بیمه کشاورزی بر پایه بلاک‌چین

تاثیر فناوری بلاک‌چین بر صنعت کشاورزی

تراکنش‌ها و معاملات مبتنی بر بلاک‌چین در بسیاری از بخش‌ها از جمله امور مالی، تولید، انرژی و قسمت‌های دولتی مورد استفاده قرار گرفته است. معاملات بلاک‌چین در رابطه با چرخه‌های تأمین کشاورزی، ثبت زمین و شناسه‌های دیجیتال کاربرد دارد. این معاملات در ابتدا به خاطر نیاز به سیستم مالی غیرمترکز همراه با ارزهای دیجیتال به بازار آمد.

این فناوری موجب به وجود آمدن فرآیندهای نوآوری در بسیاری از زمینه‌ها شد. بلاک‌چین به خاطر طراحی مبتنی بر ارزهای دیجیتالی که دارد، کاملاً امن است و محتوای آن لزوماً رمزنگاری‌شده نیست. این سیستم کاملا توزیع‌شده و غیرمتمرکز است و در لحظه نوشته می‌شود. این جمله نشان می‌دهد که بلاک‌چین، تنها مکانیزم ممکنی است که می‌توان به آن اعتماد کرد و از طریق آن به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت معاملات کمک کرد.

البته عبارت فوق به صورت کامل درست نیست و معاملات مبتنی بر بلاک‌چین در حال حاضر دچار مشکلات و چالش‌هایی مانند عدم وجود زیرساخت لازم، عدم وجود قابلیت ارتباط و همکاری بین بخش‌های مختلف آن و سایر مشکلات فناوری است.

البته بسیاری بر این تلاش هستند که معاملات مبتنی بر بلاک‌چین را با همان فرآیندها و زیرساخت‌های قدیمی به انجام برسانند. در بسیاری از موارد ممکن است این فرآیندها مخارج اضافی و غیرضروری به همراه داشته باشد و نتایج محسوسی به ارمغان نیاورد.

بلاک‌چین به خاطر طراحی مبتنی بر ارزهای دیجیتالی که دارد، کاملاً امن است و محتوای آن لزوماً رمزنگاری‌شده نیست. این سیستم کاملا توزیع‌شده و غیرمتمرکز است و در لحظه نوشته می‌شود. این جمله نشان می‌دهد که بلاک‌چین، تنها مکانیزم ممکنی است که می‌توان به آن اعتماد کرد و از طریق آن به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت معاملات کمک کرد.

آنچه که قرار است در آینده شاهد آن باشیم، وجود تراکنش‌های شفاف، غیرمتمرکز و امنی است که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. سوالی که در بخش کشاورزی در رابطه با بلاک‌چین وجود دارد این است که در حوزه کشاورزی، کدام دسته از فرآیندها، شفافیت کافی را ندارد، دارای عدم تمرکز است و تحت تأثیر فرآیندهای تراکنشی ناامن است؟

در صورتی که می‌خواهید بدانید آیا مشکلی که دارید می‌تواند با یک راه حل مبتنی بر بلاک‌چین حل و فصل شود، ابتدا باید مورد را به خوبی شناسایی کنید، سپس اصول کلیدی حاکم از جمله الزامات قانونی، ذی‌نفعان، چارچوب قانونی، قابلیت همکاری و ارتباط با سیستم موجود، مقیاس، توسعه‌پذیری و سایر الزامات کلیدی را بررسی کنید و سپس تعیین کنید که چه فناوری یا معماری می‌تواند به شما کمک کند که به حل چالش‌ها بپردازید.

در اکثر موارد ممکن است با یک راهکار دیجیتال خیلی ساده بتوان مسئله را حل کرد. در حوزه کشاورزی، قراردادهای هوشمند خود اجراگر همراه با پرداخت‌های خودکار می‌تواند سیستمی متحول و نو را به وجود بیاورد. نقش قراردادهای هوشمند در بیمه کشاورزی، سهام سبز و قابلیت رهگیری می‌تواند تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

شاید برایتان جالب باشد

زنجیره بلوکی به کشتزارها رسید

بیمه کشاورزی که بر پایه بلاک‌چین بنا شده است، می‌تواند پرداخت‌های مربوط به حوادث آب و هوایی را با بررسی اطلاعات آب و هوایی که توسط سنسورهای موجود در زمین ارائه شده است و برقراری ارتباط بین اطلاعات سنسورها و ایستگاه‌های آب و هوا، انجام دهد. با این کار پرداخت خسارت کاری آسان و راحت می‌شود. در صورت وقوع سیل یا خشک‌سالی در آن منطقه هم همین قانون برقرار است.

