اکوسیستم بلاک‌چینی ایران را تقویت کنیم!

گفت‌وگو با مهرداد فرنوش یکی از بنیانگذاران استارتاپ همراستا

مهرداد فرنوش هم‌بنیانگذار استارتاپ همراستا، ۳۳ساله و فارغ‌التحصیل کارشناسی فناوری اطلاعات از دانشگاه امیرکبیر است. او در حال حاضر در مقطع ارشد رشته روانشناسی در دانشگاه علوم تحقیقات تحصیل‌ می‌کند. علیرضا غیاث دوست و هم‌کلاسی دوره کارشناسی مهرداد فرنوش، هم‌بنیانگذار دیگر همراستا است که  هر دو قبل‌تر تجربه مدیریت پروژه‌ اینترنت بانک چند موسسه، سرورهای مدیریت ATM و مدیریت خودکارخودپردازها و توسعه نرم‌افزارهای مانیتورینگ وکنترلینگ دستگاه‌های بانکی را داشته‌اند، علاوه‌براین در حوزه مدیریت برنامه‌ریزی دارویی نیز فعالیت کرده‌اند. با فرنوش به مصاحبه نشستیم تا برایمان از فضای کار در اکوسیستم استارتاپی بویژه حوزه بلاکچین بگوید.

از شکل‌گیری همراستا برایمان بگویید.

در ابتدای ورود به اکوسیستم، همکاری خود را با یک شرکت به‌عنوان شریک آغاز کردیم، در ادامه مسیر و از سال۹۵ تصمیم گرفتیم کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنیم و از سال ۹۶ به حوزه کریپتوکارنسی و بلاک‌چین ورود کردیم و در نهایت همراستا با سرمایه‌گذاری پرداخت‌الکترونیک سامان در سال ۹۷ تاسیس شد.

سرمایه‌گذار همراستا، شرکت پرداخت الکترونیک سامان  است و خردادماه سال۹۷ کارمان را با شرکت سامان شروع کردیم و همچنان با این شرکت همکاری می‌کنیم. البته قبل‌تر با یک برند سرمایه‌گذاردیگر همکاری می‌کردیم که در نهایت شکست خوردیم و مجدد با پرداخت الکترونیک سامان شروع کردیم .

همراستا را معرفی کنید. چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

حوزه تخصصی همراستا بر روی فناوری‌های نوین و تمرکز اصلی آن بر روی فناوری بلاک‌چین و کریپتوکارنسی است. دراین حوزه به تولید محصولات و پلتفرم بلاک‌چینی مانند درگاه پرداخت، کیف‌پول و ترید پرداخته‌ایم. قصد داریم اکوسیستم بلاک‌چینی و اختصاصا بیت‌کوین را در ایران تقویت کنیم. با توجه به محدودیت‌های کشور نیم‌نگاهی هم به فعالیت در کشورهای مانند روسیه داریم و تا چند ماه آینده دفترمان در این کشور تاسیس خواهد شد. در حوزه بلاک‌چین هم از سوی سازمان فناوری اطلاعات، برای اجرای انتخابات بر بستر بلاکچین منتخب شده‌ایم.

مشتریان برای استفاده از سرویس کیف‌پول همراستا بعد از ثبت‌نام و احراز هویت، علاوه بر امکان دریافت و ارسال بیت‌کوین، امکان خریدو فروش بیت‌کوین را نیز دارند. سرویس ترید ما، قابلیت دیدن بازار بیت‌کوین و ریال را دارد و بعد از درخواست خرید یا فروش در این سرویس، معامله به صورت خودکار انجام می‌شود. سرویس فارم مانیتورینگ نیز برای مشتریانی که فارم دارند و می‌خواهند به ‌صورت سخت‌افزاری سرویس فارم خود را مانیتور کنند و از راه دور کنترل اولیه ای بر روی ماینرها داشته باشند مناسب است در حالی که دیتای اضافی از مشتریان دریافت نمی‌شود. علاوه براین سیستم بلاک‌چینی ما دارای یک سیستم احراز و به‌اشتراک‌گذاری هویت بین سازمان‌های مختلف نیز است.

چه تعداد کاربر دارید ؟

بین ۵۰۰-۲۰۰نفر مجموع کاربرهایی است که از سرویس کریپتوکارنسی همراستا استفاده می‌کنند. پروژه‌هایی دیگر در خارج از حوزه کریپتوکارنسی و بلاک‌چین داریم که بیشتر نقش درآمدزایی دارند و تعداد کاربرهای متفاوتی نیز دارند.

