سایه سیاه کرونا بر سر استارتاپ‌های خدمات منزل

علیرضا دهقانیان، هم‌بنیان‌گذار اسپارد در مصاحبه با خبرنگار آی‌چیزها از تاثیر مشکلات سال ۹۸ بر کسب‌وکارها و فرهنگ دورکاری می‌گوید

گویا حوادث متعدد سال۹۸ ، خیال آن را ندارد دست از سر کسب‌وکارهای آنلاین بردارد. در بین این اتفاقات شاید بعد از قطعی اینترنت، کرونا بیشترین تاثیر را در رکود کسب‌وکارها داشته است. حوزه خدمات یکی از حوزه‌هایی است که بیشترین آسیب‌ را دیده است. نظافت منزل با کاهش تقاضای مردمی روبه‌رو شده است. در بهمن هر سال به قدری درخواست‌های کارگر، زیاد بود که با تاخیر سفارش‌ها پذیرفته می‌شد، کاربران در سال‌های گذشته باید چندماه قبل از عید، درخواست‌های خود را بر بستر استارتاپ‌های نظافتی ثبت می‌کردند، اما در حال حاضر شرایط به خوبی پیش نمی‌رود.

اسپارد استارتاپی فعال در حوزه خدمات است، در این‌باره با علیرضا دهقانیان، هم‌بنیان‌گذار اسپارد، گپی کوتاه زدیم تا برایمان از وضعیت کسب‌وکارش بگوید.

به اعتقاد هم‌بنیان‌گذار اسپارد، سایر اتفاقاتی که در سال ۹۸ افتاد، روی کسب‌وکار آن‌ها تاثیر زیادی نداشته است، او دراین‌باره توضیح می‌دهد: « خدمات خانگی بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم شده است، به همین علت اتفاقاتی که در سال جاری افتاد، عملکرد اسپارد را تحت تاثیر قرار نداد، اما به‌طور کلی اعتماد مخاطبان ما کمی مخدوش شده است و در این مدت تلاش کرده‌ایم به کاربران این اعتماد را بدهیم که در دسترس هستیم و مشکلی برای ارائه خدمات وجود ندارد.»

شیوع ویروس کرونا را عامل مهم در کاهش تقاضا از برخی کسب‌وکارهای آنلاین می‌داند و می‌گوید: «اسپارد هم مانند سایر کسب‌وکارهای آنلاین تا حدود زیادی تحت‌تاثیر این بیماری قرارگرفته است. روزهای ابتدایی که اخبار شیوع این ویروس منتشر شد، شاهد افت شدید تقاضا بودیم.»

خانواده‌های ایرانی در روزهای پایانی سال برای استقبال از بهار خانه‌تکانی می‌کنند، اما امسال به‌خاطر شیوع کرونا نگرانی‌هایی از استفاده از مراکز خدمات خانگی دارند. دهقانیان در این‌باره می‌گوید: «ما وظیفه داریم کاربران خود را از ایمن‌بودن محیط کار و پرسنل مطمئن کنیم در همین راستا به‌سرعت فرایند آموزش، اطلاع‌رسانی و تغییرات در نوع خدمات را شروع کردیم، بنابراین تلاش کردیم با آگاه‌سازی و آموزش نکات مهم بهداشتی به متخصصان خود مانند استفاده از ماسک و دستکش، مانع شیوع ویروس و ایجاد آرامش روانی شویم.  همچنین به متخصصان توصیه کردیم اگر علائم مربوط به این بیماری و سرماخوردگی را داشتند حتما گزارش کنند تا سفارش را لغو کنیم و متخصص جایگزین کنیم.»

او با اینکه در بهمن ماه این امکان را برای کاربران به‌وجود آوردیم که بخشی از سفارش‌های اسفند خود را رزرو و نهایی کنند، تاکید می‌کند: «با شرایطی که به‌وجود آمد حجم زیادی از مشتریان طی تماس‌هایی سفارش‌های خود را لغو کردند که سعی کردیم در وهله اول، به آن‌ها اطمینان دهیم که همه نکات بهداشتی برای پیشگیری از طرف متخصصان ما رعایت می‌شود، سپس پیشنهاد‌هایی از جمله تغییر زمان را به مشتریان می‌دهیم تا درصد لغو سفارش‌ها را کاهش دهیم تا زمانی که از نگرانی مشتری‌ها کاسته شود.»