البته پشتیبانی از چنین فناوری و طرحی مستلزم نوآوری، اطلاعات باکیفیت و قوانین و مقررات مناسب است. ابتدا برای حصول اطمینان از وجود بالاترین بازدهی و کارایی از سوی قراردادهای هوشمند، باید به مواردی مانند نوآوری، اطلاعات عالی و قوانین پرداخت. فرآیند طراحی، تأیید، اجرا و پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند در چرخه‌های سنتی ارزش کشاورزی هنوز در دست بررسی است و فقط موارد کمی برای اثبات کار، اجرایی شده و به منصه ظهور رسیده است.

سیستم‌های بیمه کشاورزی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام در کشورهایی مانند هند و فیلیپین زیرمجموعه بخش دولتی و در چین و کره جنوبی مشارکتی بین بخش دولتی و خصوصی است. در استرالیا و نیوزیلند، کشاورزی به صورت کامل زیرمجموعه بخش خصوصی است. طرح‌های دامداری و زراعت مبتنی بر جامعه در بنگلادش، هند و نپال نیز یکی دیگر از انواع بیمه در بخش کشاورزی است.

طرح‌های بیمه ارزان کشاورزی در حال حاضر به عنوان مکانیزمی برای حمایت از اقشار مختلف جامعه که تحت تأثیر سیل و خشک‌سالی هستند، در نظر گرفته می‌شود. این طرح‌ها به این اقشار کمک می‌کند که مشکلات ناشی از رویدادها و حوادث طبیعی برای آن‌ها کمتر شود. البته با وجود مزایای زیادی که در این طرح‌ها وجود دارد، میزان استفاده از طرح‌های بیمه توسط اقشار ضعیف روستایی نسبتاً پایین است.

هدف از این مکانیزم‌ها تأثیرگذاری بر سیستم پرداخت‌ها و کاهش مشکلات مردم است. مشکل فعلی سیستم پرداخت‌ها، زمان‌بر بودن آن‌هاست. به همین خاطر هم اکثر دامداران و کشاورزان کوچک از بیمه به عنوان اولین استراتژی برای کاهش خسارات استفاده نمی‌کنند.

بیمه شاخص مبتنی بر قراردادهای هوشمند می‌تواند به صورت کاملاً خودکار انجام شود و با تسهیل پرداخت‌های فوری در مورد حوادث طبیعی، فرآیند بیمه تا حدود زیادی تسهیل خواهد شد. ورودی اطلاعات اتوماتیک به صورت پیوسته و مداوم و به شکلی کاملاً قابل اطمینان صورت می‌گیرد و با این کار نیاز به ارزیابی و حضور کارشناس در محل حادثه نخواهد بود.

می‌توان معاملات مبتنی بر بلاک‌چین را در هنگام ثبت املاک و زمین پیاده‌سازی کرد. در مورد مناطق روستایی، حفظ اسناد زمین در هنگام وقوع حوادث طبیعی یا جنگ یکی از مسائل مهم است که با تعریف شناسه خیلی راحت می‌شود.

برنامه توسعه ملل متحد در هند دارد روی ثبت زمین‌ها به شکلی کاملا دقیق و قابل اطمینان کار می‌کند. این پروژه در سطوح بالا هر تراکنش را دریافت و به صورت دائمی ثبت می‌کند. این کار باعث می‌شود که وضعیت زمین، همیشه شفاف، روشن و قابل رهگیری باشد.

بیمه شاخص مبتنی بر قراردادهای هوشمند می‌تواند به صورت کاملاً خودکار انجام شود و با تسهیل پرداخت‌های فوری در مورد حوادث طبیعی، فرآیند بیمه تا حدود زیادی تسهیل خواهد شد. ورودی اطلاعات اتوماتیک به صورت پیوسته و مداوم و به شکلی کاملاً قابل اطمینان صورت می‌گیرد و با این کار نیاز به ارزیابی و حضور کارشناس در محل حادثه نخواهد بود.