تیم شما متشکل از چه تخصص‌هایی است؟

تیم ما در حال حاضر متشکل از ۱۲ نفر است. متخصصینی در زمینه گرافیک، تولیدمحتوا، روابط عمومی و ماینینگ داریم و  بقیه اعضای تیم توسعه‌دهنده نرم افزاری هستند.

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در تلگرام آی‌چیزها دنبال کنید

از ابتدا جذب سرمایه داشته اید ؟

بله. سرمایه‌گذار همراستا، شرکت پرداخت الکترونیک سامان  است و خردادماه سال۹۷ کارمان را با شرکت سامان شروع کردیم و همچنان با این شرکت همکاری می‌کنیم. البته قبل‌تر با یک برند سرمایه‌گذاردیگر همکاری می‌کردیم که در نهایت شکست خوردیم و مجدد با پرداخت الکترونیک سامان شروع کردیم .

 از چالش‌هایی که در مسیر داشتید برایمان بگویید؟

ما خوشبختانه به لحاظ تیمی مشکلی نداریم اما بزرگترین چالش که در ابتدا داشتیم و همچنان هم داریم بحث قانون‌گذاری است. حوزه کریپتوکارنسی تقریبا لبه تکنولوژی محسوب می‌شود و متولی‌های متفاوتی در کشور مثل بانک مرکزی، وزارت صنعت و معدن و سازمان فناوری اطلاعات و…. دارد و هنوز قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد . لختی دولت، عدم تصمیم‌گیری و شفاف‌سازی و نبود قانون مدون قابل اجرا بسیار آسیب زننده است. همراستا پروژه های زیادی در این زمینه دارد که به دلیل عدم قانون مشخص بلاتکلیف مانده است. با وجود اعتماد بالای ما به شرکت‌ها و سازمان‌ها برای حمایت در حوزه پرریسکی مانند بلاک‌چین، در نهایت پاسخ درستی دریافت نکردیم، شاید ساعت‌ها برای اثبات توجیه فنی و اقتصادی پروژه ها به سازمان‌ها، وقت گذاشته شد ولی در نهایت با ورود به مرحله قراردادحمایت درستی صورت نگرفت. البته حمایت لزوما شامل سرمایه‌گذاری نیست کمااینکه سرمایه‌گذاری را هم شامل می‌شود.

به نقطه سربه سر رسیده اید؟

خیر هنوز به نقطه سربه‌سر نرسیده‌ایم ولی پیش‌بینی ما این است که امسال خواهیم رسید.

حوزه کریپتوکارنسی تقریبا لبه تکنولوژی محسوب می‌شود و متولی‌های متفاوتی در کشور مثل بانک مرکزی، وزارت صنعت و معدن و سازمان فناوری اطلاعات و…. دارد و هنوز قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد.

  چه تجاربی را قبل از شروع بکار باید می داشتید؟

از دیدگاه بنده تجربه کسب کردن جز ماهیت کار است اما من شاید اگر به گذشته برگردم در انتخاب همکاران و اعتماد به دوستان و آشنایان بیشتر دقت می‌کردم. در خیلی موارد آسیب خوردیم و ضرر کردیم و تحت فشار قرار گرفتیم ولی همچنان در حال یادگیری هستیم.

نکته و توصیه خاصی برای استارتاپ‌ها دارید؟

تجربه‌ای که من دارم این است که گول لبخند آدم‌ها رانباید بخوریم به دلیل اینکه به ما به دید جوانی که داده‌ای از بازار ندارند نگاه می‌کنند و ورود به بازار به راحتی که بنظر می‌آید نیست مخصوصا برای استاراتاپ‌هایی که در حوزه‌های دارای خلاء اجتماعی فعالیت دارند. استارتاپ‌ها باید سنجیده تر و بدون شتابزدگی وارد یک سرمایه گذاری و قرارداد شوند.

گفت‌وگو: هدی فالنجی

مطالب مرتبط:
۳ نظرات
  1. علیرضا نادری می گوید

    نصیحت به استارتاپ‌های که کردید کاملا قبوله و درسته استارتاپ‌ها نباید بدون فکر و با یه ذوق تنها وارد بازار بشوند

  2. ناصر مشکزاد می گوید

    مشکلات قانونی حوزه بلاک‌چین واقعا بی‌سر‌وته است و این خیلی مشکلساز هست..چقدر امیدوار باشیم تا حل بشه آخه

  3. soha می گوید

    واقعا افتخار میکنم هنوز هم افرادی هستن کهبرای پیشرفت کشورشون دغدغه دارن . دمتون گرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.