دهقانیان ابراز امیدواری می‌کند در آینده نزدیک سایه سنگین کرونا از روی کسب‌و‌کارها برداشته شود، چراکه بازار تمام کسب‌وکارهای سنتی و آنلاین را تحت‌تاثیر قرار داده است.

به گفته او، اسپارد تنها سرویس‌دهنده خدمات نظافت در ایران است که ضدعفونی‌کردن جزء خدمات اصلی سرویس نظافت است. به همین دلیل منازل و ادارات از سرویس نظافت پریمیوم که خدمات ضدعفونی دارد بیشتر از قبل استقبال می‌کنند. در حال حاضر نسبت به ماه‌های قبل سفارشات رشد کرده است.

بیشتر بدانید:

کرونا فاتحه‌خوانی را آنلاین کرد

خداحافظی ۱۸۲ نفر از علی‌بابا

دست‌وپنجه نرم‌کردن کسب‌وکارها با ویروس کرونا

خدمات جدید سامانه تهران من برای مقابله با کرونا

استارتاپ‌های گردشگری را با کنسلی‌ها تنها نگذارید!

کرونا و استارتاپ‌هایی برای ارتباط تصویری با پزشکان

معرفی چند استارتاپ برای سرگرم کردن بچه‌ها در روزهای قرنطینه

دهقانیان با ابراز تاسف از اینکه به تارگت‌های که ماه‌ها برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند، اما به آن دست پیدا نکردند، می‌گوید: «امیدوارم با اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام می‌دهیم و کاهش التهاب جامعه، شاهد رشد تقاضا و رسیدن به پیش‌بینی‌هایی که داشتیم، باشیم.  به‌ هر حال خانه‌تکانی یکی از رسوم ایرانی است و بین خانواده‌ها اهمیت دارد، بنابراین مشتری‌ها زمان دریافت خدمات را به تعویق انداختند و منتظرند شرایط بهبود یابد.»

استارتاپ اسپارد هم مثل بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین در این روزها دورکاری را برای بخشی از نیروهایش‌ برگزیده است. دهقانی در این‌باره تاکید می‌کند: «برای حفظ سلامتی کارمندان خود، بهداشت محل کار را در سطح بالایی رعایت و مراجعات حضوری را موقتا متوقف کردیم و همه کارها به‌صورت تلفنی پیگیری می‌شوند. مهم‌ترین بخش کار ما در  این روزها  پشتیبانی سفارشات است که از هفته جاری برای ایمن‌کردن کارمندان، تغییراتی در کار خود خواهیم داد. قرار است از روزهای آینده با فراهم‌شدن زیرساخت‌های موردنیاز همه کارها به‌صورت دورکاری انجام شوند.»

هم‌بنیان‌گذار اسپارد از روزهای قطعی اینترنت در آبان‌ ماه و کسادی بازارشان یادی می‌کند و می‌گوید: «در آن برهه درصد زیادی از مشتریان ما نتوانستند خدمات دریافت کنند و حتی بخشی زیادی از مشتریان به راهکارهای سنتی برگشتند، چراکه به این نتیجه رسیدند همیشه نمی‌توان به خدمات آنلاین اعتماد و دسترسی سریع داشت، بنابراین روش سنتی تلفن را جایگزین اپلیکیشن کردیم که نتیجه خوبی گرفتیم.»

1 نظر
  1. ایلیا حسینی می گوید

    ما خودمون تو خونه واقعا نیاز داریم‌ یکی بیاد مبلا رو تمیز کنه ولی جرات نداریم. از کجا باید مطمئن بود که کسی وارد خانه میشه سالمه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.