟

حدود دو سال از فعالیت شرکت هومن‌ ژن پارس در زمینه تحلیل بیماری‌های ژنتیکی و خدمات ژنتیکی می‌گذرد. دکتر دامون نشتاعلی، رئیس هیئت مدیره شرکت مای‌اسمارت ژن، قبلا مدیرعامل شرکت هومن ژن پارس بود. البته شرکت‌های مای اسمارت‌ژن و هومن ژن پارس زیرنظر دکتر سید ابوالفضل مطهری، عضو هیئت‌علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف راه‌اندازی شده است. او دانش آموخته رشته پست داک در حوزه بیوانفورماتیک در دانشگاه برکلی  است.

ایده مای‌اسمارت‌ژن چگونه و چه زمانی شکل گرفت؟

ایده مای اسمارت ژن، حاصل تجربه‌ دو سال‌ فعالیت در شرکت هومن ژن پارس در حوزه خدمات ژنتیکی است. درواقع از قبل با این حوزه آشنایی داشتیم. مای‌اسمارت‌ژن از بهمن ۹۷ کار تحقیق‌ و توسعه خود را آغاز کرد. این حوزه در دنیا جدید است و رویکرد آن، حرکت به سمت ژنتیک است. تا سال ۲۰۱۱ تمرکز تحقیقات ژنتیکی بیشتر بر بیماری‌ها و درمان سرطان‌ها بود. اما امروز تمرکز این مطالعات روی تحلیل ویژگی‌های عمومی افراد بر مبنای ژنتیک است. برای مثال، آنالیز فرد از لحاظ ژنتیکی که به سمت چه ورزشی برود، تغذیه اش به چه صورت باشد یا تشخیص دقیق  نژاد افراد، از جمله خروجی‌های این رویکرد است.

در یکی، دو سال گذشته سرویس‌های جدیدی به این حوزه اضافه شده که طبق تازه‌ترین تحقیقات توصیه‌های ورزشی و تغذیه‌ای ارائه می‌کند و با توجه به DNAافراد به آن‌ها پیشنهاد می‌‌دهد که چه ورزشی انجام دهند و  سیستم تغذیه بدنشان به چه صورت باشد.

قبلا هم در این حوزه فعالیت داشتیم. با توجه به اینکه الان تیم جوان با دانش روز داریم، تصمیم گرفتیم کار را توسعه داده و وارد این حوزه شویم. طبق مطالعات ما اگر سرویس خدمات ژنتیکی به سمت شخصیت‌شناسی و استعدادیابی برود، بازخورد بهتری خواهیم گرفت.

برای سنجش و امکان پیاده سازی این روش، ابتدا تحقیقاتی در این مورد انجام دادیم. در گام دوم، تمرکزمان را روی مطالعات و تحقیقاتی که دراین حوزه تاکنون انجام شده، قرار دادیم. در نتیجه تصمیم گرفتیم این سیستم را راه‌اندازی کنیم.

در یکی، دو سال گذشته سرویس‌های جدیدی به این حوزه اضافه شده که طبق تازه‌ترین تحقیقات توصیه‌های ورزشی و تغذیه‌ای ارائه می‌کند و با توجه به DNAافراد به آن‌ها پیشنهاد می‌‌دهد که چه ورزشی انجام دهند و  سیستم تغذیه بدنشان به چه صورت باشد.

در حال حاضر چه خدماتی  ارائه می‌دهید؟

خدمات ما در دو حوزه متفاوت استعدادیابی و بررسی اختلالات ذهنی است. در استعدادیابی افراد را از لحاظ ژنتیکی بررسی و تحلیل می‌کنیم که ذاتا چه ویژگی‌هایی دارند، درواقع مواردی که به آن‌ها به ارث رسیده را بررسی می‌کنیم. این فعالیت‌ها در چهار حوزه مختلف؛ شخصیت، احساسات، عملکردهای شناختی و دسته موفقیت تحصیلی انجام می شود.

بعد از اینکه یک نقشه کلی از ویژگی فرد به دست آوردیم ، به هر فردی کمک می کنیم چه شغلی انتخاب کنند و چه سبک زندگی داشته باشند تا موفقیت و آرامش بیشتری کسب کنند. این روش به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک می کند، چه رشته‌ای برایشان مناسب‌تر است.