سازمان مالکیت زمین و املاک حکومت سوئد، کلیه ثبت املاک و تراکنش‌های املاک را در فضای بلاک‌چین انجام داده است. آن‌ها بر این باور هستند که این کار باعث می‌شود اسناد دیجیتال به روش و سبکی امن ثبت و نگهداری شوند و با این کار صدها میلیون دلار در هزینه دولت صرفه‌جویی خواهد شد. جمهوری گرجستان نیز برای اعتبار بخشیدن به تراکنش‌های دولتی مرتبط با اموال از شبکه بیت‌کوین استفاده می‌کند.

برای افزایش شفافیت در چرخه‌های تأمین کشاورزی، بلاک‌چین می‌تواند به اسناد تغییرناپذیری در رابطه با منبع اصلی محصولات تا فروشگاه خرده‌فروشی که محصولات در آن فروخته می‌شود، ارائه دهد. این کار باعث می‌شود که اعتماد مشتریان به محصولات و منابع آن‌ها بیشتر شود. همچنین مصرف‌کنندگان این فرصت را خواهند داشت که تولیدکنندگان محصولات باکیفیت را بشناسند و از آن‌ها خرید کنند.

این کار باعث می‌شود که شیوه‌های عالی و پایدار کشاورزی متداول شود. باریلا یکی از تولیدکنندگان پاستای ایتالیایی و سس پستو، با همکاری شرکت IBM تصمیم دارد که شفافیت و قابلیت رهگیری را به چرخه محصولات خود اضافه کند. این رهگیری، در مرحله کاشت، داشت و برداشت ادامه دارد و سپس وارد مرحله حمل و نقل، ذخیره سازی و کنترل کیفیت می‌شود. در نهایت مشتریان می‌توانند تمام این اطلاعات را در سیستم بلاک‌چین و از طریق اسکن کردن کد QR پستو ملاحظه کنند.

کسب و کارها نیز با اطلاع از منبع و منشأ محصولات خود می‌توانند با اطمینان و راحتی بیشتری چرخه تأمین خود را با استفاده از موبایل، بلاک‌چین و نرم افزار اطلاعاتی برقرار کنند. این موضوع باعث می‌شود که ایمنی مواد غذا افزایش یابد و کلاهبرداری‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، کمتر و شهرت برندها بیشتر شود. فائو (سازمان غذا و کشاورزی و اتحادیه بین المللی مخابرات در حال همکاری با کشور پاپوآ گینه نو هستند تا بتوانند سیستم قابلیت ردیابی محصولات دامی را با استفاده از بلاک‌چین در این کشور فعال کنند.

هدف آزمایش‌هایی که در کشورهایی مانند هند انجام می‌شود، استفاده از سیستم بلاک‌چین در محصولات مختلف است. این آزمایش‌ها شامل استفاده از بلاک‌چین در پرداخت یارانه کود به کشاورزان می‌شود. ترکیب این کار با شناسه دیجیتال می‌تواند منجر به ارائه هدفمند و کارآمد خدمات دولتی به شهروندان و حذف چندین سازمان از چرخه تأییدیه شود. دیگر قرار نیست چندین سازمان مدارک لازم را بررسی و تأیید کنند تا کشاورز بتواند از خدمات دولتی بهره‌مند شود.

شاید برایتان جالب باشد

کشاورزی هوشمند؛ از زنبور عسل کشاورز تا گلخانه هوشمند

در بخش ماهیگیری نیز چنین برنامه‌ای در حال پیگیری و انجام است. هدف از پیاده سازی این سیستم در ماهیگری جلوگیری از ماهیگیری‌های غیرقانونی و بدون مجوز است که می‎‌تواند بیشترین تهدید برای اکوسیستم دریایی به همراه داشته باشد.

صندوق جهانی حیات وحش (WWF) در نیوزیلند قصد دارد پروژه‌ای را برای مبارزه با ماهیگیری غیرقانونی و سوء استفاده از حقوق بشر در صنعت ماهی تن در جزایر اقیانوس آرام انجام دهد. آن‌ها با سازمان‌های مختلفی همکاری می‌کنند تا بتوانند ماهی‌ها را از کشتی تا سوپرمارکت ردیابی کنند. این پروژه ردیابی چرخه تأمین بلاک‌چین از فناوری‌های دیجیتال در بخش‌های ماهی‌های تازه و یخ‌زده موجود در بخش غربی و مرکزی اقیانوس آرام استفاده می‌کند. هدف از بکارگیری چنین سیستمی، تقویت مدیریت چرخه تأمین است.

شرکت فناوری بلاک‌چین Hangzhou Yi Shu که در زمینه جنگل‌داری فعالیت می‌کند، قصد دارد برای توسعه اقتصادی جنگل‌داری و کاهش فقر در روستاها از فناوری بلاک‌چین استفاده کند. وزیر کشاورزی، شیلات و غذای اسپانیا نیز قصد دارد با استفاده از فناوری بلاک‌چین صنعت جنگل‌داری را توسعه دهد.

گروه عملیاتی ChainWood هدف خود را بهبود قابلیت ردیابی و کارایی تأمین چوب در اسپانیا تعریف کرده است و قصد دارد با پیاده کردن فناوری بلاک‌چین در بخش تدارکات صنعتی به اهداف خود برسد. این گروه می‌خواهد یک نرم افزار مبتنی بر فضای ابری طراحی کند و با استفاده از بلاک‌چین، کلان‌داده و یادگیری ماشینی به افزایش شفافیت در صنعت جنگل‌داری کمک کند.

فناوری بلاک‌چین پتانسیل‌های فراوانی دارد. البته نمی‌توان گفت که دوای هر دردی است ولی می‌تواند در زمینه‌های مختلف و گوناگون نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کند. اکوسیستم و سهام‌داران خوب نیازمند استفاده از این فناوری هستند تا بتوانند از طریق آن تمامی راهکارها و روندهای کاری خود را پایدار کنند و از این طریق به محیط زیست خدمت کنند.

هدف تلاش‌های فعالانه برنامه جهانی غذا (WFP) برای استفاده از بلاک‌چین، انتقال کارآمد، شفاف و امن پول نقد است. این برنامه، پروژه‌هایی را به صورت آزمایشی در پاکستان و اردن به ثبت رسانده است.

یکی از حوزه‌های دیگری که بلاک‌چین می‌تواند در آن موفق باشد، نظارت مداوم، تأیید و گزارش‌دهی سهام سبز است. سهام یا اوراق قرضه سبز برای تأمین مالی پروژه‌هایی ایجاد شده است که روی آب و هوا و محیط زیست کار می‌کنند. با افزایش ارزش سهام، رهگیری مور، قابلیت ردیابی و مکانیزم‌های تأیید اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. این سهام می‌تواند به افزایش اعتماد سرمایه‌گذارن به طرح‌های هوشمند آب و هوایی کمک می‌کند.

اعتبار کربن و تجارت در این زمینه با استفاده از بلاک‌چین می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را به همراه داشته باشد. شرکت‌هایی مانند Poseidon بر مبنای سیستمی مبتنی بر بلاک‌چین کار می‌کنند تا بتوانند میزان کربن تولیدی هر شرکت را بررسی و پیشنهاد‌هایی برای کاهش کربن به آن شرکت ارائه دهد.

شرکت IBM با همکاری شرکت Veridium قصد دارد اعتبار کربنی که توسط اشخاص ثالث تأیید می‌شود را نشانه‌گذاری کند. سپس با استفاده از این اعتبارات به شرکت‌های مختلف طرح‌هایی پیشنهاد می‌دهد تا بتوانند سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته باشند و میزان کربن خود را کاهش دهند.

نتیجه گیری

فناوری بلاک‌چین پتانسیل‌های فراوانی دارد. البته نمی‌توان گفت که دوای هر دردی است ولی می‌تواند در زمینه‌های مختلف و گوناگون نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کند. اکوسیستم و سهام‌داران خوب نیازمند استفاده از این فناوری هستند تا بتوانند از طریق آن تمامی راهکارها و روندهای کاری خود را پایدار کنند و از این طریق به محیط زیست خدمت کنند.

راهکار بلاک‌چین و توسعه‌ آن بدون ارزیابی دقیق چالش‌های موجود ممکن نیست و برای این منظور باید زیرساخت‌ها، سواد دیجیتال، اتصال و سایر ملاک‌ها بهبود یابد. بلاک‌چین می‌تواند بسیاری از فرآیندها و هزینه‌های غیرضروری را از چرخه کار حذف کند.

مترجم: جلال شایان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.