سرویس دیگر ما بررسی احتمال بروز اختلالات ذهنی مثل اسکیزوفرنی، دوقطبی و … است. به این شکل که پیش‌بینی می‌کنیم افراد از لحاظ ژنتیکی چند درصد مستعد برخی اختلالات ذهنی هستند. ممکن است  برخی در خانواده‌هایشان سابقه یک‌سری اختلالات خاص را داشته باشند و این افراد از نظر ژنتیکی مستعد این اختلالات باشند، ما به آن‌ها اعلام می کنیم چقدر ریسک وقوع این اختلالات برایشان وجود دارد.

نکته جالب در این روش این است که به این دلیل که تست ها براساس ژنتیک انجام می شود و  ژنتیک افراد در دوران زندگی ثابت است و کافی است فقط یک بار این تست انجام  شود و مورد دیگر اینکه ژنتیک و دی‌ان ای انسان، مستقل از سن است. افراد می‌توانند این تست را روی فرزندشان از بدو تولد انجام دهند تا  ویژگی‌های شخصیتی و استعدادهای نهفته‌ای که دارد را شناسایی و فرزندشان را براساس آن تربیت کنند.

بحث تشخیص اختلالات ذهنی یکی از سرویس های ارزشمند ما است، چراکه اختلالات در سن پایین بروز نمی‌ کنند و روان‌شناس‌ها و روان‌پزشک‌ها  هم نمی‌توانند با قطعیت این اختلالات را پیش‌بینی کنند.  اما ما توانستیم احتمال بروز اختلالات را پیش‌بینی و براساس آن، نوع سبک زندگی را پیشنهاد کنیم که از بروز اختلالات جلوگیری شود و در مراحل بعد، وارد حوزه درمان زودهنگام شویم.

ما در کنار تیم خود، یک گروه روان شناس داریم که افراد را براساس استعدادیابی و ویژگی‌های ذاتی شان راهنمایی کنند. همچنین زوجین با ویژگی‌های ذاتی که دارند، در آینده با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند یا اینکه در چه مواردی می‌توانند تفاهم بیشتری داشته باشند.

تیم روان‌شناسی ما،  در چند جلسه رایگان که در بسته خدمات وجود دارد، اختلالات را به‌صورت قطعی‌تر تشخیص دهند و به بیمار در  مسیر درمان کمک کنند.

مطالب مرتبط:

استارتاپ یعنی فروش
پذیرش ۲۴ سومین راند سرمایه خود را جذب کرد
ویزیت در منزل با اچپن
بازار یک میلیارد دلاری استارتاپ‌های سلامت

پلن درآمدزایی شما به چه شکل است؟

درآمد ما از سرویس‌هایی که ارائه می‌کنیم، تامین می‌شود به این صورت که مشتری هزینه را آنلاین پرداخت می‌کند.

نحوه ارائه سرویس شما به چه صورت است؟

به این صورت است که افراد بعد از ورود به سایت، محصولات ما را که شامل تلنتیکس و تلنتیکس پلاس است، با توجه به نیازشان انتخاب می‌کنند.

سرویس  تلنتیکس، سرویس استعدادیابی است و تلنتیکس پلاس، استعدادیابی به‌علاوه تشخیص اختلالات است.  بعد از اینکه  مشتری سرویس‌های موردنیازش را سفارش داد، ما کیتی را به آدرس محل سکونتش می‌فرستیم که باید بزاقش را در این کیت برای ما ارسال کند . در مرحله بعد دی‌ان‌ای مشتری استخراج  می‌شود و بعد با استفاده از تکنولوژی پیشرفته و به‌روز ، تبدیل به دیتا می‌کنیم که تبدیل کردن به دیتا یک پروسه فوق‌العاده سخت و سنگین است . بعد از تحلیل دیتا، گزارشی تهیه می شود که ویژگی‌های افراد و پیشنهادهای متناسب با این ویژگی‌ها به آن‌ها داده می‌شود. بعد از ارائه گزارش، جلسه رایگان مشاوره وجود دارد که افراد برای استعدادیابی یا اختلالات، راهنمایی  و اقدامات لازم انجام ‌شود. هزینه سرویس تلنتیکس سه و نیم میلیون تومان است و سرویس تلنتیکس پلاس، پنج میلیون و هفتصد هزار تومان است.

مای اسمارت ژن با کدام سرمایه اولیه کار خود را آغاز کرد؟

شرکت هومن‌‌ ژن پارس روی استارتاپ ما سرمایه‌گذاری کرده است.

حجم بازار حوزه فعالیت شما چقدر است؟

بازار این حوزه در ایران بسیار وسیع است. تحلیل براساس ژنتیک، مستقل از سن است و برای هر سنی، ما راه‌حل و راهکار متفاوتی داریم.  بازار هدف ما می‌تواند نوزادان، دانش‌آموزان، دانشجویان و افرادی که دنبال توسعه فردی، ازدواج با آگاهی و پیداکردن شغل متناسب با روحیاتشان هستند، باشد. حتی این سرویس در سازمان‌ها برای استخدام افراد به‌ویژه مدیران، تاثیرگذار و حیاتی است.

شاید هزینه‌ این سرویس‌ها در ظاهر زیاد باشد، اما اگر فرهنگ‌سازی درست انجام شود، افراد متوجه می‌شوند با صرف این هزینه، می‌توانند جلو هزینه‌های اضافی ناشی از آزمون و خطا را بگیرند.

تا امروز چه چالش‌هایی داشته‌اید؟

یکی از چالش‌های مهم ما اعتمادسازی است، به این دلیل که کار جدیدی که توسط یک شرکت ایرانی انجام می‌‌شود، معمولا  بازخورد خوبی ندارد و حتما باید توسط یک شرکت خارجی انجام شود تا مردم به آن اعتماد کنند.

البته با سوابق کاری در این زمینه، تیم قدرتمند و مقاله‌هایی که داریم و ارتباطاتی که با افراد شناخته‌شده برقرار کردیم، سعی می‌کنیم این مشکل را برطرف کنیم.  بیزینس ما از جانب افراد شناخته‌شده در ژنتیک و روان‌شناسی مثل پروفسور فرهود، معروف به پدر علم ژنتیک ایران، دکتر تقوا روان‌شناس و دکتر حسنوند که در حوزه کودک فعالیت می کند، مورد حمایت و توجه قرار گرفته است.

در جامعه اطلاعات دقیقی  در مورد  ژنتیک و استعدادیابی وجود ندارد، بنابراین باید فرهنگ‌سازی و در بین افراد آگاهی  ایجاد کرد. از طریق شبکه‌های مجازی، گام‌های موثری در زمینه فرهنگ‌سازی برداشته شده است.

چالش دیگر ما، تکنولوژی مبدل دی‌ان‌ای به دیتایی برای آنالیزهای تک است، چراکه در دنیا  این تکنولوژی را فقط یک یا دو شرکت ارائه می‌دهند و به این دلیل که تحریم هستیم، مدیریت این موضوع  بسیار سخت بود، اما با تدابیری که اندیشیده شد این مشکل را هم از سر راهمان برداشتیم.

مشکل بعدی که بین همه استارتاپ‌ها مشترک است، جمع‌آوری یک تیم خوب است. جمع کردن افرادی که روحیه و تعهد لازم داشته باشند  کار بسیار سختی است و در حال حاضر یکی از ارزشمندترین دارایی‌های ما تیمی است که در اختیار داریم.

چه برنامه‌های برای آینده مای‌ اسمارت ژن دارید؟

یکی از برنامه‌هایمان این است که سرویس‌های دیگری هم  به آن  اضافه کنیم. برای مثال، سرویس‌های مختص استعدادیابی  ورزشی و تست‌های ژنتیکی مربوط به تغذیه و بیماری‌ها نیز به این خدمات اضافه شود.

تصمیم داریم در آینده  مرکز را  بزرگ‌تر کنیم تا خدمات گسترده‌تری ارائه کنیم.  تمام تلاش‌مان را می کنیم جزء عناصر توسعه دهنده این علم در کشور باشیم و در همین راستا  در آینده با دانشگاه‌ها همکاری خواهیم داشت و برای آن‌ها  پروژه‌های تحقیقاتی تعریف ‌خواهیم کرد. به حوزه درمان بیماری‌ها هم در آینده ورود می‌کنیم. چشم‌اندازمان این است که علاوه بر بازار ایران در منطقه خاورمیانه هم فعالیت‌مان را گسترش دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.